Expressions of psychological distress among students at the Federal University of Tocantins

Authors

  • Alice Agnes Spíndola Mota Universidade Federal do Tocantins
  • Sidiany Mendes Pimentel Universidade Federal do Tocantins
  • Marta Romilda Spíndola Mota Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349254990

Keywords:

Psychological distress, Mental health, University

Abstract

The theme of this article is the psychological distress of students in the context of public universities. This is a subject of growing discussion due to the increasing number of cases evidenced in statistics on depression, suicide, and mental illness among higher education academics. The study is grounded in interdisciplinary theoretical reflection, encompassing foundations of education and teaching, with an emphasis on aspects of communication and perspectives proposed by medicine. Employing complementary quantitative and qualitative methodological tools, the research analyzed 342 questionnaires completed by students, faculty, and technical staff at the Federal University of Tocantins, aiming to investigate various aspects of distress within the selected sample. Through analysis, it is possible to observe the complexity of the emotions and relationships experienced by students in the university setting, concluding that psychological distress should be considered a troubling academic reality. In this scenario, it is suggested that the development and investment in institutional public policies promoting health and quality of life for students and faculty in higher education are needed. The discussion is of paramount importance and may contribute to the development of practices that alleviate suffering in the context of public higher education

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alice Agnes Spíndola Mota, Universidade Federal do Tocantins

    é pós-doutora em comunicação e arte. Doutora em antropologia pelo Instituto Universitário de Lisboa, mestre em desenvolvimento regional e jornalista pela Universidade Federal do Tocantins. Atualmente é professora adjunta do curso de jornalismo na Universidade Federal do Tocantins

References

ALMEIDA, Larissa Santos et al. A importância da prática de mindfulness como ferramenta para a redução dos sintomas de ansiedade e depressão no contexto da pandemia de covid-19. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 15, p. 1-12, 3 dez. 2021. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i15.23559

» https://doi.org/10.33448/rsd-v10i15.23559

ALMEIDA, Letícia Yamawaka de et al. Avaliação do apoio social e estresse em estudantes de enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 52, p. 1-7, 29 nov. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/s1980-220x2017045703405

» https://doi.org/10.1590/s1980-220x2017045703405

ANDRADE, Antonio dos Santos et al. Vivências acadêmicas e sofrimento psíquico de estudantes de psicologia. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, DF, v. 36, n. 4, p. 831-846, dec. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1982-3703004142015

» https://doi.org/10.1590/1982-3703004142015

BASTOS, Elaine et al. Sofrimento psíquico de universitários: uma revisão integrativa. In: ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA UNI7, 14., 2016, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza, 2019. v. 8, n. 1. Disponível em: https://periodicos.uni7.edu.br/index.php/iniciacao-cientifica/article/view/744/616 Acesso em: 02 set. 2020.

» https://periodicos.uni7.edu.br/index.php/iniciacao-cientifica/article/view/744/616

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BLEICHER Taís. Criação de política de saúde mental da Universidade Federal de São Carlos. In: CONFERÊNCIA SOBRE A CRIAÇÃO DE POLÍTICA DE SAÚDE MENTAL DA UNIVERSIDADE DE SÃO CARLOS, 2018 Manaus. Trabalho apresentado... Manaus: [s. n.], 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/325679239_CRIACAO_DE_POLITICA_DE_SAUDE_MENTAL_DA_UNIVERSIDADE_FEDERAL_DE_SAO_CARLOS Acesso em: 11 abr. 2023.

» https://www.researchgate.net/publication/325679239_CRIACAO_DE_POLITICA_DE_SAUDE_MENTAL_DA_UNIVERSIDADE_FEDERAL_DE_SAO_CARLOS

BONI, Valdete; QUARESMA, Silvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em ciências sociais. Em Tese, São Carlos, v. 2, n. 1, p. 68-80, jan./jul. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976 Acesso em: 11 abr. 2023.

