Bachelor’s degree in Basic Education in Portugal: a comparative analysis

Authors

  • Bianor Valente Instituto Politécnico de Lisboa
  • Mariana Feio Escola Superior de Educação de Lisboa
  • Teresa Leite

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349261454

Abstract

In Portugal, the Bachelor´s Degree in Basic Education, created as a result of the Bologna Process, was a novelty in the context of initial teacher training and a specificity in the training of professionals who educate children between 0 and 12 years old. This work is an attempt to understand how the different higher education institutions put in place the legal guidelines concerning the curricular design of the Bachelor´s Degree in Basic Education and the decisions they made within the scope of their autonomy. For this purpose, a comparative analysis has been conducted of the study plans of 25 Basic Education programs available in Portugal along the 2021–2022 academic year regarding the organization of the different training components (teacher education, general educational training, specific teaching methods, and introduction to professional practice). As a result of the analysis, it is possible to conclude that Basic Education courses are characterized by the appreciation, within the scope of the higher education institutions’ autonomy, of the general educational training component and by a discipline-based model of curriculum design. However, major differences stand out regarding the way in which the introduction into professional practice is implemented, namely: the number of credits and hours of internship; the number of contexts included in the introduction into professional practice; and the moment these curricular units/disciplines are introduced throughout the course.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Sílvia; LOPO, Teresa. Tendências da organização curricular da formação inicial de professores dos 1º e 2º ciclos do ensino básico. In: GREGÓRIO, Maria; FERREIRA, Sílvia (org.). Formação inicial de professores. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2015. p. 85-138.

ANDRADE, Ana Isabel; ALARCÃO, Isabel; SANTOS, Leonor. A aprendizagem por projeto na formação de educadores. Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 3, p. 210-216, 2008.

BRITO, Elisabete. (Re)pensar a formação de professores no contexto do Processo de Bolonha: que constrangimentos? Que alternativas? In: GREGÓRIO, Maria; FERREIRA, Sílvia (org.). Formação inicial de professores. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2015. p. 249-271.

CAPELO, Ana et al. Interdisciplinaridade no ensino superior: um projeto de cooperação Portugal - Brasil. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Corunha, n. 6, p. 364-368, 2017.

DARLING-HAMMOND, Linda. Teacher education around the world: what can we learn from international practice? European Journal of Teacher Education, Bruxelas, v. 40, n. 3, p. 291-309, 2017.

ESTRELA, Maria; ESTEVES, Manuela; RODRIGUES, Ângela. Síntese da investigação sobre formação inicial de professores em Portugal: 1990-2000. Porto: Porto Editora, 2002.

EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE. The teaching profession in Europe: practices, perceptions, and policies. Luxembourg: Office of the European Union, 2015. (Eurydice report).

FEIMAN-NEMSER, Sharon. From preparation to practice: designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers College Record, New York, v. 103, n. 6, p. 1013-1055, 2001.

FLORES, Maria. Formação de professores: questões críticas e desafios a considerar. In: GREGÓRIO, Maria; FERREIRA, Sílvia (org.). Formação inicial de professores. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2015. p. 192-222.

JACOB, James. Interdisciplinary trends in higher education. Palgrave Communications, London, v. 1, p. 1-5, 2015.

KORTHAGEN, Fred. A prática, a teoria e a pessoa na formação de professores. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 36, p. 141-158, 2012.

LEITE, Teresa; AREZ, Abel. A Formação através de projetos na iniciação à prática profissional. Da Investigação às Práticas, Lisboa, v. 1, n. 3, p. 79-99, 2011.

MOURAZ, Ana; LEITE, Carlinda; FERNANDES, Preciosa. A formação inicial de professores em Portugal decorrente do Processo de Bolonha: uma análise a partir do “olhar” de professores e de estudantes. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, v. 46, n. 2, p. 189-209, 2012.

PINTASSILGO, Joaquim; OLIVEIRA, Hélia. A formação inicial de professores em Portugal: reflexões em torno do atual modelo. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, p. 24-40, 2013.

PORTUGAL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior. Decreto-Lei nº 74/2006, de 24 de março. Aprova o regime jurídico dos graus e diplomas do ensino superior. Lisboa: MCTES, 2006. Disponível em: https://data.dre.pt/eli/dec-lei/74/2006/03/24/p/dre/pt/html Acesso em: 15 set. 2021.

» https://data.dre.pt/eli/dec-lei/74/2006/03/24/p/dre/pt/html

PORTUGAL. Ministério da Educação. Decreto-lei n. 43/2007, de 22 de fevereiro. Aprova o regime jurídico da habilitação profissional para a docência na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário. Lisboa: ME, 2007. Disponível em: https://dre.pt/dre/detalhe/decreto-lei/43-2007-517819 Acesso em: 15 set. 2021.

» https://dre.pt/dre/detalhe/decreto-lei/43-2007-517819

PORTUGAL. Ministério da Educação. Decreto-lei n. 79/2014, de 22 de maio. Aprova o regime jurídico da habilitação profissional para a docência na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário. Lisboa: ME, 2014. Disponível em: https://data.dre.pt/eli/dec-lei/79/2014/05/14/p/dre/pt/html Acesso em: 15 set. 2021.

» https://data.dre.pt/eli/dec-lei/79/2014/05/14/p/dre/pt/html

PORTUGAL. Ministério da Educação. Decreto-lei n. 344/89, de 11 de outubro. Define o ordenamento jurídico da formação inicial e contínua dos educadores de infância e dos professores dos ensinos básico e secundário. Lisboa: ME, 1989. Disponível em: https://dre.pt/dre/detalhe/decreto-lei/344-1989-548826 Acesso em: 15 set. 2021.

» https://dre.pt/dre/detalhe/decreto-lei/344-1989-548826

PORTUGAL. Presidência do Conselho de Ministros. Decreto-lei n. 55/2018, de 6 de julho. Estabelece o currículo dos ensinos básico e secundário e os princípios orientadores da avaliação das aprendizagens. Lisboa: PCM, 2018. Disponível em: https://data.dre.pt/eli/dec-lei/55/2018/07/06/p/dre/pt/html Acesso em: 15 set. 2021.

» https://data.dre.pt/eli/dec-lei/55/2018/07/06/p/dre/pt/html

ROLDÃO, Maria. Um currículo de currículos. Chamusca: Cosmos, 2011.

RUSSELL, Tom; FLORES, Maria Assunção. Fazer investigação self-study na formação inicial de professores: A importância de ouvir os alunos futuros professores. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 82, n. 1, p. 11-30, 2020.

SANTOS, Paulo; MARTINS, Maria. A Universidade do Porto e a formação inicial de professores. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Porto, n. 16, p. 181-199, 2016.

Published

2023-12-22

How to Cite

Bachelor’s degree in Basic Education in Portugal: a comparative analysis. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e261454. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349261454