Dress that Draws Shapes: the Line as Movement in Cecilia Meireles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2022.194170

Keywords:

Cecília Meireles, Drawing, Word, Image, Poetry

Abstract

The article studies Cecilia Meireles’ published drawings and deepens into the artist’s construction and visual composition procedure. It is divided into three work niches: the calligraphic line and poetic synthesis; instability and fragmentation; and gesture Search. Word and image come together in a correspondence of languages that illuminates the Reading of her poetry and discusses the lesser known facet of her plastic production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vivian Caroline Fernandes Lopes, Universidade de São Paulo

    Doutora em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo. Escreveu Inventário de delicadezas: desenho, poesia e memória em Cecília Meireles (2019) e Traços do expressionismo alemão em Mário de Andrade (2012). É educadora, pesquisadora e artista; estuda a relação entre palavra e imagem, especialmente em poesia. Autora da Coleção Arte é Infância, vencedora do prêmio Jabuti em 2015.

References

BICHUETTE, Stela de Castro; CORRÊA, Karoline Zampiva. “De ‘Pensamento’ a ‘Epigrama n° 6’: um estudo do processo criativo de Cecília Meireles”. In: Revista Terceira Margem (UFRJ), Rio de Janeiro, v. 22, n. 38, 2018, pp. 137-157. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/tm/article/view/23699. Acesso em 18 jun. 2022.

CARPEAUX, Otto Maria. “Poesia intemporal”. In: Ensaios reunidos (1942-1978), v. I. organização de Olavo de Carvalho. Rio de Janeiro: UniverCidade Editora, 1999.

FRANÇA, Maria Inês. “A inquietude e o ato criativo: sobre expressionismo e psicanálise”. In: O Expressionismo. GUINSBURG, J. (org). São Paulo, Editora Perspectiva, 2002.

GOMBRICH, Ernst Hans. A história da arte. Tradução de Cristiana de Assis Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2013.

MEIRELES, Cecília. As artes plásticas no Brasil. Artes populares por Cecília Meireles. Direção e introdução de Rodrigo M. F. de Andrade. Rio de Janeiro: Edições de Ouro, 1952.

MEIRELES, Cecília. Batuque, samba e macumba: estudos de gesto e de ritmo, 1926-1934. São Paulo: Global, 2019.

MEIRELES, Cecília. Crônicas de educação, v. 1-3. São Paulo: Global, 2017.

MEIRELES, Cecília. Poesia Completa (v. 1 e 2). Organização de Antônio Carlos Secchin. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

MURICY, Andrade. “Meia hora com Cecília Meirelles e Correia Dias”. FESTA: Revista de Arte e Pensamento (2.a Phase), Rio de Janeiro, n. 7, março, 1935, pp. 9-10. Disponível em: http://memoria.bn.br/pdf/164526/per164526_1935_00007.pdf. Acesso em: 18 jun. 2022.

PRAZ, Mario. Literatura e artes visuais. São Paulo: Cultrix, 1982.

REISCHAUER, Edwin Oldfather (comp.). Japan: An Illustrated Encyclopedia. Tóquio: Kodansha, 2002 [1993]. Disponível em: https://japanknowledge.com. Acesso em 20 mai. 2022.

SOUSA, Osvaldo Macedo de. Fernando Correia Dias: um poeta do traço. Rio de Janeiro: Batel, 2013.

VALÉRY, Paul. Degas Dança Desenho. Tradução de Christina Murachco e Célia Euvaldo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

Published

2022-07-07

How to Cite

Lopes, V. C. F. (2022). Dress that Draws Shapes: the Line as Movement in Cecilia Meireles. Opiniães, 20, 211-237. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2022.194170