CONHECIMENTOS SOBRE TABAGISMO EM ESCOLARES
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.50386Palavras-chave:
tabagismo, estudantes, educação em saúde.Resumo
O objetivo foi verificar as mudanças de conhecimentos teóricos relativos ao tabagismo, avaliadasem dois momentos (pré e pós-testes) considerando duas intervenções educativas: aula expositiva ejogos educativos. Foram sujeitos 68 alunos, de ambos os sexos, de três 5as séries de uma escolapública, avaliados previamente (A1) sobre tabagismo; o grupo 1 foi submetido a um procedimentode ensino expositivo, o 2 a jogos educativos na 2 e, o 3 a nenhuma intervenção. Após uma semanaforam reavaliados (A2). Para os momentos aplicou-se o teste de Wilcoxon e entre os grupos KruskalWallis. Como resultados notou-se que, nos momentos, houve diferenças significativas entre os grupos1 e 2 e, entre os grupos, no pós-teste, o submetido aos jogos educativos apresentou melhordesempenho com resultado estatisticamente significante. Essa pesquisa permitiu concluir que ojogo educativo promoveu aumento dos conhecimentos dos escolares sobre tabagismo.Downloads
Referências
World Health Organization (WHO), Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Global youth tobacco survey (GYTS). Disponível em http://www.cdc.gov/tobacco/global/GYTS.htm.
Ogel K, Corapçioðlu A, Sir A, Tamar M, Tot S, Doðan O, Uðuz S, Yenilmez C, Bilici M, Tamar D, Liman O. Tobacco, alcohol and substance use prevalence among elementary and secondary school students in nine cities of Turkey. Turk Psikiyatri Derg, 2004; 15 (2): 112-8.
Brasil. Ministério da Saúde, Instituto Nacional de Câncer - coordenação de prevenção e vigilância (CONPREV). Vigescola: vigilância de tabagismo em escolares, Rio de Janeiro, RJ, 2004.
Brasil. Ministério da educação, Secretaria de educação básica (ensino fundamental). Disponível em: Acesso em 23 mar 2005.
Torres HC, Hortale VA, Schall V. A experiência de jogos em grupos operativos na educação em saúde para diabéticos. Cad Saúde Pública, 2003; 19 (4): 1039-47.
Monterio SS, Vargas EP, Rebello SM. Educação, prevenção e drogas: resultados e desdobramentos da avaliação de um jogo educativo. Educ. Soc. 2003; 24 (83): 659-678.
Coscrato G, Pina JC, Mello DF. Utilização de atividades lúdicas na educação em saúde: uma revisão integrativa da literatura. Acta Paul. Enferm. 2010; 23 (.2): 257-263.
Chen WW, Lindsey R. Evaluation of a tobacco prevention program on knowledge, attitudes, intention and behavior of tobacco use among fourth grade students - a preliminary study. J Drug Education. 2001; 31 (4): 399-410.
Pereira ALF. As tendências pedagógicas e a prática educativa nas ciências da saúde. Cad Saúde Pública, 2003; 19 (5): 1527-34.
Mahoney MC, Bauer JE, McMullen S, Schieder J, Pikuzinski D. Longitudinal impact of a youth tobacco education program. BMC Family Practice 2002, 3:(3): 1-9.
Szilágyi T. Peer education of tobacco issues in Hungarian communities of Roma and socially disadvantaged children. Cent Eur J Public Health, 2020; 10 (3): 117-20.
Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
De Vitta A. Atuação preventiva em fisioterapia. Bauru: EDUSC, 1999. (Cadernos de Divulgação Cultural, 67).
Norman GR, Streiner DL. Biostatitics: The base essentials. St. Lowis: Mosby-Year Book, 1994.
Rigotti NA, Regan S, Majchrzak NE, Knight JR, Wechsler H. Tobacco use by Massachusetts public college students: long term effect of the Massachusetts Tobacco Control Program. Tob Control, 2002; 11 (2): 20-4.
Rebello S, Monteiro S, Vargas EP. A visão de escolares sobre drogas no uso de um jogo educativo. Interface - Comunic., Saude, Educ. 2001; 5 (8): 75-88.
Torres HC, Franco LJ, Stradioto MA; Hortale VA, Schall VT. Avaliação estratégica de educação em grupo e individual no programa educativo em diabetes. Rev. Saúde Pública, 2009; 43 (2): 291-298.
Brasil. [Lei Darcy Ribeiro (1996)]. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação. 5. ed. - Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação Edições Câmara, 2010.
Cavaliere AMV. Educação integral: uma nova identidade para a escola brasileira?. Educ. Soc., 2002; 23 (81): 247-270.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis