Intensification of reflection in writings by pre-service teachers: a systemic-functional approach
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i2p509-537Keywords:
Academic writing. Rewrite. Teacher literacy.Abstract
This research aims to identify the linguistic-discursive aspects embedded in the educator’s rewriting commands and pre-service teacher’s response in the rewriting process of the Supervised Pre-Service Teaching Report genre in a Language and Literature Teaching School. It is a case study developed from a qualitative documentary research. In a longitudinal research, we created analytical categories characterizing the interaction by writing in activities of report rewriting: the deletion of information presented; not getting to the requested point; ignoring indications and reflexive expansion of information presented. The last one reflects what is expected in the written genre in question: the reflection on pedagogical practices experienced during pre-service training period. As the main theoretical and methodological approach to the linguistic analysis of data, we used the systemic functional linguistics. The process of rewriting in teacher training is a sustainable practice because it is not finished at the end of mandatory internship. On the contrary, it should be transformed according to the necessities of pre- service teachers in the exercise of their profession. In addition, rewriting mediated by supervisors contributes to the development of reflexive practices that must be a part of the identity of the future mother tongue teacher. The results show, therefore, that rewriting should be a constitutive practice of academic writing, collaborating to strengthen both the academic literacy and the literacy for the workplace.Downloads
References
Barbara L, Macêdo CMM. Linguística sistêmico-funcional para a análise de discurso: um panorama introdutório. Cadernos de Linguagem e Sociedade. 2009; 10(1): 89-107.
Bazarim M. Os gêneros na construção da interação entre professora e alunos e os impactos no processo de ensino-aprendizagem. In: Gonçalves AV,
Bazarim M, organizadores. Interação, gêneros e letramento: a (re)escrita em foco. 2a ed. Campinas: Pontes; 2013. p. 235-259.
Celani MAA. Questões de ética na pesquisa em linguística aplicada. Linguagem & Ensino; 2005, 8: 101-122.
Eggins S. An Introduction to Systemic Functional Linguistics. 2nd ed. Ed. London: Continuum; 2004.
Fiad RS. Reescrita, dialogismo e etnografia. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 13, n. 3, p. 463-480, set./dez. 2013.
Fiad RS, Silva LLM. Escrita na formação docente: relatos de estágio. Acta Scientiarum. Language and Culture. 2009; 31: 123-131.
Hargreaves A, Fink D. Liderança Sustentável: Desenvolvendo Gestores da Aprendizagem. Porto Alegre: Artmed Editora; 2007.
Gouveia CAM. Texto e Gramática: uma introdução à linguística sistémico-funcional. Revista Matraga. 2009; 16: 13-49.
Halliday MAK, Hasan R. Language, Context, and Text: aspects of language in a social- semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press; 1989.
Halliday MAK, Matthiessen CMIM. Halliday’s Introduction to Functional Grammar. 4th ed. New York: Routledge; 2014.
Marinho M. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 2010; 10: 363-386.
Matthiessen CMIM, Halliday MAK. Systemic Functional Grammar: a First Step into the Theory. China: Higher Education Press; 2009.
Melo LC. Formas linguísticas que inscrevem o outro na escrita reflexiva profissional de relatórios de estágio [tese em andamento]. Araguaína: Universidade Federal do Tocantins; 2015.
Mendes AS. Reescrita de relatório de estágio supervisionado como prática sustentável na formação inicial do professor [dissertação]. Araguaína: Universidade Federal do Tocantins; 2014.
Mendes AS, Silva WR. Reescrita na formação inicial de professores: um estudo da produção escrita do gênero relatório de estágio supervisionado. Revista Caderno de Letras. 2012; 18: 134-155.
Perrenoud P. A prática reflexiva no ofício do professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed; 2002.
Silva WR. Reflexão pela escrita no estágio supervisionado da licenciatura: pesquisa em Linguística Aplicada. Campinas: Pontes Editores; 2014a.
Silva WR. Considerações sobre contexto de cultura na Linguística Sistêmico-Funcional. XVII Congresso Internacional da Associação de Linguística e Filologia da América Latina (ALFAL). Estudos Linguísticos e Filológicos. João Pessoa: Idéia, 2014b.
Silva WR. Espindola, E. Afinal, o que é gênero textual na Linguística Sistêmico-Funcional?. Revista da ANPOLL. 2013; 34: 259-307.
Silva WR, Santos JS, Farah BF. Sustentabilidade e letramento do professor em formação inicial: demandas inovadoras para atividades acadêmicas de ensino e de pesquisa. Araguaína: UFT; 2016 (no prelo).
Silva WR, Santos JS, Mendes AS. Investigação científica na docência universitária: reescrita como uma atividade sustentável na licenciatura. Raído. 2014; 15: 71-93.
Thompson G. Introducing Functional Grammar. 3rd. Ed. London: Routledge; 2014.
Yin RK. Estudo de caso – planejamento e métodos. Daniel Grassi, tradutor. 2a ed. Porto Alegre: Bookman; 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright is transferred to the journal for the online publication, with free access, and for the printing in paper documents. Copyright may be preserved for authors who wish to republish their work in collections.