Revisiting Paulo Freire: an introduction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v15i3p5-25

Abstract

The journal MATRIZes hereby launches this special issue dedicated to the centenary of the birth of Paulo Freire (1921-1998). The following set of texts, bringing together articles and testimonials from authors from various countries, attests to the strength and relevance of the theoretical-practical contribution of this citizen of the world born in Pernambuco, in North-eastern Brazil. These analyses intend to explore the contributions of Freire’s thought to the fields of communication, education and to civil society development, taking into consideration the local realities from which they emerged.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adilson Citelli, Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação

    Professor titular no Departamento de Comunicações e Artes e do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade de São Paulo. É coordenador do Grupo de Pesquisa MECOM e bolsista 1B do CNPq.

  • Ana Cristina Suzina, Loughborough University London. Institute for Media and Creative Industries

    Professora e pesquisadora do Institute for Media and Creative Industries da Loughborough University London. Editora do livro The Evolution of Popular Communication in Latin America (Palgrave, 2021).

  • Thomas Tufte, Loughborough University London. Institute for Media and Creative Industries

    Diretor do Institute for Media and Creative Industries da Loughborough University London e professor extraordinário da University of The Free State, África do Sul. É membro da Academia Europaea.

References

Downing, J. D., Ford, T. V., Gil, G., & Stein, L. (2001). Radical media: Rebellious communication and social movements. Sage.

Fadul, A. (1987). Paulo Freire: Educação e comunicação ou o difícil caminho da liberação. Diálogos de la Comunicación, (18), 86-92. https://bit.ly/3CvnAeg

Fiori, E. M. (2005). Aprender a dizer a sua palavra. In P. Freire, Pedagogia do oprimido (42a ed., pp. 7-22). Paz e Terra. (Trabalho original publicado em 1968)

Freire, P. (1983). Extensão ou comunicação? Paz e Terra. (Trabalho original publicado em 1969)

Freire, P. (2005). Pedagogia do oprimido (42a ed.). Paz e Terra. (Trabalho original publicado em 1968)

Freire, P. (2006). Pedagogia da autonomia (33a ed.). Paz e Terra. (Trabalho original publicado em 1996)

Furter, P. (1967). Paulo Freire ou O poder da palavra. In P. Freire, Educação como prática da liberdade (orelha). Paz e Terra.

Gumucio-Dagron, A., & Tufte, T. (Eds.). (2006). Communication for social change anthology: Historical and contemporary readings. Communication for Social Change Consortium.

Peruzzo, C. M. K. (2020a). Paulo Freire’s role and influence on the praxis of popular communication in Brazil. International Communication Gazette, 82(5), 425-439. https://doi.org/10.1177/1748048520943693

Peruzzo, C. M. K. (2020b). Popular and communitarian communication in rural social movements: Beyond “diffusionism” to emancipatory participation. In A. C. Suzina (Ed.), The evolution of popular communication in Latin America: An epistemology of the south from media and communication studies (pp. 51-71). Palgrave.

Rodríguez, C. (2001). Fissures in the mediascape: An international study of citi-zen’s media. Hampton Press.

Simões, S. L. (2013). Pedagogia do neologismo: A linguagem de Paulo Freire e a educação libertadora [Tese de doutorado, Universidade Nove de Julho]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove. https://bit.ly/3kTy7dg

Suzina, A. C. (Ed.). (2021). The evolution of popular communication in Latin America: An epistemology of the south from media and communication studies. Palgrave Macmillan.

Tufte, T. (2017). Communication for social change: A citizen perspective. Polity.

União Cristã Brasileira de Comunicação Social. (1985). Projeto LCC: A história de um processo. UCBC.

Published

2021-12-15

How to Cite

Citelli, A., Suzina, A. C., & Tufte, T. (2021). Revisiting Paulo Freire: an introduction. MATRIZes, 15(3), 5-25. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v15i3p5-25