» https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976

BROWN, Phillip. The invisible problem? Improving students’ mental health. Higher Education Policy Institute - Report 88, Oxford, 22 set. 2016. Disponível em: https://www.hepi.ac.uk/wp-content/uploads/2016/09/STRICTLY-EMBARGOED-UNTIL-22-SEPT-Hepi-Report-88-FINAL.pdf Acesso em: 11 abr. 2023.

» https://www.hepi.ac.uk/wp-content/uploads/2016/09/STRICTLY-EMBARGOED-UNTIL-22-SEPT-Hepi-Report-88-FINAL.pdf

CAIXETA, Sueli Pereira. Sofrimento psíquico em estudantes universitários: um estudo exploratório. 2011. 106 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF, 2011. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/1774 Acesso em: 11 abr. 2023.

» https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/1774

CATARUCCI, Fernanda Martin et al. Uma estratégia de redução do estresse entre estudantes médicos. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, DF, v. 44, n. 3, p. 1-7, maio 2020. http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v44.3-20200105

» https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.3-20200105

CEPES. Centro de Estudos, Pesquisas e Projetos Econômico Sociais. PESQUISA DO PERFIL SOCIOECONÔMICO E CULTURAL DOS ESTUDANTES DE GRADUAÇÃO DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR BRASILEIRAS, 4., 2016, Uberlândia. IV pesquisa... Uberlandia: Andifes, 2016. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2021/07/IV-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES.pdf Acesso em: 11 abr. 2023.

» https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2021/07/IV-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES.pdf

CERCHIARI, Ednéia Albino Nunes; CAETANO, Dorgival; FACCENDA, Odival. Utilização do serviço de saúde mental em uma universidade pública. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, DF, v. 25, n. 2, p. 252-265, June 2005. https://doi.org/10.1590/S1414-98932005000200008

» https://doi.org/10.1590/S1414-98932005000200008

CHIAPETTI, Nilse; SERBENA, Carlos Augusto. Uso de álcool, tabaco e drogas por estudantes da área de saúde de uma universidade de Curitiba. Psicologia, Reflexão e Critica, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 303- 313, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722007000200017

» https://doi.org/10.1590/S0102-79722007000200017

CLARKE, Victoria; BRAUN, Virginia. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, London, v. 3, 77-101, 2006. https://psycnet.apa.org/doi/10.1191/1478088706qp063oa

» https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

COSTA, Christefany Régia Braz et al. Percepções de discentes de enfermagem sobre fatores geradores de estresse durante a graduação. Revista Rene, Fortaleza, v. 19, e3442, 2018. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-913511 Acesso em: 11 abr. 2023.

» https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-913511

FELISONI, Daniel Darghan; GODOI, Alexandra Strommer. Cell phone usage and academic performance: an experiment. Computer & Education, São Paulo, v. 117, p.175-87, 2018. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131517302324 Acesso em: 11 abr. 2023.

» https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131517302324

FERRI-DE-BARROS, João Eliezer et al. Headache among medical and psychology students. Arquivos de Neuro-psiquiatria, São Paulo, v. 69, n. 3, p. 502-508, June 2011. Percepções de discentes de enfermagem sobre fatores geradores de estresse durante a graduação. http://dx.doi.org/10.1590/S0004- 282X2011000400018

» https://doi.org/10.1590/S0004-282X2011000400018

FONAPRACE. Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis. Perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das instituições federais de ensino superior. Brasília, DF: Fonaprace, 2011.

GAIOTTO, Emiliana Maria Grando et al. Resposta a necessidades em saúde mental de estudantes universitários: uma revisão rápida. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 55, p. 114, 20 dez. 2021. http://dx.doi.org/10.11606/s1518-8787.2021055003363

» https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2021055003363

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOERGEN, Pedro. Ciência, sociedade e universidade. Educação & Sociedade, Campinas, v.19, n. 63, p. 53-79, 1998.

GOMES, Claudia; COMONIAN, Julia Oliveira; ARAUJO, Crislaine Luisa. Sofrimento psíquico na universidade: uma análise dos sentidos configurados por acadêmicos. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, Alfenas, v. 7, n. 2, p. 255-266, 2018. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i2.1909

» https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i2.1909

GRANER, Karen Mendes; CERQUEIRA, Ana Teresa de Abreu Ramos. Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 4, p. 1327-1346, 2019. Disponível em: http://www.cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/revisao-integrativa-sofrimento-psiquico-em-estudantes-universitarios-e-fatores-associados/16374?id=16374 Acesso em: 02 jun. 2022 Acesso em: 11 abr. 2023.

