The Autobiographical Writing of Maura Lopes Cançado as a Form of Resistance to the Early Disappearance of Women in Brazilian Society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2021.181332

Keywords:

Autobiography, Maura Lopes Cançado, Simone de Beauvoir

Abstract

The present article analyzes the autobiographical daily Hospício é Deus: diário I (1965), by Maura Lopes Cançado, from the concepts of condition and ambivalence subject-object present in O segundo sexo (2009), by Simone de Beauvoir. In order that the analytical path could be made viable, Philippe Lejeune (2008) was used as the main theoretical reference in the concept of autobiography. The analysis was divided into three moments, the first being aimed at contextualizing the concepts of Beauvoir and the development of his autobiographical writing. Subsequently, a dialogue begins between the discussions proposed in O segundo sexo and the genesis of autobiography of Maura Lopes Cançado’s life, with an emphasis on the role of first-person narratives in transforming her condition in the social context to which she was inserted. Finally, autobiographical writing is presented as a form of resistance of the female perspective in a patriarchal society. Thus, it is intended to demonstrate how the publication of the autobiographical daily Hospício é Deus: diário I start off the female autobiography in this format and context in Brazil, also marking the interruption of superficiality and futility imposed by patriarchy on first-person narratives from the female perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tamiris Tinti Volcean, Universidade de São Paulo – USP

    Tamiris Tinti Volcean é jornalista, pedagoga e mestre em Comunicação Midiática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" e doutoranda em Literatura Brasileira pelo Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Universidade de São Paulo.

References

BEAUVOIR, Simone. Literatura e Metafísica. In: O existencialismo e a sabedoria das nações. Tradução de Bruno da Ponte e Manuel de Lima. Lisboa: Editorial Minotauro, 1965.

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo. Tradução de Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

CANÇADO, Maura Lopes. Hospício é Deus: diário I. São Paulo: Autêntica Editora, 2015.

COSTA LIMA, Luiz. História. Ficção. Literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

CUSTÓDIO, Márcia Moreira. Literatura e loucura: a carnalidade da loucura de Maura Lopes Cançado em Hospício é deus. Dissertação (Mestrado em Letras/Estudos Literários), Universidade Estadual de Montes Claros, Minas Gerais, 2014.

KIRKPATRICK, Kate. Simone de Beauvoir: uma vida. São Paulo: Planeta do Brasil, 2020.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom de. Carolina Maria de Jesus: emblema do silêncio. Revista USP: Direitos Humanos no Limiar do séc. XXI, n. 37, São Paulo, 1998.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Minas Gerais: Editora UFMG, 2008.

LEJEUNE, Philippe. L'autobiographie en France. 2. ed. Paris: Armand Colin, [1971] 1998a.

SMITH, Sidonie. Subjectivity, identity and the body: women’s autobiographical practices in the twentieth century. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1993.

VOLCEAN, Tamiris Tinti. Narrativas autobiográficas: uma análise comparativa entre a obra Hospício é Deus: diário I (1965) e o documentário audiovisual Santiago (2007). Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação da FAAC (UNESP), 2019.

ZINANI, Cecil Jeanine Albert; POLESSO, Natalia Borges. Da margem: a mulher escritora e a história da literatura. MÉTIS: história & cultura, v. 9, n. 18, pp. 99-112, jul./dez. 2010.

Published

2021-07-31

How to Cite

Volcean, T. T. (2021). The Autobiographical Writing of Maura Lopes Cançado as a Form of Resistance to the Early Disappearance of Women in Brazilian Society . Opiniães, 18, 198-213. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2021.181332