Socializing on Instagram: social relationships and youth emotions during the covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2023.206575Keywords:
Youth, Interactions, Social relationships, Emotions, InstagramAbstract
During the pandemic, while the exclusion of young people from accessing the Internet and mobile devices was evident, the use of social networks on the Internet was also maximized. This article was prepared based on information obtained in a research carried out with young university students from different social identities who are inserted in Instagram. The aim was to collect the manifestations and expressions of emotions in their profiles to analyze the social relations through the interaction in this social network during the Covid-19 pandemic, in the period from July 2021 to June 2022. To do so, we used information obtained through ethnography on the Internet and interviews with these young people. The results showed that during the pandemic there was an increase in interactions between the profiles of these young people on Instagram. In this context, according to the young people, their social relationships were established by managing more positive than negative emotions between the publications shared by them in the feed and in the stories.
Downloads
References
ANTUNES, Bianca. (2017). #tbt e o problema da instantaneidade e do imediatismo no Instagram. Anais do 40° Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Curitiba/PR. https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2017/resumos/R12-1512-1.pdf/ (acesso em 13/06/2021).
BLOG INSTAGRAM. (2021). Explicando melhor o funcionamento do Instagram. https://about.instagram.com/pt-br/blog/announcements/shedding-more-light-on-how-instagram-works/ (acesso em 04/10/2022).
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (2021). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios PNAD: Acesso à Internet e a televisão e posse de telefone móvel para uso pessoal. Brasil. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?edicao=34949&t=resultados/ (acesso em 04/10/2022).
CASTELLS, Manuel. (2003). A Galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra.
ELIAS, Norbert. (1994). O processo Civilizador: uma História de Costumes. Rio de Janeiro: Editora Zahar.
FEIXA, Carles. (2014). De la Generación @ a la # Generación: La Juventude en la Era Digital. Barcelona: Nuevos Emprendimientos Editoriales.
GOFFMAN, Erving. (1985). A representação do Eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes.
HINE, Christine. (2015). Por uma etnografia para a Internet: transformações e novos desafios. Entrevista concedida a Bruno Campaneira. Revista Matrizes, São Paulo, v. 9, n.2, (p.167-73).
HOCHSCHILD, Arlie. (2013). “Trabalho Emocional, Regras de Sentimentos e estrutura social”. In: COELHO, Maria Cláudia (org.). Estudos sobre interação: textos escolhidos. Rio de Janeiro: EDUERJ.
PAIS, Machado; LACERDA, Miriam; OLIVEIRA, Vitor. (2017). Juventudes contemporâneas, cotidiano e inquietações de pesquisadores em educação – uma entrevista com José Machado Pais. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, s/v, n. 64, (p. 301-13).
PIZA, Mariana Vassalo. (2012). O fenômeno do Instagram: considerações sobre perspectivas tecnológicas. (Monografia). Brasília: Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Brasília.
RECUERO, Raquel. (2009). Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Ed. Sulina.
SCHEFF, Thomas J. (1990). Microsociology: discourse, emotion, and social structure. Chicago: University of Chicago Press.
SIBILIA, Paula. (2016). O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. (2019). UFPI no Instagram. Disponível em https://www.ufpi.br/ultimas-noticias-ufpi/6505-ufpi-no-Instagram/ (acesso em 04/10/2022).
VAN DIJCK, Jose. (2013). The culture of connectivity: a critical histories of social media. Nova York: Oxford University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Política de direitos compartilhados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter seu trabalho à Plural, o autor concorda que: o envio de originais à revista implica autorização para publicação e divulgação, ficando acordado que não serão pagos direitos autorais de nenhuma espécie. Uma vez publicados os textos, a Plural se reserva todos os direitos autorais, inclusive os de tradução, permitindo sua posterior reprodução como transcrição e com devida citação de fonte. O conteúdo do periódico será disponibilizado com licença livre, Creative Commons - Atribuição NãoComercial- CompartilhaIgual –, o que quer dizer que os artigos podem ser adaptados, copiados e distribuídos, desde que o autor seja citado, que não se faça uso comercial da obra em questão e que sejam distribuídos sob a mesma licença (ver: http://www.creativecommons.org.br/).