The use of commas and prosody of Brazilian Portuguese: analytical- theoretical aspects and didactic implications
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i2p473-493Keywords:
Comma. Prosody. Writing. Portuguese.Abstract
In this paper, we establish relations between the uses of comma in texts written by students from the year of Middle School and the prosodic organization of Brazilian Portuguese. Even though commas usage convention is primarily syntax-based, we argue that the uses of commas in texts have prosodic regularities that, simultaneously, organize the segmentation of utterances and contribute to the constitution of sense in texts. On the one hand, we argue that prosody is a signifying structure in writing and, thus, it is not a particularity of speech. On the other hand, we defend that the uses of commas, by establishing the prosodic structure of language in writing, do reference, by a symbolic process, the way prosodic phenomena produce sense in different utterances within oral practices. As a possible application of the theoretical discussion, we propose to recognize the complexity of commas usage as a more interesting practice at school than considering its so-called syntactic homogeneity.Downloads
References
Abaurre, MBM. Fiad, RS. Mayrink-Sabinson, MLT. Cenas de aquisição da escrita: o sujeito e o trabalho com o texto. Campinas: Mercado de Letras/ALB; 1997.
Anis J. Pour une graphématique autonome. Langue française. Paris; 1983, 59: 31-44. Bechara E. Moderna Gramática Portuguesa. Rio de Janeiro: Lucerna; 1999.
Cagliari LC. Marcadores prosódicos na escrita. Estudos linguísticos. XVIII Anais de Se- minários do GEL. Lorena; 1989, 195-203.
Catach N. La Ponctuation. Paris: Presses Universitaires de France; 1994.
Chacon L. Ritmo da escrita: uma organização do heterogêneo da linguagem. São Paulo: Martins Fontes; 1998.
Chafe W. Punctuation and the prosody of written language (Technical Report n. 11). Berkeley: Center for the study of writing; 1987.
Corrêa MLG. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes; 2004.
Corrêa MLG. Bases teóricas para o ensino da escrita. Linguagem em (Dis)curso. Tubarão; 2013a, 13 (3): 481-513.
Corrêa MLG. Heterogeneidade da escrita no ensino: das modalidades às relações interge- néricas. In: Pereira LA, Cardoso I, (coord.). Reflexão sobre a escrita: o ensino de diferentes géneros de textos. Aveiro: UA Editora/Universidade de Aveiro; 2013b. p. 67-91.
Dahlet V. As (man)obras da pontuação: usos e significações. São Paulo: Associação Editorial Humanitas; 2006.
Damourette J. Traité moderne de ponctuation. Paris: Larousse; 1939.
Fernandes FR. Ordem, focalização e preenchimento em português: sintaxe e prosódia [tese]. Campinas: Instituto de Estudos da linguagem, Universidade Estadual de Campinas; 2007.
Nespor M, Vogel I. Prosodic Phonology. Dordrecht: Foris Publications; 1986.
Pacheco V. Investigação fonético-acústico-perceptual dos sinais de pontuação enquanto marcadores prosódicos [dissertação]. Campinas: Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas; 2003.
Pacheco V. O efeito dos estímulos auditivo e visual na percepção dos marcadores prosódicos lexicais e gráficos usados na escrita do português brasileiro [tese]. Campinas: Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas; 2003.
Soncin, GCN. Língua, discurso e prosódia: investigar o uso da vírgula é restrito? Vírgula! [tese]. São José do Rio Preto: Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universi- dade Estadual Paulista; 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright is transferred to the journal for the online publication, with free access, and for the printing in paper documents. Copyright may be preserved for authors who wish to republish their work in collections.