The immigrant voice: an analysis of Daniele Gaglianone’s film La mia classe

Authors

  • Maria Célia Martirani Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i37p17-27

Keywords:

Italian migration cinema, Daniele Gaglianone, Docufiction, Representation crisis

Abstract

Daniele Gaglianone’s film La mia classe can be inserted in the Italian film tradition of the so-called “migration films”, because it aligns with those who seek to represent the dramatic situation of those who need to reinvent themselves in foreign land. It is a work that points the camera to the clandestine world of immigration, letting it speak. The protagonists are all amateurs, not professionals and self-represent, except for Valerio Mastandrea, who plays the role of a teacher-volunteer of an Italian language class for immigrants.There are many topics in La mia classe dealing with the tragedy of the journey, the trauma of family separation, the loss of identity and the sense of non-be- longing common to contemporary diasporas. But the merit of the film is much more in its formal than thematic proposal. Its strength resides precisely in the hybrid zone between documentary and fiction: “docufiction” (NICHOLS, 2014), problematizing the levels of representation of the real (JAMESON), in a metacinematographic perspective, in which the cinema reflects on the scope and limitations of the art itself make movies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Célia Martirani, Universidade Federal do Paraná

    Maria Célia Martirani Bernardi Fantin é Mestre em Língua e Literatura Italiana e Doutora em Teoria Literária e Literatura Comparada pela FFLCH. – USP, tendo dedicado sua tese ao estudo da Intertextualidade na obra do escritor italiano contemporâneo Alessandro Baricco. É Pós-Doutora pelo Programa de Pós Graduação em Letras da UFPR, em cuja pesquisa se dedicou à análise das representações cinematográficas italianas contemporâneas sobre a condição do imigrante. Trabalha como tradutora e crítica literária.

References

AGIS SCUOLA. Schede film: La mia classe, c2014. Disponível em: https://agiscuola.it/schede-film/item/353-la-mia-classe.html. Acesso em: 05/03/2017.

GAGLIANONE, D. La mia classe [dvd]. Italia: Axelotil Film & Kimera film Relief com RaiCinema,2013, em cores; 95 min.; Direção: Daniele Gaglianone; Roteiro: Gino Clemente, Daniele Gaglianone, Claudia Russo. Elenco: Valerio Mastandrea, Bassirou Ballde, Mamon Bhuiyan, Gregorio Cabral, Jessica Canahuire Laura.

JAMESON, F. As marcas do visível. Trad: Ana Lúcia de Almeida Gazolla, João Roberto Martins Filho, Klauss Brandini Gerhardt, Marcos Soares, Neide Aparecida Silva, Regina Thompson, Roneide Venancio Majer. Rio de Janeiro: Graal, 1995, p.162.

MARSHALL, L. Una lezione per tutti. Internazionale. Sezione Cultura, Roma, no 1034, 17-23 gennaio 2014, p. 70-71. Disponível em: http://http://blog.mondodigitale.org/wpcontent/uploads/2014/01/Laclasseinternazionale.pdf. Acesso: 05/03/2017.

NICHOLS, B. Introdução ao documentário. Trad. Mônica Saddy Martins. Campinas: Papirus, 2014.

SALOMÃO, P. E. P. O paradoxo do realismo no cinema contemporâneo. In: Digitarama, Revista Acadêmica de Cinema. Rio de Janeiro, no 4, jan-jul 2007, s/p. Disponível em: em: http://www.estacio.br/graduacao/ cinema/ digitagrama/ numero4/pedroeduardo.asp. Acesso: 06/07/2016.

STAM, R. Introdução à teoria do cinema. Trad. Fernando Mascarello. Campinas: Papirus, 2015.

Published

2018-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Martirani, M. C. (2018). The immigrant voice: an analysis of Daniele Gaglianone’s film La mia classe. Revista De Italianística, 37, 17-27. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i37p17-27