Fourteen years of inequality: women in the Philosophy academic career in Brazil between 2004 and 2017

Authors

  • Carolina Araújo Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2318-9800.v24i1p13-33

Keywords:

Women, Philosophy, Brazil, Academic career, Gender

Abstract

This study analyzes the figures for students and professors in Undergraduate and Graduate Programs in Philosophy in Brazil based on the official data of INEP and CAPES from 2004 to 2017. Women are on average 36.44% of the undergraduate students, 30.6% of the MA students, 26.98% of the Ph.D students and 20.14% of the professors in Graduate Programs. It shows that, in the academic career, the chances of the male professional are on average 2.3 times higher than those of the female professional. In addition to this average, it indicates a trend towards increasing inequality over the course of the last 14 years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcoff, L. (2011). A call for climate change. APA Newsletter on Feminism and Philosophy, 11(1), pp. 7-9.

Araújo, C. (2016). Mulheres na Pós-Graduação em Filosofia no Brasil - 2015. Recuperado de: http://anpof.org/portal/index.php/pt-BR/comunidade/community-forum-pack073a51/category-items/4-community-forum/155-mulheres-na-pos-graduacao-em-filosofia-no-brasil. [acesso em: 17 de março de 2019].

Beebee, H., and Saul, J. (2011). Women in philosophy in the UK. British Philosophical Association: Society for Women in Philosophy in the UK. Recuperado de: https://www.bpa.ac.uk/uploads/2011/02/BPA_Report_Women_In_Philosophy.pdf [acesso em: 17 de março de 2019].

CAPES. (2013a). Coleta de Dados, Discentes dos Programas de Pós-Graduação stricto sensu no Brasil 2004 a 2012. Brasília: CAPES. Recuperado de: https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/coleta-de-dados-discentes-dos-programas-de-pos-graduacao-stricto-sensu-no-brasil-2004-a-2012. [acesso em: 17 de março de 2019].

CAPES. (2013b). Coleta de Dados, Docentes dos Programas de Pós-Graduação stricto sensu no Brasil 2004 a 2012. Brasília: CAPES, 2017. Recuperado de: https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/coleta-de-dados-docentes-dos-programas-de-pos-graduacao-stricto-sensu-no-brasil-2004-a-2012. [acesso em: 17 de março de 2019].

CAPES. (2017a). Coleta de Dados, Discentes dos Programas de Pós-Graduação stricto sensu no Brasil 2013 a 2016. Brasília: CAPES. Recuperado de: https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/discentes-da-pos-graduacao-stricto-sensu-do-brasil. [acesso em: 17 de março de 2019].

CAPES. (2017b). Docentes da Pós-Graduação Stricto Sensu no Brasil de 2013 a 2016. Brasília: CAPES, 2017. Recuperado de: https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/docentes-posgraduacao. [acesso em: 17 de março de 2019].

CAPES. (2018a). Coleta de Dados, Discentes dos Programas de Pós-Graduação stricto sensu no Brasil 2017. Brasília: CAPES. Recuperado de: https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/coleta-de-dados-discentes-da-pos-graduacao-stricto-sensu-do-brasil-2017. [acesso em: 17 de março de 2019].

CAPES. (2018b). Coleta de Dados, Docentes dos Programas de Pós-Graduação stricto sensu no Brasil 2017. Brasília: CAPES. Recuperado de: https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/coleta-de-dados-docentes-da-pos-graduacao-stricto-sensu-no-brasil-2017. [acesso em: 17 de março de 2019].

Doucet, M. & Beaulac, G. (2013). Report on the Canadian Philosophical Association Equity Survey: historical trends. Recuperado de: https://www.acpcpa.ca/cpages/reports. [acesso em: 17 de março de 2019].

Goddard, E. (2008). Improving the Participation of Women in the Philosophy Profession Report B: Appointments by Gender in Philosophy Programs in Australian Universities, Report to the Australasian Association of Philosophy. Recuperado de: https://aap.org.au/Resources/Documents/publications/IPWPP/IPWPP_ReportB_Appointments.pdf [acesso em: 17 de março de 2019].

Haslanger, S. (2013). Women in Philosophy? Do the Math. The Stone, 2 setembro de 2013. Recuperado de: https://opinionator.blogs.nytimes.com/2013/09/02/women-in-philosophy-do-the-math/ [acesso em: 17 de março de 2019].

Hutchison, K & Jenkins, F. (2013). Women in Philosophy: what needs to change. Oxford: Oxford University Press.

IBGE. (2010). Sinopse do Censo demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE. Recuperado de: https://www.ibge.gov.br/censo2010/apps/sinopse/index.php?dados=11&uf=00. [acesso em: 17 de março de 2019].

IBGE. (2012). Censo demográfico 2010: educação e deslocamento, resultado da amostra. Rio de Janeiro: IBGE. Recuperado de: https://biblioteca.ibge.gov.br/pt/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=7545. [acesso em: 17 de março de 2019]

INEP. (2005). Enade 2005: Relatório Síntese Área de Filosofia. Recuperado de: Brasília: INEP. http://download.inep.gov.br/download/enade/2005/relatorios/Filosofia.pdf [acesso em: 17 de março de 2019].

INEP. (2008). Enade 2008: Relatório Síntese Filosofia. Brasília: INEP. Recuperado de: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2008/2008_rel_sint_filosofia.pdf [acesso em: 17 de março de 2019].

INEP. (2011). Enade 2011: Relatório Síntese Filosofia. Recuperado de: Brasília: INEP. http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2011/2011_rel_filosofia.pdf [acesso em: 17 de março de 2019].

INEP. (2014). Enade 2014: Relatório Síntese Filosofia. Brasília: INEP. Recuperado de: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2014/2014_rel_filosofia.pdf [acesso em: 17 de março de 2019].

INEP. (2018). Enade 2017: Relatório Síntese de Área: Filosofia. Brasília: INEP. Recuperado de: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2017/Filosofia.pdf [acesso em: 17 de março de 2019].

Norlock, K. (2011). Women in the Profession: A more formal report to the CSW, 2006. Recuperado de: https://docs.google.com/

Published

2019-06-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Fourteen years of inequality: women in the Philosophy academic career in Brazil between 2004 and 2017. (2019). Cadernos De Filosofia Alemã: Crítica E Modernidade, 24(1), 13-33. https://doi.org/10.11606/issn.2318-9800.v24i1p13-33