Cinearte and Adhemar Gonzaga: interamerican relations and film industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2023.211646

Keywords:

film criticism, Cinearte, Adhemar Gonzaga, Brazil, Argentina

Abstract

The article approaches the film magazine Cinearte and one of its editors-in-chief, Adhemar Gonzaga. Like many Latin American film critics at the time, Gonzaga circulated in privileged political spaces through the artistic-cultural field, and such access determined the leanings that surfaced in the magazine. In 1930, he founded the film studio Cinédia, also becoming a movie director and producer, much devoted to the attempt to create film stars for Brazilian cinema. The year corresponds to the transition from silent to sound cinema, which highlighted issues associated with national cultural standards and entered an ongoing debate about cultural identities concerning the post-colonial relations between Europe and Latin America, as well as InterAmerican relations (JARVINEN, 2012). According to Xavier (1978), Cinearte was the contradictory expression of triumphant industrialization and cultural colonization, however, it was an agent with an active role, influencing the Brazilian audience to incorporate certain practices and to develop a point of view regarding what would be considered the standards for filmmaking. The article examines the negotiation between the project to defend Brazilian cinema carried out by the magazine and the images of Latinidad created by Hollywood based on two episodes: the 1926 Fox Film beauty contest and the Spanish versions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Isabella Regina Oliveira Goulart, Faculdades Metropolitanas Unidas

     Doutora em Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Professora do Centro Universitário FMU | FIAM-FAAM. E-mail: isabella.goulart@fiamfaam.brisa.goulart@gmail.com

References

ADAMATTI, Margarida Maria. 2008. A crítica cinematográfica e o star system nas revistas de fãs: A Cena Muda e Cinelândia (1952-1955). Dissertação (Mestrado em Ciência da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

BERNARDET, Jean-Claude. Cinema brasileiro - propostas para uma história. São Paulo: Companhia das letras, 2009.

DeCORDOVA, Richard. Picture personalities: the emergency of the star system in America. Chicago: University of Illinois Press, 1990.

FREIRE, Rafael de Luna. O cinema no Rio de Janeiro (1914-1929). In: RAMOS, Fernão Pessoa; SCHVARZMAN, Sheila (Org.). Nova História do Cinema Brasileiro. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018.

GALVÃO, Maria Rita; BERNARDET, Jean-Claude. Cinema: repercussões em caixa de eco ideológica (as idéias de “nacional” e “popular” no pensamento cinematográfico brasileiro). São Paulo: Brasiliense, 1983.

GALVÃO, Maria Rita. Crônica do cinema paulistano. São Paulo: Ática, 1975.

GARRAMUÑO, Florencia. Modernidades Primitivas: Tango, Samba e Nação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

GOULART, Isabella Regina Oliveira. Perdidos na tradução: as representações da latinidade e as versões em espanhol de Hollywood no Brasil. Tese em Meios e Processos Audiovisuais, Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2018.

GOULART, Isabella Regina Oliveira. A ilusão da imagem: o sonho do estrelismo brasileiro em Hollywood. Dissertação em Meios e Processos Audiovisuais, Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2013.

HEININK, Juan B.; DICKSON, Robert G. Cita en Hollywood: antología de las películas

norteamericanas habladas en español. Bilbao: Ediciones Mensajero, 1990.

JARVINEN, Lisa. The rise of Spanish-language filmmaking: out from Hollywood's shadow, 1929-1939. New Jersey: Rutgers University Press, 2012.

KARUSH, Matthew B. Culture of Class: Radio and Cinema in the Making of a Divided Argentina, 1920–1946. Londres: Duke University Press, 2012.

KING, John. O cinema latino-americano. In: BETHELL, Leslie (Org.). História da América Latina Vol. VIII - A América Latina após 1930: Ideias, Cultura e Sociedade. São Paulo: Edusp, 2011.

LUCAS, Taís Campelo. Cinearte: o cinema brasileiro em revista (1926-1942). Dissertação (Mestrado em História) - Instituto de História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2006.

MARIÑO, Cecilia Nuria Gil. Primeros intercambios entre la industria cinematográfica argentina y brasileña en la década del treinta. AdVersuS, v. 27, p. 74-101, 2014. Disponível em: http://www.adversus.org/indice/nro-27/dossier/XI2706.pdf.

MICELI, Sergio. Intelectuais à brasileira. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2001.

RAMOS, Fernão; MIRANDA, Luís Felipe de. Enciclopédia do Cinema Brasileiro. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2000.

RÍOS-BUSTAMANTE, Antonio. Latino participation in Hollywood: 1911-45. In: NORIEGA, Chon A. (ed.). Chicanos and film: representation and resistance. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1992, p 19-28.

RODRÍGUEZ, Clara E. Heroes, lovers and others: the story of Latinos in Hollywood. 2 ed. Nova York: Oxford University Press, 2008.

SA NETO, Arthur Autran Franco de. O pensamento industrial cinematográfico brasileiro. Tese (Doutorado). Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

SA NETO, Arthur Autran Franco de. Contatos imediatos Brasil e Argentina: Adhemar Gonzaga em Buenos Aires. Significação - Revista de Cultura Audiovisual, v. 40, p. 13-28, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71669/74786.

SALLES GOMES, Paulo Emilio. Humberto Mauro, Cataguases, Cinearte. São Paulo: Editora Perspectiva, 1974.

SERNA. Laura Isabel. Making Cinelandia: American films and Mexican film culture before the Golden Age. Durham: Duke University Press, 2014.

SIMIS, Anita. Estado e cinema no Brasil. 2 ed. São Paulo: Annablume, 2008.

SKIDMORE, Thomas. O Brasil visto de fora. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

VIEIRA, João Luiz. A chanchada e o cinema carioca (1930-1950). In: RAMOS, Fernão Pessoa; SCHVARZMAN, Sheila (Org.). Nova História do Cinema Brasileiro. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018.

VINCENDEAU, Ginette. Hollywood babel: the coming of sound and the multiple-language

versions. In: HIGSON, Andrew; MALTBY, Richard (Org.). “Film Europe” and “Film America - cinema, commerce and cultural exchange 1920-1939. Exeter: University of Exeter Press, 1999.

XAVIER, Ismail. Sétima arte: um culto moderno. São Paulo: Perspectiva, 1978.

Published

2023-11-30

How to Cite

Goulart, I. R. O. (2023). Cinearte and Adhemar Gonzaga: interamerican relations and film industry. Brazilian Journal of Latin American Studies, 22(46), 153-173. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2023.211646