The Representation of the patriarcal state in O Martelo by Adelaide Ivánova
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2021.181326Keywords:
Patriarchy, Feminism, Poetry, Brazilian Literature, Contemporary LiteratureAbstract
Historically used as a reference to pre-capitalist societies, Patriarchate and its theoretical concepts have gained new outlines in contemporary times. Currently, feminist studies, despite not giving a horizontal answer as to their application (precisely due to their heterogeneity), are based on the primordial idea that social structures continue, even now, to live under the inheritance of these culturally engendered codes within the capitalist system as the maximum expression of its operation, a paradigm, capable of organizing and shaping social thought by the dominant ideology for such a long period where its fundamental content became natural, lost sight of its historical origin and exempted itself from any questions. Based on this premise, and in the light of the cartographies developed by feminist studies, this article aims to dissect the representation of patriarchy and its operating mode present in the book O Martelo, by the Brazilian poet based in Berlin, Adelaide Ivánova, published in Brazil by Edições Garupa in 2017, and before that, in 2015, in Portugal by Douda Correria, and outstanding winner of the Rio Literature Award in 2018.
Downloads
References
AGUIAR, Neuma. Patriarcado. In : FLEURY-TEIXEIRA, Elizabeth (Org.). Dicionário Feminino da infâmia. Rio de Janeiro: Editora Fundação Oswaldo Cruz, 2015.
BALLESTRIN, Luciana. Os Feminismos Subalternos. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, 2017, p. 1.038. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/42560/35157. Acesso em: 28 dez. 2020.
BEAUVOIR, Simone. O segundo Sexo: Fatos e Mitos. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 1980
BEAUVOIR, Simone. O Segundo Sexo: A Experiência Vivida. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 1980.
BORDO, Susan. Feminism, Foucault and the Politics of the Body. In : Ramazanoglu, Caroline (Ed.), Up Against Foucault: Explorations of Some Tensions Between Foucault and Feminist. London and New York: Routledge, 1993.
DALCASTAGNÉ, Regina. Literatura Contemporânea Brasileira, um território contestado. São Paulo: Brasiliense, 2017.
DELPHY, Cristine. Patriarcado (Teorias do). In: HIRATA, Helena [et al] (Orgs). Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
FOUCAULT, Michael. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.
GRAMSCI, António. Cadernos do cárcere, v. 3. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
IVÁNOVA, Adelaide. O Martelo. Rio de Janeiro: Garupa Edições, 2017.
KAPLAN, Caren. Sea Changes: Essays on Culture and Feminism. London, Verso. In : MACEDO, Ana Gabriela; AMARAL, Ana Luísa (Orgs.) Dicionário da crítica feminista. Porto: Afrontamento, 2005. (Dicionários 1).
MARX, Karl. A ideologia alemã. Tradução de Rubens Enderle, Nélio Schneider e Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.
MÉSZÁROS, Ivan. O poder da ideologia. Tradução de Paulo Castanheira. São Paulo: Boitempo Editorial, 2004.
SAFFIOTI, Heleieth. Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Perseu Abramo, 2004.
SANTANA, JACKELINE CAIXETA. Estupro, conjugalidade e corpos. Dissertação (Mestrado) Faculdade de Direito da Universidade Federal de Uberlândia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/28430/1/EstuproConjugalidadeCorpos.pdf. Acesso em: 4 dez. 2020.
THE PERVERT’S Guide to Ideology. Direção de Sophie Fiennes. Produção de Sophie Fiennes, Katie Holly, Martin Rosenbaum & James Wilson. Los Angeles (EUA), Londres (Reino Unido): Zeitgeist Films, 2012, DVD/ Blu-ray/ On demand.
ŽIŽEK, Slavoj. Eles Não Sabem o que Fazem: O sublime objeto da ideologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1992.
ŽIŽEK, Slavoj. Um Mapa da Ideologia. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Contraponto, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Manuella Bezerra de Melo Martins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Funding data
-
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Grant numbers UI/BD/150720/2020