Media nature and reading protocols of the digital book

Authors

  • Carina Ochi Flexor Universidade de Brasília (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v14i2p307-324

Keywords:

Digital book, Reading protocols, Reading experience

Abstract

Discusses the implications of the materiality of the application books in the reading experience, recognizing actors that impose an updating of the reading protocols proposed by Chartier.Starting from the discussion of the ontological nature of the digital book, the article advances by presenting the protocols of the system, in the read and in the space.Conceptual operators of the book literature are articulated with the notions about the reading protocols and the computational pragmatics of the new media. From a qualitative-exploratory approach, the results that indicate the ontology of the media as a propeller of protocols that place materiality as the central point of the reader's transformations in digital environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ascott, R (1997). Cultivando o hipercórtex. In D. Domingues (Org.), A arte no século XXI: A humanização das tecnologias (pp. 336-344). Editora UNESP.

Bogost, I. (2007). Persuasive games: The expressive power of videogames. MIT Press.

Bougnoux, D. (1999). Introdução às ciências da comunicação. Edusc.

Castells, M. (1999). A sociedade em rede. Paz e Terra.

Chartier, R. (2011). Práticas de leitura. Estação Liberdade.

Eco, U. (1994). Seis passeios pelos bosques da ficção. Companhia das Letras.

Eco, U. (2008). Lector in fabula (A. Cancian, trad.) (2ª ed.). Perspectiva.

Instituto Pró-Livro (2016). Pesquisa retratos da leitura do Brasil. Instituto Pró-Livro. http://plataforma.prolivro.org.br/retratos.php

Flexor, C. O. (2018). Da ontologia livresca à experiência da leitura em contexto digital: Entre a consonância e o conflito [Tese de doutorado não publicada]. Universidade Federal de Goiás.

Flusser, V. (2010). A escrita: Há futuro para a escrita? Annablume.

Horne, A. (2016, 5 de julho). Writing in place: An “ambient literature” project in the UK. Publishing Perspectives. https://bit.ly/34FgGWC

Horowitz, E., Derby, M., & Moffett, K. (2014). The silent history: A novel. FSG Originals. https://bit.ly/2YNVPMZ

Lemos, A. (2003). Olhares sobre a cibercultura. Sulina.

Lemos, A. (2010). Jogos móveis locativos: Cibercultura, espaço urbano e mídia locativa. Revista USP, (86), 54-65. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i86p54-65

Lévy, P. (1999). Cibercultura. Editora 34.

Lima, W. T. (2011). Jornalismo computacional em função da “Era do Big Data”. Revista Líbero, 14(28), 45-52. https://bit.ly/3jpDEoN

Manguel, A. (2010). Uma história da leitura. Companhia das Letras.

Manovich, L. (2002). The language of the new media. MIT Press.

Manovich, L. (2013). Software takes command. Bloomsburry Academic.

Mayer-Schonberger, V., & Cukier, K. (2013). Big data: A revolution that will transform how we live, work and think. John Murray Publisher.

Morin, E. (2005). Introdução ao pensamento complexo. Sulina.

Murray, J. (2003). Hamlet no Holodeck: O futuro da narrativa no ciberespaço. Itaú Cultural; Unesp.

Plaza, J. (2003). Arte e interatividade: autor-obra-recepção. ARS, 1(2), 9-29. https://doi.org/10.1590/S1678-53202003000200002

Quintana, M. (1995). A vaca e o hipogrifo. Globo.

Quintana, M. (2006). Caderno H. Globo.

Rocha, C. (2009). Pontes, janelas e peles: Contexto e perspectivas taxionômicas das interfaces computacionais [Relatório de estágio de pós-doutorado não publicado]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Published

2020-12-31

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Flexor, C. O. (2020). Media nature and reading protocols of the digital book. MATRIZes, 14(2), 307-324. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v14i2p307-324