Bordering sonorities: fruition and rearticulations of pop music and popular music
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v18i1p215-237Keywords:
Fruition, sound, otherness, cultural frontiers, nomadismAbstract
This study evaluated empirical data from musical listening workshops to analyze the communicational aspects of hybrid musical productions by artists from the global South. The discourse of workshop participants open a premise to consider the mixture of rhythms, instrumentation, timbres, and bodies as the production of situated knowledge about different cultures. Thus, the activities in the workshops represent other community dynamics and new ways of populating the experience of musical fruition. Nomadism (Deleuze and Guattari) and cultural frontiers (Lotman) were used as theoretical concepts to understand the production of some artists and the shared enjoyment of their works in the workshops. This study aimed to analyze how this communicational experience can rearticulate subjectivities in a sense of alterity considering Latin American and decolonial perspectives.
Downloads
References
Agamben, G. (2017). A comunidade que vem. Autêntica: Belo Horizonte (MG).
Bakhtin, M. (1987) A cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec; Brasília: UnB.
Canevacci, M. (2021). Constelações ubíquas: rumo a uma antropologia não antropocêntrica. Revista Matrizes. ECA-USP, v.15, n. 1, jan./abr., p. 13-43.
Carvalho, N. F. (2021). Escuta musical: um experimento de diferenças e territórios existenciais – hibridismo e Sul Global na música pop. 2021. 248 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Diretoria de Pós-Graduação e Pesquisa da Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo.
Clandinin, J., Connelly, M. (2011). Pesquisa narrativa: experiência e história na pesquisa qualitativa. Uberlândia (MG): Editora UFU.
Deleuze, G., Guattari, F. (2008). Mil platôs – capitalismo e esquizofrenia, vol. 5. São Paulo: Ed. 34.
Deleuze, G. (2018). Cinema 2 – a imagem tempo. São Paulo: Editora 34.
Derrida, J. (2001). Posições. Belo Horizonte (MG): Autêntica.
García Canclini, N. (2000) Culturas híbridas. Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Universidade de São Paulo.
Guattari, F. (2019). Ritornelos e afetos existenciais. GIS - Gesto, Imagem e Som. São Paulo, v. 4, n.1, out., p. 383-397.
Guattari, F. (1990). As três ecologias. Campinas (SP): Papirus.
Kristeva, Julia. (2012). Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva.
Lazzarato, M. (2014). Signos, máquinas e subjetividades. São Paulo: N-1 Edições.
Lotman, I. (1996). La semiosfera I. Semiótica da cultura y del texto. Madri: Ediciones Frónesis Cátedra Universitat de Valencia.
Lotman, I. (2012). No limiar do imprevisível. In: Vólkova Américo, E. Alguns aspectos da semiótica da cultura de Iúri Lótman. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Literatura e Cultura Russa. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, p. 153-165.
Martin-Barbero, J. (2001). Dos meios às mediações. Comunicação, Cultura e Hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ.
Mbembe, A. (2020) Políticas de inimizade. São Paulo: N-1 Edições.
Ortiz, R. (2007). Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense.
Pereira de Sá, S. (2021). Música pop-periférica brasileira: videoclipes, performances e tretas na cultura digital. Curitiba: Appris.
Santos, B. S. (2018). Construindo as epistemologias do Sul: Antologia essencial. volume I. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO.
Vargas, H. (2007). Hibridismos musicais de Chico Science & Nação Zumbi. Cotia (SP): Ateliê Editorial.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.