Communicative pragmatics at a fair in Belém
DOI:
https://doi.org/10.11606/extraprensa2018.142489Keywords:
Communication, Intersubjectivity, Interaction, MarketAbstract
This article aims to reflect on the communicative pragmatic present on the Guamá market, located in Belém, in the Brazilian Amazon. We seek to observe, from an ethnographic approach, the social movement and the communicative interaction practices of the subjects there, in relation to the dynamics of space occupation and the disposition of the goods sold there. The research evidences the organizational structure in its intersubjective dynamics, and, from this perspective, we observe the development of the idea of place and identification that people develop with this place within aesthetic processes. For this reflection, this article uses studies by the theorist Maffesoli, who addresses locality and social practices in daily life. We also use a study by Schutz to interprete social practices through typification in social structures; also, we use the understanding on social form by Simmel.
Downloads
References
BACKHAUS, G. George Simmel as an eidetic social scientist. In: BACKHAUS, Gary. Sociological theory. Vol. 16, N. 3, pp. 280-191, 1998.
BECKER, H. As políticas da apresentação: Goffman e as instituições totais. Grenoble. 1999.
.
CASTRO, M. A arte na sua cotidianidade: Uma percepção de arte na feira do Guamá. Repositório da Universidade Federal do Pará. 152f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Arte, Belém,. Programa de Pós-Graduação em Artes, 2013.
GOFFMAN, E. A situação negligenciada. In Ribeiro e Garcez. Porto Alegre: Ager, 1998.
____________________. Interactive ritual: Essays on face behaviour. Londor: Alen Lane, 1971.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: ED. DP&A, 2003.
MALDONATO, M. A subversão do ser: identidade, mundo, tempo, espaço fenomenologia de uma mutação. São Paulo: Ed.Petrópolis, 2001.
MAFFESOLI, M. Elogio da Razão Sensível. Petrópolis: Ed.Vozes, 1998.
____________________. Au Creaux des apparences. Paris: PLON, 1990.
____________________. Elogio da Razão Sensível trad 4ª ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
NOBRE, R. Weber e o Racionalismo Ocidental. In: CARVALHO, Alonso Bezerra; BRANDÃO, Carlos da Fonseca (Org.). Introdução à Sociologia da Cultura: Max Weber e Nobert Elias. São Paulo: Ed.Avercamp, 2005.
SCHUTZ, A.. Sobre a fenomenologia e relações sociais. Petrópolis: Ed.Vozes, 2012.
____________________. El problema de la realidad social: escritos I. 2. ed. Buenos Aires: amorrortu, 2008.
SMITH, G. Instantâneos ‘sub specie aeternitatis’: Simmel, Goffman e a sociologia formal. In: GASTALDO, Edison (Org.). Erving Goffman o desbravador do cotidiano. Porto Alegre: Ed.Tomo Editorial, 2004.
SIMMEL, G. O problema da sociologia. São Paulo: Ed. Ática, 1983.
LÉVI-STRAUSS, C. Introdução a obra de Marcel Mauss e o ensaio sobre dádiva. In: LÉVI-STRAUSS, Claude. São Paulo: Revista de sociologia e política. V.14, p.173-194, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter qualquer material científico para Extraprensa, o autor, doravante criador, aceita licenciar seu trabalho dentro das atribuições do Creative Commons, na qual seu trabalho pode ser acessado e citado por outro autor em um eventual trabalho, porém obriga a manutenção de todos os autores que compõem a obra integral, inclusive aqueles que serviram de base para o primeiro.
Toda obra aqui publicada encontra-se titulada sob as seguintes categorias da Licença Creative Commons (by/nc/nd):
- Atribuição (de todos os autores que compõem a obra);
- Uso não comercial em quaisquer hipóteses;
- Proibição de obras derivadas (o trabalho não poderá ser reescrito por terceiros. Apenas textos originais são considerados);
- Distribuição, exibição e cópia ilimitada por qualquer meio, desde que nenhum custo financeiro seja repassado.
Em nenhuma ocasião a licença de Extraprensa poderá ser revertida para outro padrão, exceto uma nova atualização do sistema Creative Commons (a partir da versão 3.0). Em caso de não concordar com esta política de Direito Autoral, o autor não poderá publicar neste espaço o seu trabalho, sob pena de o mesmo ser removido do conteúdo de Extraprensa.