Brazil honored at the Frankfurt Book Fair in 2013: script of exclusions
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2018.148902Keywords:
Literary fairs, Frankfurt Book Fair, Contemporary Brazilian literature, Literary field, ExclusionAbstract
The emergence and validation of new voices in the Brazilian literary scenario has shown that their production has excellence and depicts the sociocultural heterogeneity of our country. This article displays the multiplicity of authors who are steadily gaining grounds in the national literary scene. They are examples of decentralized discourses, bringing the peripheral, indigenous and black female authorship, among others, to the literary debate. However, this multiplicity of voices was not represented at the Frankfurt Book Fair in 2013, an important event of the book market, that could have shown to the world the diversity of productions and authors of our culture. In a certain way, the composition of the Brazilian delegation mirrored, through the list of authors, the exclusionary paradigm of the national sociohistorical process. This script of exclusions was unveiled even during the event, generating controversies triggered by the Brazilian authors themselves at the Frankfurt Fair, especially in the opening speech of Luiz Ruffato, who created a split within the retinue of writers.
Downloads
References
BORDIEU, Pierre. Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris: Seuil, 1992.
DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Horizonte / Rio de Janeiro: Editora da Uerj, 2012.
FREY, Luisa. Polêmico discurso de Luiz Ruffato divide Feira do Livro. DW. Disponível em: <https://www.dw.com/pt-br/pol%C3%AAmico-discurso-de-luiz-ruffato-divide-feira-do-livro/a-17148356>. Acesso em: 10 de julho de 2018.
LICHTERBECK, Philipp. Rio ist ein Sehnsuchtort für hüftsteife Europäer. Der Tagesspiegel, 07.10.2013. Disponível em: <https://www.tagesspiegel.de/weltspiegel/sonntag/paulo-lins-ueber-seinen-neuen-roman-lins-ueber-samba-und-rhythmus-/8888592-2.html>. Acesso em: 10 de julho de 2018.
MEIRELES, Maurício. Paulo Coelho cancela participação na Feira de Frankfurt. O Globo, 04/10/2013. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/cultura/paulo-coelho-cancela-participacao-na-feira-de-frankfurt-10250775>. Acesso em: 10 de julho de 2018.
POMPEU, Douglas. Quatro tomadas sobre o mercado e a crítica. In: MIRANDA, Adelaide Calhman de Miranda [et al.]. Protocolos críticos. São Paulo: Iluminuras: Itaú Cultural, 2008.
RESENDE, Beatriz. Contemporâneos: expressões da literatura brasileira no século XXI. Rio de Janeiro: Casa da Palavra: Biblioteca Nacional, 2008.
RESENDE, Beatriz. Possibilidades da escrita literária no Brasil. In: RESENDE, Beatriz; FINAZZI-AGRÒ, Ettore (orgs.). Possibilidades da nova escrita literária no Brasil. Rio de Janeiro: Revan, 2014.
RUFFATO, Luiz. Discurso de abertura da Feira do Livro de Frankfurt. Cultura, Estadão, 08 Outubro 2013. Disponível em: <https://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,leia-a-integra-do-discurso-de-luiz-ruffato-na-abertura-da-feira-do-livro-de-frankfurt,1083463>. Acesso em 10 de julho de 2018.
SCHØLLHAMMER, Karl Erik. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
SCRAMIM, Susana. Literatura do presente: história e anacronismo de textos. Chapecó: Argos, 2007.
STEINBERGER, Albert. Polêmica marca participação brasileira na maior feira literária do mundo. Disponível em:
<https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2013/10/131010_frankfurt_feirarg>. Acesso em 10 de julho de 2018.
VELASCO, Suzane. Brasil anuncia escritores da Feira de Frankfurt. O Globo, Prosa, 14/03/2013. Disponível em: <https://blogs.oglobo.globo.com/prosa/post/brasil-anuncia-escritores-da-feira-de-frankfurt-489717.html>. Acesso em 10 de julho de 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Mateus Robaski Timm, Renata de Oliveira Klipel, Vicente Cousin Dolgener, Nicolle Garcia Ortiz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.