Portuguese as a process of intercultural reception: building an identity in dislocation

Authors

  • Neide Tomiko Takahashi Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.198881

Keywords:

Migrations, Portuguese language of acolhimento, Multicultural identity

Abstract

This article investigates the multicultural identities construction process in voluntary and forced displacements in the international migration context to Brazil in recent decades. With the purpose of understanding the Portuguese teaching to foreigners scenario as a process that contributes to the intercultural reception, the interrelationships of the inclusion problem and the right for Portuguese learning are analyzed from the perspective that language and culture are within the same communicative dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Neide Tomiko Takahashi, Universidade de São Paulo

    PhD in Literature (Language and Literature) from the School of Philosophy, Literature and Humanities of the University of São Paulo (FFLCH/USP). Professor at the Center for Latin American Studies on Culture and Communication (CELACC) at the University of São Paulo.

References

ACNUR – ALTO COMISSARIADO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA REFUGIADOS. Perfil socioeconômico dos refugiados no Brasil: subsídios para elaboração de políticas. Brasília, DF: Acnur, 2019. Disponível em: https://bit.ly/2XKVqZb. Acesso em: 20 jan. 2022.

AMADO, Rosane de Sá. O ensino de português como língua de acolhimento para refugiados. Revista SIPLE, Brasília, DF, ano 4, n. 2, p. 11-18, 2013.

AMORELLI, Naira. A xenofobia no Brasil e no mundo. Laboratório de Demografia e Estudos Populacionais, Juiz de Fora, 29 jun. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3UsexDG. Acesso em: 23 maio 2022.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.

BARIFOUSE, Rafael. “Brasil recebe, mas não acolhe”: violência, preconceito e pobreza fazem com que congoleses pensem em deixar o país. BBC News Brasil, São Paulo, 5 fev. 2022. Disponível em: https://bbc.in/3it0nFg. Acesso em: 23 maio 2022.

BAUMAN, Zygmunt. Estranhos à nossa porta. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

BRASIL. Lei nº 9.474, de 22 de julho de 1997. Define mecanismos para a implementação do Estatuto dos Refugiados de 1951, e determina outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 135, n. 139, p. 15822-15824, 23 jul. 1997. Disponível em: https://bit.ly/3Utqqt4. Acesso em: 24 mar. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.445, de 24 de maio de 2017. Institui a Lei de Migração. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 154, n. 99, p. 1-10, 25 maio 2017. Disponível em: https://bit.ly/2Ebnqxf. Acesso em: 22 mar. 2022.

BYRAM, Michael; GRIBKOVA, Bella; STARKEY, Hugh. Developing the intercultural dimension in language teaching: a practical introduction for teachers. Strasbourg: Council of Europe, 2002.

CHAUÍ, Marilena. O conhecimento. In: CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. 13. ed. São Paulo: Ática, 2000. p. 136-224.

EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. São Paulo: Unesp, 2003.

EDWARDS, Adrian. "Refugiado ou Migrante? O ACNUR incentiva a usar o termo correto". Genebra: Acnur, 2015. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/2015/10/01/refugiado-ou-migrante-o-acnur-incentiva-a-usar-o-termo-correto/ Acesso em: 20 jan. 2022.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GAMBINI, Roberto. Corações partidos no porto de Gênova. Estudos Avançados, São Paulo, v. 20, n. 57, p. 264-296, 2006. Disponível em: https://bit.ly/3OZoE22. Acesso em: 21 mar. 2022.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva e Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo horizonte: UFMG; Brasília, DF: Representação da Unesco no Brasil, 2003.

KRAMSCH, Claire. Cultura no ensino de língua estrangeira. Bakhtiniana, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 134-152, 2017.

KRISTEVA, Julia. Estrangeiros para nós mesmos. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

MANTOVANI, Flávia. Refugiados consideram brasileiros acolhedores, mas sofrem discriminação, diz pesquisa. Folha de São Paulo, São Paulo, 24 mar. 2022. Disponível em: https://bit.ly/3unbdPT. Acesso em: 2 maio 2022.

MVANGI, Gloire Nkialulendo et al. Narrativas: exílios e encontros. Curitiba: Ed. dos Autores, 2021.

ONU – ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Geneva: ONU, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3gVIgra. Acesso em: 26 maio 2022.

REFUGIADOS buscam novas oportunidades no Brasil; entenda os desafios. G1, Rio de Janeiro, 18 abr. 2022. Disponível em: http://glo.bo/3FlwRdq. Acesso em: 15 maio 2022.

REVUZ, Christine. A língua estrangeira entre o desejo de um outro lugar e o risco do exílio. In: SIGNORINI, Inês (org.). Língua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: Fapesp, 1998. p. 213-230.

RODRIGUES, Leo. “Sou brasisírio”: conheça refugiados de uma guerra que já dura 10 anos. Agência Brasil, Rio de Janeiro, 15 mar. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3FmrUkP. Acesso em: 15 maio 2022.

SILVA, Gustavo Junger da et al. Refúgio em Números. 6. ed. Brasília, DF: OBMigra, 2021.

SIMMEL, Georg. O estrangeiro. In: SIMMEL, Georg. Sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 182-188.

TAKASHIMA, Aline. Uma nova chance. Ecoa, São Paulo, 14 out. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3XMePIN. Acesso em: 2 maio 2022.

VÉRAS, Maura Pardini Bicudo. Estrangeiros na metrópole: territórios e fronteiras da alteridade em São Paulo. Revista USP, São Paulo, n. 114, p. 45-54, 2017.

DE JUNHO – dia mundial do refugiado. Serviço Pastoral dos Migrantes (SPM). São Paulo: SPM, 2022. Disponível em https://bit.ly/3kMCgCI. Acesso em 20 jun 2022.

Published

2022-12-15

How to Cite

Takahashi, N. T. (2022). Portuguese as a process of intercultural reception: building an identity in dislocation. Revista Extraprensa, 15(2), 36-58. https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.198881