Two satires on the discovery of america: performance and engagement in the theater by Dario Fo

Authors

  • Luís Felipe Ferrari Universidade de São Paulo
  • Márcia Maria de Arruda Franco Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i39p34-43

Keywords:

Dario Fo, Discovery of America, Theatricality, Political commitment

Abstract

In this article, we attempt to analyze Dario Fo’s plays on the discovery and the colonization of America: Isabella, Tre Caravelle e un Cacciaballe e Johan Padan a la Descoverta de le Americhe. We intend to demonstrate that Fo’s comedy advances an intimate connection between performance and political commitment, insomuch as the stage is perceived as dependent on a social and historical critique.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luís Felipe Ferrari, Universidade de São Paulo

    Aluno de graduação em Letras na Universidade de São Paulo. Bolsista de iniciação científica da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo

  • Márcia Maria de Arruda Franco, Universidade de São Paulo

    Professora livre-docente do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Universidade de São Paulo. Doutora pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Pós-doutorado pela Universidade de Lisboa.

References

BALLERINI, L. et al. Dario Fo Explains: An Interview. In The Drama Review, Cambridge: 22 (1): 33-48, mar. de 1978. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1145166. Acesso em: 19/05/2019.

FÉRAL, J. Theatricality: The Specificity of Theatrical Language. Trad. Ronald P. Bermingham. In SubStance, Madison: 31 (2-3), 94-108, 2002. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/3685480. Acesso em: 19/05/2019.

FO, D.; RAME, F. (ed.) Isabella, Tre Caravelle e un Cacciaballe. Milão: Fabbri Editori, 2006.

FO, D. Johan Padan and the Discovery of America (Edição bilíngue). Trad. Ron Jenkins. Nova York: Groove Press, 2001.

DIDEROT, D.; GUINSBURG, J. (org.). Diderot: Obras II – Estética, Poética e Contos. São Paulo: Editora Perspectiva, 2000.

JENKINS, R. Dario Fo: The Roar of the Clown. In The Drama Review, Cambridge: 30 (1): 171-179, 1986. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1145719. Acesso em: 19/05/2019.

SCUDERI, A. Unmasking the Holy Jester. In Theater Journal, Baltimore: 55 (2): 275-290, maio de 2003. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/25069232. Acesso em: 19/05/2019.

ZUMTHOR, P. Performance, Recepção, Leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. 2a ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2019-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ferrari, L. F., & Franco, M. M. de A. (2019). Two satires on the discovery of america: performance and engagement in the theater by Dario Fo. Revista De Italianística, 39, 34-43. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i39p34-43