PARTICIPATORY PROCESS OF HEALTH PROMOTION AT SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.90637Palavras-chave:
Adolescents, health promotion, health education school, participation.Resumo
Introduction: it is known that adolescence is a period of constant biopsychosocial changes. Based on this premise, it is understood that this population should be included as a priority in health systems, seeking their effective participation through strategies associated with health promotion. Objective: To analyse the participatory process of adolescents in health promotion activities from the perspective of the Bambu Method. Methods: this is a qualitative exploratory study, carried out in two schools located in Crato, Ceará, Brazil. Pupils are from 10 to 19 years old. The study was based on the Bambu Method, which is a means to boost the prospects of the group. It was done by observation of the participant, the environment, the verbal and non-verbal expressions of adolescents and a diary where relevant information was recorded. The organization of data occurred through the content analysis technique proposed by Bardin. Results: it was observed that the opportunity to express themselves with the host led young people to feel more at ease among others and induced the formation of a bond. The participatory process for adolescents was perceived as a process of facing reality and associated with learning, the stimulus for personal development, through the initiative of action, attitude and self-esteem. Conclusion: the Bambu Method proved to be a relevant framework to guide health education activities with groups of adolescents, allowing the development of activities suitable to the needs of the participants.Downloads
Referências
Organização Pan-Americana de Saúde. Carta de Ottawa. Ottawa; 1986.
Bydlowski CR, Westphal MF, Pereira IMTB. Promoção da Saúde. Porque sim e porque ainda não!. Saúde Soc. 2004;13(1):14-24.
Buss PM. Promoção da Saúde e Qualidade de Vida. Ciênc Saúde Coletiva. 2000;5(1):163-177. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232000000100014.
Machado MFAS, Vieira NFC, Silva RM. Compreensão das mudanças comportamentais do usuário no Programa Saúde da Família por meio da participação habilitadora. Ciênc Saúde Coletiva. 2010;15(4):2133-43. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-812320100004000027.
Bezerra MAR, Queiroz MVO, Oliveira KNS. Reflexões acerca do adolescer e da saúde no ambiente escolar. J Hum Growth Dev. 2014; 24(2): 175-180. DOI: http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.81036.
Menezes Filho A, Sá RF, Araújo JÁ, Freire MSM, Salles RS, Chuma J, et al. Manual do método bambu. Núcleo de Saúde Pública e Desenvolvimento Social. Recife: NUSP/UFPE; 2007.
Bardin L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2002.
Brasil. Ministério da Saúde. Diretrizes nacionais para a atenção integral à saúde de adolescentes e jovens na promoção, proteção e recuperação da saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2010.
Brasil. Casa Civil da Presidência da República do Brasil. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: 1996.
Souza ECF, Vilar RLA, Rocha NSPD, Uchoa AC, Rocha PM. Acesso e acolhimento na atenção básica: uma análise da percepção dos usuários e profissionais de saúde. Cad Saúde Pública. 2009; 24(Suppl 1): S100-S110. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2008001300015.
Dias VP, Silveira DT, Witt RR. Educação em saúde: o trabalho de grupos em atenção primária. Rev APS. 2009;12(2):221-7.
Marques JF, Queiroz MVO. Cuidado ao adolescente na Atenção Básica: necessidades dos usuários e sua relação com o serviço. Rev Gaúcha Enferm. 2012; 33(3):65-72. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1983-14472012000300009.
Santos CC, Ressel LB. O adolescente no serviço de saúde. Adolesc Saúde. 2013; 1(1): 53-5.
Pinafo E, Nunes EFPA, González AD, Garanhani ML. Relações entre concepções e práticas de educação em saúde na visão de uma equipe de Saúde da Família. Trab Educ Saúde. 2011;9(2):201-21. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462011000200003.
Gohn MG. Empoderamento e participação da comunidade em políticas sociais. Saúde Sociedade. 2004; 13(2): 20-31. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902004000200003.
Bezerra IMP, Machado MFAS, Souza OF, Antão JYFL, Dantas MNL, Reis AOA, et al. O fazer de profissionais no contexto da educação em saúde: uma revisão sistemática. J Hum Growth Dev. 2014;24(3):255-62. DOI: http://dx.doi.org/10.7322/jhdg.88909.
Pinto MB, Santos NCCB, Albuquerque AM, Ramalho MNA, Torquato IMB. Educação em Saúde para adolescentes de uma escola municipal: a sexualidade em questão. Cienc Cuid Saude. 2013; 12(3): 587-592. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v12i3.18470.
Santos VA, Santos MCV, Cortez FRI. O lúdico no processo de ensino-aprendizagem. Anuário Produção Iniciação Científica Discente. 2011;14(24):289-300.
Acioli S. A prática educativa como expressão do cuidado em Saúde Publica. Rev Bras Enferm. 2008;61(1):117-21. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672008000100019.
Coelho JS. Construindo a Participação Social no SUS: um constante repensar em busca de equidade e transformação. Saúde Soc. 2012;21(supl.1):138-51.
Campos L, Wendhausen A. Participação em saúde: concepções e práticas de trabalhadores de uma equipe da estratégia de saúde da família. Texto Contexto Enferm. 2007; 16(2):271-9.
Brasil. Ministério da Saúde. Saúde do adolescente: competências e habilidades. Brasília: Ministério da Saúde; 2008.
Ferreira MA. A educação em saúde na adolescência: grupos de discussão como estratégia de pesquisa e cuidado – educação. Texto Contexto Enferm. 2006;15(2): 205- 211. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072006000200003.
Silva MAI, Mello DF, Carlos DM. O adolescente enquanto protagonista em atividade de educação em saúde no espaço escolar. Rev Elet Enf. 2010;12(2):287-93.
Machado MFAS, Vieira NFC. Educação em saúde: o olhar da equipe de saúde da família e a participação do usuário. Rev Latino-Am. Enferm. 2009;17(2):174-9. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692009000200006.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis