The Issue of Gender in High School Students’ Occupations: Between Dialogues and Trashing

Authors

  • Ana Elisa Cruz Corrêa Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Luísa Silva Santos Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-5487.v12i17p189510

Keywords:

Gender, School Occupations, High School Students, Patriarchy, Trashing

Abstract

This article presents an interdisciplinary study about the experience of high school students' occupations in São Paulo in 2015, focusing on the issue of gender. Through sociological, historiographical and geographical perspectives, our aim is to rescue the memory of the occupations experience and to analyse some of the limits and strengths of the strategies adopted by girls to combat sexism, reflecting mainly on the practice of trashing [escracho] and its consequences for that struggle. The article is the result of the studies that are being developed along the research project Systemic crisis and feminist resistance in contemporary social movements, through which we studied bibliographical references that analyse structural patriarchy as the foundation of the capitalist system of production. Therefore, we seek to relate the issue of gender with the study of problems that occurred daily in the occupations, through bibliographies on the Students Movement and the analysis of an interview given by a student that participated in school occupations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Elisa Cruz Corrêa, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

    Doutora em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e professora do setor de Ciências Sociais do Colégio Técnico da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

  • Luísa Silva Santos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

    Graduada em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

References

ALVES, M. T. G.; SOARES, J. F. “Contexto escolar e indicadores educacionais: condições desiguais para a efetivação de uma política de avaliação”. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 1, p. 177‑194, jan./mar. 2013.

ATINI, C. “Educação: revelação de mais uma face da financeirização e privatização dos direitos sociais”. Entrevista a João Vitor Santos. Revista do Instituto Humanitas Unisinos Online, n. 539, 19 out. 2019.

BORGES, C. “Da crítica ao autonomismo à gestão do novo: que aprendemos nas ocupações secundaristas?” Passa Palavra, [s. l.], 10 jan. 2017.

CAMPOS, A. J. M.; MEDEIROS, J.; RIBEIRO, M. M. Escolas de luta. São Paulo: Veneta, 2016.

CARMO, Í. N. “O rolê feminista: autonomia e política prefigurativa no campo feminista contemporâneo”. Cadernos Pagu, n. 57, 2019.

CATINI, C. “Educação: revelação de mais uma face da financeirização e privatização dos direitos sociais”. Entrevista a João Vitor Santos. Revista do Instituto Humanitas Unisinos Online, n. 539, 19 out. 2019.

CORRÊA, A. E; CORDEIRO, L. “Reorganizar para gerir: o ensino público como indústria”. Passa Palavra, [s. l.], 8 dez. 2015.

CORRÊA, A. E. “Dramas do gênero: feminismo anticapitalista entre o consenso e a intransigência. Passa Palavra, [s. l.], 30 jul. 2015.

CORTI, A. P. O.; CORROCHANO, M. C; SILVA, J. A. “‘Ocupar e resistir’: a Insurreição dos Estudantes Paulistas”. Educação e Sociedade, n. 137, out./dez. 2016.

COSTA, A. A. F.; GROPPO, L. A. Movimento de ocupações estudantis no Brasil. São Carlos, SP: Pedro e João, 2018.

FEDERICI, S. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Trad. de Coletivo Sycorax. Rio de Janeiro: Elefante, 2017.

FREEMAN, J. “Trashing: o lado sombrio da sororidade”. Portal Geledés, São Paulo, 19 set. 2015 [1976].

FREIRE, P. “A concepção bancária da educação como instrumento da opressão: seus pressupostos, sua crítica”. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GONÇALVES, J. “Primavera secundarista pressiona, mas governo segue negando diálogo”. The Intercept Brasil, Rio de Janeiro, 27 out. 2016.

HENRIQUE, J. S. “Violência de gênero e resolução de conflito: a experiência dos movimentos autônomos na Argentina, Brasil e México”. II Simpósio Internacional: Pensar e Repensar a América Latina, São Paulo, 2016.

HOOKS, bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 6. ed. Trad. de Bhuvi Libânio. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2015.

KEHL, M. R. “A mínima diferença”. Blog da Boitempo, São Paulo, 2 mar. 2015.

LUTE como uma menina! Direção: Flávio Colombini e Beatriz Alonso. Produção: Jéssica Lima. São Paulo: [s. l.], 6 nov. 2016. (76 min).

MARTINS, C. et al. “A experiência da poligremia: autocrítica em busca de um sentido histórico no movimento secundarista”. Passa Palavra, [s. l.], 21 jun. 2012.

MENDES, S. R. “O conceito de áreas de conhecimento no Novo Ensino Médio”. Revista Retratos da Escola, v. 14, n. 29, p. 479‑490, maio/ago. 2020.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. “Novo Ensino Médio: perguntas e respostas”. MEC, Brasília, DF, 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361.

O MAL-EDUCADO. Como ocupar um colégio?: manual escrito por estudantes secundaristas da Argentina e Chile. São Paulo: [s. n.], 2015

PISCITELLI, A. “Gênero: a história de um conceito”. ALMEIDA, H B.; SZWAKO, J. E. (Org.). Diferenças, igualdade. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2009.

POLESE, Pablo. “A esquerda mal-educada”. Passa Palavra, [s. l.], 26 de set. de 2016.

PRIMAVERA secundarista. Direção e Fotografia: Maíra Kaline. Produção: Jéssica Lima. Curitiba: [s. n], maio 2017. (23 min).

SAUDAÑA, P. “Reorganizando a reorganização de escolas”. Estado de S. Paulo, São Paulo, 8 dez. 2015.

SCHOLZ, R. “O valor é o homem”. Novos Estudos Cebrap, n. 45, p. 15‑36, jul. 1996.

SENKEVICS, A. S.; CARVALHO, M. P. “Casa, rua, escola: gênero e escolarização em setores populares urbanos”. Caderno de Pesquisa, v. 45, n. 158, p. 944‑968, out/dez. 2015.

UMA ESTUDANTE MACHISTA. Meninas malvadas. Passa Palavra, [s. l.], 15 maio 2019.

Published

2023-01-22

Issue

Section

Dossier: History, Gender & Sexuality

How to Cite

The Issue of Gender in High School Students’ Occupations: Between Dialogues and Trashing. (2023). Revista Angelus Novus, 12(17), 189510. https://doi.org/10.11606/issn.2179-5487.v12i17p189510