A door has been open and behind it the dark: notes on the film LA RABBIA, by Pier Paolo Pasolini

Authors

  • Julia Scamparini Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i39p4a13

Keywords:

Italian cinema, Essay film, Documentary, Pier Paolo Pasolini

Abstract

This essay about La rabbia (1962) a film by Pier Paolo Pasolini, belongs to a historical moment in which the production of essay documentaries is fruitful, as well as theories and analysis about them. This review intends to dialogue with contemporary writings and also with the re-production of La rabbia decades later, a restoration of what Pasolini would have wanted. Our choices have shown a structure in which anger is the vertebral column of the film before, during its creation, and after: the poetic and political feeling that made the film possible; the enemy-images and Pasolini’s hate towards them; and finally a possible feeling of anger after the imposition of the producer of La rabbia, who included another author – an ideological opponent – for the second part of the film.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Julia Scamparini, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Professora Adjunta do Departamento de Letras Neolatinas - Setor de Italiano da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. É graduada em Letras - Português (2001) com complementação em Linguística (2003) pela UNICAMP, é Mestre em Linguística pela UFRJ (2006) e Doutora em Letras Neolatinas - Italiano também pela UFRJ (2010). Foi pós-doutoranda vinculada ao Departamento de Ciências da Linguagem da UFF, onde trabalhou na coordenação do Laboratório de Imagem e Som (lis.uff.br) e desenvolveu pesquisa em Literatura e cinema e Intermidialidade. Além da docência nas áreas de língua e cultura italiana, atua como tradutora.

References

AMOROSO, M. B. Pier Paolo Pasolini. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

BERTOLUCCI, G. Note sul film La rabbia di Pasolini (2008). In CHIESI, R. (cur), PASOLINI, P. P. La rabbia. Bologna: Edizioni Cineteca di Bologna, 2009.

CHIESI, R. (cur), PASOLINI, P. P. La rabbia. Bologna: Edizioni Cineteca di Bologna,2009.

COMMOLI, J-L. Como filmar o inimigo. Ver e poder, a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.

DUFLOT, J. (org), PASOLINI, P. P. As últimas palavras do herege. São Paulo: Brasiliense,1983.

LINS, C.; REZENDE, L. A.; FRANÇA, A. A noção de documento e a apropriação de imagens de arquivo no documentário ensaístico contemporâneo. Revista Galáxia, São Paulo, n. 21, p. 54-67, jun. 2011.

MÜLLER, A. A semiologia selvagem de Pasolini. Devires, Belo Horizonte, v.3, n.1, p.88-105, jan-dez. 2006.

PASOLINI, P. P. Uno dei rari arrabbiati italiani. In Povera Italia: interviste e interventi, 1949-1975. Milano: Kaos edizioni, 2013.

PASOLINI, P. P. La lingua scritta della realtà. In Empirismo eretico. Milano: Garzanti, 2005.

PASOLINI, P. P. Appendice a “La rabbia”; “Confessioni tecniche” e altro. In Per il cinema. Milano: Mondadori, 2001.

PASOLINI, P. P. & GUARESCHI, G. La rabbia [Streaming]. Itália: Gastone Ferranti, 1962.

XAVIER, I. O cinema moderno segundo Pasolini. Revista Italianística, São Paulo, n. 1, p. 101-109, 1993.

Published

2019-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Scamparini, J. (2019). A door has been open and behind it the dark: notes on the film LA RABBIA, by Pier Paolo Pasolini. Revista De Italianística, 39, 4-13. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i39p4a13