Antropologia, educação e rituais: um diálogo (Resenha do artigo: “Choise and access to the best schools of Rio de Janeiro: A rite of passagem”, de Rodrigo Rosistolato)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-7547.hd.2023.192124

Keywords:

Realocação, Remanejamento, Rituais Escolares, Antropologia da Educação

Abstract

“Choice and access to the best schools of Rio de Janeiro: A rite of passage”, by Rosistolato (2015), proposes to think about educational phenomena based on the anthropological theory of rituals. For this, the author investigates the events of "relocation" and "relocation" between the first and second cycles of elementary school, in public schools in the North and South Zones of the city of Rio de Janeiro, as rites of passage that involve not just issues of the school bureaucracy, which would automatically reallocate and relocate these students. But, also, criteria that go beyond what is explicit within the school bureaucracy. In addition, Rosistolato creates the concept of "good school rituals", which would be rituals in which the children's families develop actions that involve state officials in order to have their children "relocated" and "relocated" to the best schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rosilaine Pereira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    É pedagoga pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPCIS/UERJ). À época do envio do texto, a autora ainda não tinha ingressado na pós-graduação.

References

DAMATTA, Roberto. A casa & a rua: espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1985.

GENNEP, Arnold van. Os ritos de passagem. 4ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

MALINOWSKI, Bronislaw. Os Argonautas do Pacífico Ocidental: Um relato do empreendimento e da aventura dos nativos nos arquipélogos da Nova Guiné melanésia. São Paulo: Ubu Editora, 2019.

MCLAREN, Peter. Schooling as a ritual performance: Toward a political economy of educational symbols and gestures. Rowman & Littlefield, 1999.

ROSISTOLATO, Rodrigo. Choice and access to the best schools of Rio de Janeiro: a rite of passage. Vibrant, v. 12, n. 2, p. 380-416, 2015.

Published

2023-04-20

Issue

Section

Academia

How to Cite

Antropologia, educação e rituais: um diálogo (Resenha do artigo: “Choise and access to the best schools of Rio de Janeiro: A rite of passagem”, de Rodrigo Rosistolato). (2023). Humanidades Em diálogo, 12, 203-207. https://doi.org/10.11606/issn.1982-7547.hd.2023.192124