Physical giftedness and sports talent: academic researches at kindergarten

Authors

  • Carlos Samuel Rossi Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil.
  • Rosemeire de Araújo Rangni Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp23-30

Keywords:

Giftedness, Talent, Physical Education, Kindergarten

Abstract

The physical giftedness and the sports talent are manifested for playing a significant role in the great set of influences of the natural physical abilities united to the trainable competences by the environmental development process. The reference was the Gagné’s Differentiated Model of Giftedness and Talent (DMGT). Thus, the general objective was to investigate the Giftedness and Talent and Physical Education interface in the Kindergarden. The methodology used was the bibliographic research and qualitative study. Academic productions were searched in two databases: Brazilian Digital Library of Thesis and Dissertations (BDTD) and Scientific Eletronic Library Online (SciELO), with a five-year time frame. The results obtained were four productions: one thesis and three master dissertations defended between 2017 and 2019. It is concluded that there is little research that specifically addresses to the physical gifted and sports talent at Kindergarden, and the found productions deal with other levels of education. This emphasizes the importance of looking at gifted and talented children since the beginning of the educational journey.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDBEN 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 2 de nov 2020.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 4, de 02 de outubro de 2009. Resolução Nº 4, de 2 de Outubro de 2009: Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 5 out 2009. Seção 1, p. 17-17. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/897119/pg-17-secao-1-diario-oficial-da-uniao-doude-05-10-2009. Acesso em: 26 nov 2020.

Antipoff CA, Campos, RHF. Superdotação e seus Mitos. Rev Sem Assoc Bras Psicol Escolar Educ. 2010;14(2):301-309. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v14n2/a12v14n2.pdf. Acesso em: 2 nov 2020.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação. Política Nacional de Educação Especial: equitativa, inclusiva e com aprendizado ao longo da vida. Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação. Brasília; MEC. SEMESP. 2020. 124 p. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/mec-lanca-documento-sobre-implementacaoda-pnee-1/pnee-2020.pdf. Acesso em: 28 de nov 2020.

Pérez SGB, Freitas SN. Manual de Identificação de Altas Habilidades/Superdotação. Guarapuava: Apphendere, 2012. 121 p.

Braz PP, Rangni RA. Conhecimento de gestores da educação infantil sobre aceleração para alunos com altas habilidades/superdotação. Rev Online Política Gestão Educ. 2019;23(3). Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12645. Acesso em: 3 jan 2021.

Gagne F. From genes to talent. Rev Educ. 2015;368:12-37. Disponível em: http://www.educacionyfp.gob.es/dctm/revista-deeducacion/articulosingles/gagne.-f.-en.-1-368.pdf?documentId=0901e72b81cbf793. Acesso em: 4 nov 2020.

Guenther ZC. Alunos dotados e talentosos na escola: não podem esperar mais. Sobredotação. 2011;12(1):50-67. Disponível em: https://www.aneis.org/wp-content/uploads/2016/08/sobredotacao_v12-2011.pdf. Acesso em: 27 dez 2020.

Guenther ZC, Rondini CA. Capacidade, dotação, talento, habilidades: uma sondagem da conceituação pelo ideário dos educadores. Educ Rev. 2012;28(1):237-266. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/28889/S0102-46982012000100011.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 27 dez 2020.

Ferraz OL, Flores KZ. Educação física na educação infantil: influência de um programa na aprendizagem e desenvolvimento de conteúdos conceituais e procedimentais. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2004;18(1). Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16550. Acesso em: 3 jan 2021.

Marconi MA, Lakatos EM. Fundamentos da Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003. 311 p.

Sampieri RH et al. Metodología de la Investigación. 6. ed. México: McGraw-Hill / Interamericana Editores, 2014. 634 p.

Duarte ER. Dotação física e talento para esporte em estudantes do ensino fundamental: análise de uma proposta de identificação. 2017. 96 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Psicologia, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2017. Cap. 5. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5591. Acesso em: 10 dez 2020.

Ferreira CSC. Dotação física e talento para natação: análise de um modelo teórico. 2017. 87 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Psicologia, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juíz de Fora, 2017. Cap. 3. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5660. Acesso em: 10 dez 2020.

Honda R. Seleção de talentos esportivos sob a ótica da revisão sistemática. 2019. 39 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Ciências da Atividade Física, Escola de Artes, Ciências e Humanidades, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Cap. 5. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/100/100139/tde-04022020-234249/publico/Mestrado_Rogerio_Honda_Final.pdf. Acesso em: 10 dez 2020.

Sá TS. Talento esportivo: uma revisão sistemática. 2019. 107 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Ciências da Atividade Física, Escola de Artes, Ciências e Humanidades, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Cap. 3. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/100/100139/tde-20082019-094551/publico/Thiago_Socio_de_Sa_Versao_Corrigida.pdf. Acesso em: 10 dez 2020.

Published

2021-06-30

How to Cite

Rossi, C. S. ., & Rangni, R. de A. . (2021). Physical giftedness and sports talent: academic researches at kindergarten. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 35(Especial), 23-30. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp23-30