Reverse inclusion and sitting volleyball: human rights at stake

Authors

  • Maria Denise Dourado da Silva Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.
  • Layana Costa Ribeiro Cardoso Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, Brasil.
  • Dulce Maria Filgueira de Almeida Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp1-6

Keywords:

Body with disability, Teaching formation, Pedagogical strategy, Inclusive physical education

Abstract

This article aims to present the reverse inclusion and the meanings of the body with disabilities as a possibility of pedagogical strategy for teaching in the context of Physical Education classes. The terms “reverse inclusion” and “body with disabilities” were identified through bibliographic research, carried
out on books and scientific articles in the period from 2000 to 2020. In addition, the relevant legislation was consulted. It was found that, in addition to having legislation appropriate to the theme, there is an advance, in terms of scientific literature, for the adoption of terms such as body with disabilities and reverse inclusion, as a pedagogical strategy. The contingent challenge to Physical Education refers to the teacher training project committed to a  pedagogical-didactic preparation that ensures mastery of the knowledge necessary to understand the social reality, considering that the needs, interests and conditions are not the same for everyone.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Organização Mundial da Saúde. Relatório mundial sobre a deficiência [Internet]. 2011. 360 p. Disponível em: http://whqlibdoc.who.int/publications/2011/9788564047020_por.pdf?ua=1

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Censo demográfico 2010 [Internet]. 2010;1-215. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/94/cd_2010_religiao_deficiencia.pdf

Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF. J Comput. 1988;1903-12.

Chicon JF. Inclusão e Exclusão no Contexto da Educação Física Escolar. Mov. 2008;14(1):13-38.

Le Breton D. A Sociologia do corpo. 6th ed. Petrópolis: Vozes; 2012.

Mauss M. Sociologia & antropologia. Cosac Naify. 2017;7(1).

Brasil. Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão das Pessoas com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União 2015; 7 jul.

Schoger KD. Reverse inclusion: providing peer social interaction opportunities to students placed in self-contained special education classrooms. Teach Except Child Plus [Internet]. 2006;2(6):11. Disponível em: http://ezproxy.library.yorku.ca/login?url=http://search.proquest.com/docview/1023530526?accountid=15182.

Diniz D, Barbosa L, Santos WR dos. Deficiência, direitos humanos e justiça. Sur Rev Int Direitos Humanos. 2009;6(11):64-77.

Mello AG, Nuernberg AH. Gênero e deficiência: Interseções e perspectivas. Rev Estud Fem. 2012;20(3):635-55.

Baker LK. Implications of a reverse inclusion program for students with moderate to severe disabilities. Capstones Theses Pap 503 [Internet]. 2015; Disponível em: http://digitalcommons.csumb.edu/caps_thes Recommended.

Yamaguti Y. Inclusão reversa: saiba como é e entenda os benefícios de pessoas com e sem deficiência [Internet]. 2013. Disponível em: https://apnendenovaodessa.blogspot.com/2013/03/inclusao-reversa-saiba-como-e-e-entenda.html.

Sassaki RK. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio Janeiro. 2006;7.

Goffman E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. TLC. 2012.

Ribas JBC. O que são pessoas deficientes. Brasiliense. 2003.

Published

2021-06-30

How to Cite

Silva, M. D. D. da ., Cardoso, L. C. R. ., & Almeida, D. M. F. de . (2021). Reverse inclusion and sitting volleyball: human rights at stake. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 35(Especial), 1-6. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp1-6