Bordering sonorities: fruition and rearticulations of pop music and popular music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v18i1p215-237

Keywords:

Fruition, sound, otherness, cultural frontiers, nomadism

Abstract

This study evaluated empirical data from musical listening workshops to analyze the communicational aspects of hybrid musical productions by artists from the global South. The discourse of workshop participants open a premise to consider the mixture of rhythms, instrumentation, timbres, and bodies as the production of situated knowledge about different cultures. Thus, the activities in the workshops represent other community dynamics and new ways of populating the experience of musical fruition. Nomadism (Deleuze and Guattari) and cultural frontiers (Lotman) were used as theoretical concepts to understand the production of some artists and the shared enjoyment of their works in the workshops. This study aimed to analyze how this communicational experience can rearticulate subjectivities in a sense of alterity considering Latin American and decolonial perspectives.

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Author Biography

  • Nilton Faria de Carvalho, Universidade Federal de Mato Grosso

    Doutor em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Metodista de São Paulo. Mestre em Comunicação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) e graduado em Jornalismo pela mesma instituição. Foi repórter de web TV, cobrindo Cidades e Cultura. Trabalhou em editora como jornalista, produzindo conteúdo para jornal e revista (ambas as publicações com enfoque regional), em editorias de Cidades, Cultura e Política. Além disso, possui experiência em agências de comunicação e conteúdo. Foi responsável pelo setor de Comunicação do Serviço de Acolhida e Orientação para Refugiados da Caritas São Paulo, projeto do terceiro setor voltado a direitos humanos, refúgio, migração (e parceiro da Agência da ONU para Refugiados). Membro do grupo de pesquisa Mídia, Arte e Cultura, suas pesquisas recentes abordaram conceitos de memória, narrativas de vida, experiência comunicacional, teorias da diferença, semiótica, epistemologias do Sul, música pop e metodologias de pesquisa narrativa. Atualmente é professor substituto no curso de Jornalismo - Faculdade de Comunicação e Artes da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

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Published

2024-04-30

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Carvalho, N. F. de. (2024). Bordering sonorities: fruition and rearticulations of pop music and popular music. MATRIZes, 18(1), 215-237. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v18i1p215-237