» http://www.cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/revisao-integrativa-sofrimento-psiquico-em-estudantes-universitarios-e-fatores-associados/16374?id=16374

LEÃO, Thiago; IANNI, Aurea; GOTO, Carine. Individualização e sofrimento psíquico na universidade: entre a clínica e a empresa de si. Revista umanidades & Inovação, Palmas, v. 2, n. 9, p. 131-143, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1250 Acesso em 02 jun. 2022.

» https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1250

LEÃO, Thiago; IANNI, Aurea; GOTO, Carine. Sofrimento psíquico e a universidade em tempos de crise estrutural. Em Pauta, Rio de Janeiro, v. 17, n. 44, p. 50-64, 2019. https://doi.org/10.12957/rep.2019.45212

» https://doi.org/10.12957/rep.2019.45212

MACÊDO, Shirley. Universitários em sofrimento psíquico: estudo em serviço escola do interior pernambucano. Revista Nufen, Belém, v. 13, n. 2, 2021. Disponível em: https://submission-pepsic.scielo.br/index.php/nufen/article/view/22451 Acesso em: 12 jun. 2022.

» https://submission-pepsic.scielo.br/index.php/nufen/article/view/22451

MARI, Jair Jesus; WILLIAMS, Paul. A validity study of a psychiatric screening questionnaire (SRQ-20) in primary care in the city of São Paulo. The British Journal of Psychiatry, London, v. 148, n. 1, p. 23-26, 1986. https://doi.org/10.1192/bjp.148.1.23

» https://doi.org/10.1192/bjp.148.1.23

MARTINS-BORGES, Lucienne. Migração involuntária como fator de risco à saúde mental. Remhu, , v. 21, n. 40, p. 151-162, June 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/remhu/a/5ybFYzvWhw9K6TXFHY9QVpD/abstract/?lang=pt Acesso em: 11 abr. 2023

» https://www.scielo.br/j/remhu/a/5ybFYzvWhw9K6TXFHY9QVpD/abstract/?lang=pt

MATOS, Nayara Andrade de. Conhecendo o sofrimento psíquico dos universitários da Faculdade de Ceilândia. 2013. 69f. Monografia (Bacharelado em Terapia Ocupacional) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/6906 Acesso em: 11 abr. 2023

» https://bdm.unb.br/handle/10483/6906

MINAYO, Maria Cecília de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 8.ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

OIKAWA, Fabiana Midori; GARCIA, Marcos Roberto Vieira. Sofrimento psíquico e assédio moral no contexto universitário. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 73, n. 1, p. 19-33, abr. 2021. http://dx.doi.org/10.36482/1809-5267.ARBP2021v73i1p.19-33

» https://doi.org/10.36482/1809-5267.ARBP2021v73i1p.19-33

OLIVEIRA, Ellen Synthia Fernandes de; BAIXINHO, Cristina Lavareda; PRESADO, Maria Helena Carvalho Valente. Qualitative research in health: a reflective approach. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 72, n. 4, p. 830-831, ago. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2019-720401

» https://doi.org/10.1590/0034-7167.2019-720401

OMS. Organização Mundial de Saúde. Preventing suicide: a global imperative. [S. l.], 2014. Disponível em: https://www.mhinnovation.net/sites/default/files/downloads/resource/WHO_Preventing%20Suicide%20Report_eng.pdf Acesso em: 18 abr. 2021.

» https://www.mhinnovation.net/sites/default/files/downloads/resource/WHO_Preventing%20Suicide%20Report_eng.pdf

PADOVANI, Ricardo da Costa et al. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 02-10, jun. 2014. Disponível em: https://www.rbtc.org.br/detalhe_artigo.asp?id=188 Acesso em: 11 abr. 2023.

