The legacy of machiavelli at luigi pirandello’s theater

Authors

  • Priscilla Nogueira Da Rocha Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Sonia Cristina Reis Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i39p23-33

Keywords:

Machiavelli, Pirandello, Italian theater, Comedy

Abstract

This article intends to analyze the works of Mandragola (1518) by Nicolau Machiavelli and Luigi Pirandello’s L’uomo, la bestia e la virtù (1919), seeking to show that, although in different centuries, the writings of playwrights allow a dialogue in which refers to the use of social masks to cover up his real interest, for example in the figure of the cunning, who uses a potion in an attempt to help the main character solve his problems, and in the use of laughter as a stylistic resource. As in Machiavelli’s work, it is possible to find in the text of Pirandello a satire about the Italy of his time, indicating a series of habits of his society and, like Lucrezia in the work of Machiavelli, Pirandello’s Mrs. Perella disguises his betrayal, and through laughter (or more specifically humorous laughter), the sicilian author directs the public to realize that, regardless of the age, maintaining appearances is more relevant to the maintenance of social status than essence and virtue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Priscilla Nogueira Da Rocha, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Graduação em Português-Italiano pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Mestre em Letras Neolatinas, Língua Italiana, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e Doutoranda em Literatura Italiana com Bolsa CAPES no Programa de Pós-graduação em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro com ênfase nos estudos de Teatro e literatura do Renascimento.

  • Sonia Cristina Reis, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Professora Associada de Letras Italianas, atualmente é Diretora da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Bacharel em Português-Italiano (1991), Mestre em Letras Neolatinas, Literatura Italiana, (1996) e Doutora em Letras Neolatinas, Literatura Italiana, pela mesma instituição (2000). Concluiu seu Pós-Doutorado em 2016, na Università G. DAnnunzio, de Chieti-Pescara (Itália).

References

CROCE, B., Estetica come scienza dell’espressione e linguistica generale. Teoria e storia, a cura di G. Galasso. Milano: Adelphi,1990.

BENTLEY, E. O Dramaturgo Como Pensador. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

GUINSBURG, J. (org). Pirandello – do teatro no teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

LA VOCE DI MARUGGIO. Nell’identità della lingua l’invisibile della presenza e dell’assenza: Pirandello nel gioco delle maschere. Disponível em <http://www.lavocedimaruggio.it/wp/nellidentita-della-lingua-linvisibile-della-presenza-e-dellassenza-pirandello-nel-gioco-delle-maschere.html>. Acesso em: 05 jul. 2017

MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

MORICONI, B. Metamorfosi di un arcidiavolo: Il personaggio di Belfagor da Machiavelli a oggi. Napoli: Edizioni Scientifiche Italiane, 2013.

NARDELLI, F. Vita segreta di Pirandello. Roma: Vito Bianco, 1962.

PAOLUCCI, A. Theatre of illusion: Pirandello’s Liolà and Machiavelli’s Mandragola. Comparative literature studies, n. 9 (mar. 1972), p. 44-57.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2003.

PIRANDELLO, L. L’innesto - la patente - l’uomo, la bestia e la virtù. Milano: Mondadori, 1992.

PIRANDELLO. L’umorismo. In: Saggi, poesie, scritti varri. 5a ed. Milano: Arnoldo Mondadori, 1993.

PIRANDELLO, Luigi. O Humorismo. In Pirandello – do teatro no teatro. São Paulo, Perspectiva, 1999.

ZANGRILLI, F. Lo specchio per la maschera: Il paesaggio in Pirandello. Disponível em https://www.jstor.org/stable/pdf/480094.pdf?refreqid=excelsior%3Ad948e8815f4867ee57 5483d517d4749e>. Acesso em: 22.jun. 2017.

Published

2019-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Da Rocha, P. N., & Reis, S. C. (2019). The legacy of machiavelli at luigi pirandello’s theater. Revista De Italianística, 39, 23-33. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i39p23-33