The persistence of historical memory in Latin American Art: Livio Abramo and Alfredo Quiroz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2022.198906

Keywords:

Latin American Art, History Painting, Memory and History, Lívio Abramo, Alfredo Quiroz

Abstract

The absence of an academic tradition in art in most Latin American countries led modernist initiatives to coexist, in most countries, with hybrid styles, schools and projects, including historical painting, within a process of transformation of the complex art, full of antagonisms and paradoxes and that demonstrates a specific way of making art. This scenario can only be understood in the light of many studies and within its own perspective, where the references are not found in the History of European Art, but in the reality of Latin American history itself and in the path of its main agents. The artistic experiences of the Brazilian Lívio Abramo and the Paraguayan Alfredo Quiroz span very different temporalities, and even so, I venture to promote some approximations between the work of both. I try to show that both Lívio Abramo (1960s) and Alfredo Quiroz (2021) take positions against hegemonic art in terms of the classical interpretation of historical facts and transposition to art. Both subvert the traditional academic order of reading historical phenomena by moving away from what is characteristic of this genre of painting. Through the specific analysis of the artists mentioned, I mobilize other art productions to understand the persistence of historical memory in the field of Latin American Art, from the academies to the present day and contribute to new definitions of Latin American art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Margarida Cintra Nepomuceno, Universidade de São Paulo

    Jornalista e Historiadora de Arte. Doutora pelo PROLAM; Pesquisadora dos Estudos Latino-Americanos no Programa de Pós Graduação Integração da América Latina; Coordenadora do Ñanduti, Centro de Educação e Cultura.  E-mail:  margaridacn@gmail.com.

References

ABC CULTURA. Alfredo Quiroz muestra sus “Reflexiones nocturnas” en Paris. ABC . Assunção (Paraguai). 15 jan. 2020. Disponível em: https://www.abc.com.py/espectaculos/cultura/2020/01/15/alfredo-quiroz-muestra-sus-reflexiones-nocturnas-en-paris/. Disponível em: 20 ago. 2022.

ACHA, Juan. Definición latinoamericana de las artes visuales. Revista Arte e Cultura da América Latina. São Paulo, v. 12 2004. p.30.

ADES, Dawn. Arte na América Latina. São Paulo. Cosac Naïfy Edições. 1997.

AMARAL, Aracy, Arte para quê? [...]. São Paulo: Itaú Cultural/Studio Nobel. 2003

ARENDT, Hannah. Entre o Passado e o Futuro. Coleção Debates organizado por J. Guinsburg. São Paulo: Editora Perspectiva, 2016. E-book. Disponível em : https://docero.com.br/doc/8n58180. Acesso: 16 maio 2022.

BATISTA, Rossetti Marta. Os artistas brasileiros na Escola de Paris. Anos 1920. São Paulo. Editora 34. 2012.

CAPELATO, Maria Helena Rolim. Modernismo latino-americano e construção de identidades através da pintura. Revista de História, no 153. 30 dez. 2005. p. 251-282. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i153p251-282.

COLI, Jorge. Como Estudar a Arte Brasileira do século XIX. São Paulo, Editora SENAC, 2004.Coleção Livre Pensar.

GONÇALVES, Lisbeth Rebollo. Entre Cenografias: O museu e a exposição de arte no século XX. São Paulo. EDUSP/FAPESP, 2004. 164p.

NEPOMUCENO, Margarida. A Guerra Civil Espanhola na visão de Lívio Abramo. Jornal da USP [Editoria Cultura], p. 13, 27 jun. / 03 jul. 2011.

NEPOMUCENO, Maria Margarida Cintra. Livio Abramo en Paraguay. Entretejiendo Culturas. Embaixada do Brasil no Paraguai. Assunção: Editorial San Bento, 2013.

QUIROZ, Alfredo. Reflexiones Nocturnas. IN Cabrera. Damián. Alfredo Quiroz mostra [...]. ABC Jornal. 15 de janeiro de 2020. Pg Cultura.Assunção. Disponível em : https://www.abc.com.py/espectaculos/cultura/2020/01/15/alfredo-quiroz-muestra-sus-reflexiones-nocturnas-en-paris/ Acesso: 20 de agosto de 2022.

Revista AUN USP. 50 anos. v. 46, n. 102. 21 nov. 2013. Disponível em: http://www.usp.br/aun/antigo/exibir.php?id=5652. Acesso em: 30 ago. 2022.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Profissão Artista. Pintoras e Escultoras Acadêmicas Brasileiras. São Paulo. EDUSP, 2008.

SOUZA, Ismara Izepe de. A Guerra Civil Européia. Revista Hades, v.1, n.1, p. 1–5. , 22 dez. 2017. https://doi.org/10.34024/hades.2017.v1.7953).

WECHSLER, Diana B. Tensiones de la Modernidad. In: Pintura Argentina Identidad y Vanguardia. Buenos Aires. Ediciones Banco Velox, 2001.

Published

2022-10-12

How to Cite

Nepomuceno, M. M. C. (2022). The persistence of historical memory in Latin American Art: Livio Abramo and Alfredo Quiroz. Brazilian Journal of Latin American Studies, 21(43), 18-63. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2022.198906