» https://www.rbtc.org.br/detalhe_artigo.asp?id=188

PANUNCIO-PINTO, Maria Paula; COLARES, Maria de Fátima Aveiro. O estudante universitário: os desafios de uma educação integral. Medicina, Ribeirão Preto, v. 48, n. 3, p. 273-281, jun. 2015. https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v48i3p273-281

» https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v48i3p273-281

RATANASIRIPONG, Paul; RATANASIRIPONG, Nop; KATHALAE, Duangrat. Biofeedback intervention for stress and anxiety among nursing students: a randomized controlled trial. Isrn Nursing, [S. l.], v. 2012, p. 1-5, 28 jun. 2012. http://dx.doi.org/10.5402/2012/827972

» https://doi.org/10.5402/2012/827972

SANTOS, Cenilza Pereira; SOARES, Sandra Regina. Aprendizagem e relação professor aluno na universidade: duas faces da mesma moeda. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 22, n. 49, p. 353-370, maio/ago. 2011. https://doi.org/10.18222/eae224920111980

» https://doi.org/10.18222/eae224920111980

SERAPIONI, Mauro. Métodos qualitativos e quantitativos na pesquisa social em saúde: algumas estratégias para a integração. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 187-192, 2000. https://doi.org/10.1590/S1413-81232000000100016

» https://doi.org/10.1590/S1413-81232000000100016

SILVA, Felipe Costa; VIZZOTTO, Marília Martins. Perfil do estudante universitário usuário de tecnologias. Psicólogo Informação, São Bernardo do Campo, v. 17, n. 17, p. 39-55, 31 dez. 2013. https://doi.org/10.15603/2176-0969/pi.v17n17p39-55

» https://doi.org/10.15603/2176-0969/pi.v17n17p39-55

SOUZA, Luciana Karine de. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a análise temática. Arquivo brasileiro de psicologia, Rio de Janeiro, v. 71, n. 2, p. 51-67, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180952672019000200005&lng=pt&tlng=pt Acesso em: 10 set. 2021.

» http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180952672019000200005&lng=pt&tlng=pt

TENÓRIO, Leila Pereira et al. Saúde mental de estudantes de escolas médicas com diferentes modelos de ensino. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 40, n. 4, p. 574-582, Dec. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e00192015

» https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e00192015

» https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e00192015

TESSER, Charles Dalcanale et al. Cuidado clínico e sobremedicalização na atenção primária à saúde. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 1-7, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00205

» https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00205

UFT. Universidade Federal do Tocantins. Plano de integridade da Universidade Federal do Tocantins (UFT): anexo da Resolução nº 25/2020 - Consuni. Brasília, DF: STPC: Cgipub, 2020. Disponível em: https://repositorio.cgu.gov.br/handle/1/45874 Acesso em: 10 maio 2021.

» https://repositorio.cgu.gov.br/handle/1/45874

WATTS, Anthony Gordon. Learning and employability. In: YORKE, Mantz. Career development learning and employability. New York: The Higher Education Academy, 2006. p. 1-30 Disponível em: https://www.qualityresearchinternational.com/esecttools/esectpubs/watts%20career.pdf Acesso em: 10 maio 2021.

» https://www.qualityresearchinternational.com/esecttools/esectpubs/watts%20career.pdf

XAVIER, Alessandra; NUNES, Ana Inês Belém Lima; SANTOS, Michele Steiner. Subjetividade e sofrimento psíquico na formação do sujeito na universidade. Revista Mal-Estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 8, n. 2, p. 427-451, jun. 2008. Disponível em: https://periodicos.unifor.br/rmes/article/view/13 Acesso em: 11 abr. 2023.

» https://periodicos.unifor.br/rmes/article/view/13

ZERMIANI, Thabata Cristy et al. Discurso do sujeito coletivo e análise de conteúdo na abordagem qualitativa em saúde. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 1, p. 1-11, 31 jan. 2021. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i1.12098

» https://doi.org/10.33448/rsd-v10i1.12098

Published

2023-12-22

How to Cite

Expressions of psychological distress among students at the Federal University of Tocantins. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e254990. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349254990