Paulo Freire and Agnes Heller: communicative radicality and education
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v15i3p117-141Keywords:
Changes in everyday life, Crossing texts, Education, PoliticsAbstract
The author re-encounters texts by Freire and Heller, which dialogue with the whole of both works. He seeks to understand the thought of the educator and the philosopher, both sustained by close epistemological roots and objectives. Under a critical discourse methodology, significant excerpts from the Brazilian educational patron are crossed with blatant examples of political practice in Heller’s work. They provide political lessons to enrich a reflection on the Brazilian educational routine, especially embodied in the dramatic formative course of high school, the supposed Achilles heel of Brazilian basic education. In Freire and Agnes, education is realized as a radical communicative action at the service of the citizenship of the new generations.
Downloads
References
Abramovay, M. (Coord.). (2015). Juventudes na escola, sentidos e buscas: Por que frequentam? Flacso – Brasil; OEI; MEC. https://bit.ly/3FctUtS
Alves, L. R. (1997). Diálogos de amor: Humanismo e exílio em Iehuda Abravanel. Fapesp; Edusp; Nova Alexandria.
Bauer, M., & Aarts, B. (2002). A construção do corpus: Um princípio para a coleta de dados qualitativos. In M. Bauer & G. Gaskell (Eds.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático (pp. 39-63). Vozes.
Burckhardt, J. (2009). A cultura do Renascimento na Itália. Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1868)
Charlot, B. (Org.). (2001). Os jovens e o saber: Perspectivas mundiais. Artmed.
Chartier, R. (1990). A História Cultural entre práticas e representações. Difel.
Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica (2013). Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Diretoria de Currículos e Educação Integral https://bit.ly/3FgdDE9
Freire, P. (1983). Educação e mudança (12a ed.). Paz e Terra. (Trabalho original publicado em 1979)
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa (2a ed.). Paz e Terra.
Freire, P. (2001). Pedagogia dos sonhos possíveis (A. M. A. Freire, Org.). Editora Unesp.
Freire, P. (2018). Pedagogia do oprimido (o manuscrito) (J. F. Mafra, J. E. Romão & M. Gadotti, Orgs.). Editora e Livraria Instituto Paulo Freire; Universidade Nove de Julho (Uninove); Big Time Editora/BT Acadêmica. https://bit.ly/2ZOVMUB
Gadotti, M. (1983). Prefácio: Educação e orden classista. In P. Freire, Educação e mudança (12a ed.) (pp. 9-14). Paz e Terra. (Trabalho original publicado em 1979)
Garin, E. (Org.). (1993). L’uomo del Rinascimento (6a ed.). Laterza. (Trabalho original publicado em 1988)
Heller, A. (1982). O homem do Renascimento. Editorial Presença. (Trabalho original publicado em 1967)
Heller, A. (1985). O cotidiano e a história (2a ed.). Paz e Terra. (Trabalho original publicado em 1970)
Heller, A. (2011). La teoria, la prassi e i bisogni umani. In E. Bazzanella (Ed.), Ágnes Heller tra Marx e Foucault (pp. 27-48). Abiblio. (Trabalho original publicado em 1972)
Heller, A. (2012). I miei occhi hanno visto. Con Francesco Comina e Luca Bizzarri. Il Margine.
Heller. A. (1977) La sociologia de la vida cotidiana. Edicions 62. (Trabalho original publicado em 1970)
Hobsbawn, E. (2007). A era das revoluções. Europa, 1789-1848. Paz e Terra.
Lukács, G. (1977). Prefacio. La sociologia de la vida cotidiana (pp. 6-14). Edicions 62. (Trabalho original publicado em 1970)
Martín-Barbero, J. (2006). Tecnicidades, identidades, alteridades: Mudanças e opacidades da comunicação no novo século. In D. Moraes (Org.), Sociedade midiatizada (pp. 51-79). Mauad.
Marx (1969). La cuestión judía. Ediciones Coyoacán. (Trabalho original publicado em 1844)
Sartre, J.-P. (1970). L’existentialisme est un humanisme. Les Éditions Nagel.
Síntese das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. (s.d.). https://bit.ly/3D9JKU1
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.