Violence, cruelty and social inequality in Contemporary Brazilian literature: De gados e homens, Ana Paula Maia, and O matador, Patrícia Melo
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2017.137787Keywords:
Brazilian literature, Violence, Ana Paula Maia, Patrícia MeloAbstract
Since the colonial period, violence is constitutive of Brazilian culture, being linked to society in different forms. Therefore, it is understood that literature can be an important tool for reflection on this reality, insofar as it reflects contexts of suffering and can problematize them. This study aims to analyze the contemporary novels O matador, by Patrícia Melo (1995), and De gados e homens, by Ana Paula Maia (2013). It seeks to understand how cruelty and social inequality are approached in the constitution of narratives, as well as the occurrence of a formal construction articulated to the social content represented. For this work, the theoretical-critical works of authors like Calegari, Ginzburg, Adorno and Arendt were important to approach contemporary literature, violence and their relationship. Based on the analysis, the works are relevant to problematize real situations of violence, revealing a cruel, unequal and selfish face of the subjects, related not only to the figure of the murderer, but also to the society responsible for the formation of human conduct. Also, this is reflected in the language, which reveals sometimes fragmented writing between character speech and thoughts, just as in the first text, other times fast and related to cinematographic narratives, as in the second.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Posição do narrador no romance contemporâneo. In: BENJMAMIN, Walter; HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W.; HABERMAS, Jürgen. Textos escolhidos. Traduções de José Lino Grünnewald... [et al.]. 2. ed São Paulo: Abril Cultural, 1983. p. 269-273.
BARTHES, Roland. Introdução à análise estrutural da narrativa. In: BARTHES, Roland... [et al]. Análise estrutural da narrativa. Tradução de Maria Zélia Barbosa. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 19-62
______. O rumor da língua. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense,1994. p. 197-221.
CALEGARI, Lizandro Carlos. Uma estética fragmentária: a perspectiva crítica em "Zero" e a organização da linguagem literária. Interdisciplinar: Revista de Estudos em Língua e Literatura , v. 13, p. 165-175, 2011.
______ . A história como trauma: representação de guerra em "A rosa do povo", de Carlos Drummond de Andrade. In: IV Seminário Roa Bastos de Literatura, 2009, Florianópolis. IV Seminário Roa Bastos de Literatura. UFSC: UFSC, 2009.
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. 8. ed. São Paulo: T. A. Queiroz, 2000.
CHAUÍ, Marilena. Ética e violência. Teoria e Debate, 39 ed., 1998. Disponível em: <http://www.teoriaedebate.org.br/index.php?q=materias/sociedade/etica-e-violencia&page=0,0>. Acesso em: 29 jul. 2017
FARACO, Carlos Alberto. O matador de Patrícia Melo: uma abordagem bakhtiniana. Itinerários, Araraquara, n. 12, p. 21-31, 1998.
GARBERO, Maria Fernanda. A brutalidade como lugar: os bastardos de Ana Paula Maia. LL Journal, Nova Iorque, n. 10, v. 2, 2015.
GINZBURG, Jaime. A violência constitutiva: notas sobre autoritarismo e literatura no Brasil. Letras, Santa Maria, n. 18/19, p. 121-144, jan./dez., 1999.
______. O narrador na literatura brasileira contemporânea. Tintas: Quaderni di letterature iberiche e iberoamericane, Milão, n. 2, p. 199-221, 2012.
MAIA, Ana Paula. De gados e homens. Rio de Janeiro: Record, 2013.
MELO, Cimara Valim de. O lugar do romance na literatura contemporânea. 2010. 278 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2010.
MELO, Patrícia. O Matador. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
PELLEGRINI, Tânia. No fio da navalha: literatura e violência no Brasil de hoje. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 24, p. 15-34, julho/dez., 2004.
PEREIRA, Olga Arantes. Cinema e Literatura: dois sistemas semióticos distintos. Kalíope, São Paulo, ano 5, n. 10, p. 42-69, ago./dez., 2009.
SCHOLLHAMMER, Karl. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.