Human rights and access to bioethics education for graduation and post-graduation in physical education

Authors

  • Luciana Teixeira Waltrick Universidade do Estado de Santa Catarina, Santa Catarina, SC, Brasil.
  • Alcyane Marinho Universidade do Estado de Santa Catarina, Santa Catarina, SC, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp47-54

Keywords:

Bioethical Issues, Professional training, Superior education, Motor Activity

Abstract

This theoretical essay aims to: 1) demonstrate the importance of teaching Bioethics to professionals in the field of Physical Education; (2) defend the teaching of Bioethics in undergraduate and graduate courses in Physical Education; and (3) to present Bioethics with a Latin American focus as a proposal to analyze Human Rights in Brazil in the context of Physical Education. For this, we understand the theoretical essay as a presentation of a reflective and interpretive nature, of a personal judgment of the researchers themselves, based on the existing scientific literature on the topic addressed. Bioethics associated with Human Movement Sciences, high-performance sports, physical activity, and health brings up complex issues such as body image,
anorexia, the vulnerability of the professional athlete and bioethical conflicts involved in the relationship between the professional athlete and the professional health care, early sports initiation, in addition to the importance of the physical education professional as an educational agent inserted in public policies for a society that is sedentary and stigmatized. Because of the approximations of bioethical conflicts that technological advances promote in health professions, there is a need to discuss the importance of teaching Bioethics in the academic training of health professionals and, thus, prepare them to reflect on the possible ethical conflicts they will encounter during their professional practice. These, in turn, have a deep and complex relationship with human rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Tojal JB, Barbosa AP. A Ética e a bioética na preparação e na intervenção do Profissional de Educação Física. Belo Horizonte: Casa da Educação Física, 2006.

Tojal JB. Contribuição dos organizadores. IN: Tojal JB, Barbosa AP. A Ética e a bioética na preparação e na intervenção do Profissional de Educação Física. Belo Horizonte: Casa da Educação Física, 2006, p. 91.

Sergio M. Educação física ou Motricidade Humana? Campinas: Papirus, 1989.

Tojal JB, Costa LP, Beresford H. Ética profissional na Educação Física. Rio de Janeiro: Shape: Confef, 2005.

Durand G. Introdução geral à bioética: história, conceitos e instrumentos. 4. ed. Nicolás Nyimi Campanário. São Paulo: Loyola, 2012.

Unesco - Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura. Declaração Universal sobre Bioética e Direitos Humanos. Paris: Unesco; 2005.

Salvador T, Sampaio H, Palhares D. Análise textual da Declaração Universal sobre Bioética e Direitos Humanos. Rev Bioét. 2018;26:523-529.

Dos Santos IL. Igualdade, equidade e justiça na saúde à luz da bioética. Rev Bioét. 2020;28:229-238.

Figueiredo AM, Garrafa V, Portillo JAC. Ensino da bioética na área das ciências da saúde no Brasil: estudo de revisão sistemática. Interthesis. 2008;5:47-72.

Figueiredo AM. O ensino da bioética na pós-graduação stricto sensu da área de ciências da saúde no Brasil [tese]. Brasília: Universidade de Brasília, 2009.

Waltrick LT. O ensino da Bioética em um Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano: uma investigação sobre o uso de filmes com foco na atividade física e saúde [Mestrado em Ciências do Movimento Humano]. Florianópolis (SC): Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Saúde e Esportes, 2020. 127 p.

Paiva LM, Guilhem D, Sousa ALL. 2014). O Ensino da bioética na graduação do profissional de saúde. Medicina. 2014;47:357-369.

Waltrick LT, Stein F, Marinho A. Vulnerabilidade e bioética: discussões sobre o filme Um homem entre gigantes. Rev Bioét. 2021;29:186-193. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1983-80422021291458.

Finkler M, Caetano JC, Ramos FRS. Um marco conceitual para o estudo da dimensão ética da formação profissional em saúde. In: Hellmann F et al. Bioética e Saúde Coletiva: perspectivas e desafios contemporâneos. Curitiba: Prismas, 2013, p. 179.

Rego S, Palacios M. Contribuições para o planejamento e avaliação da bioética. Rev Bioét. 2017;25:234-243.

Silveira SR, Freudenheim AM, Bassi P, Oliveira JA de. Núcleo de direitos humanos da Escola de Educação Física e Esporte da USP: uma perspectiva educativa. Rev Bras Educ Fís Esporte [Internet]. 31 de julho de 2020 [citado 7 de dezembro de 2020];34(Esp):1-9. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/173137

Rebustini F, Machado AA. Modelo hierárquico de vulnerabilidade no esporte. Pensar Prát. 2016;19:939-952.

Alcaíde AR. Conflitos bioéticos no atendimento clínico do atleta profissional [dissertação]. São Paulo: Centro Universitário São Camilo, 2007.

Rebello DS. Iniciação esportiva: uma abordagem bioética. In: Salles AA, organizadores. Bioética: velhas barreiras, novas fronteiras. Belo Horizonte: Mazza, 2011, p. 257-270.

Silva MRS. Doping: consagração ou profanação. Rev Bras Ciênc Esporte. 2005;27:9-22.

Meneghetti FK. Documentos e Debates: O que é um Ensaio-Teórico? RAC. 2011;15:320-332.

Gaya A, Principais concepções metodológicas da investigação científica aplicadas às ciências do movimento humano. Gaya A, organizador. Ciências do Movimento Humano: introdução à metodologia da pesquisa. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 41-50.

Silva LFA, Wanderley CS, Cunha TR. Educação e Bioética: desafios do ensino em Bioética no Brasil. In: Hellmann F, et al. Bioética e Saúde Coletiva: perspectivas e desafios contemporâneos. Curitiba: Prismas. p. 163.

Schramm FR. Bioética da proteção: ferramenta válida para enfrentar problemas morais na era da globalização. Rev Bioét. 2008;16:11-23.

Garrafa V, Porto D. Intervention bioethics: a proposal for peripheral countries in a context of power and injustice. Bioethics. 2003;17:399-416.

Porto D, Garrafa V. Bioética de intervenção: considerações sobre a economia de mercado. Rev Bioét. 2005;13:111-123.

Bernardes LCG, Maior IMMDL, Spezia CH, Araujo TCCFD. Pessoas com deficiência e políticas de saúde no Brasil: reflexões bioéticas. Ciênc Saúde Colet. 2009;14:31-38.

Barroso ALR, Darido SC. Escola, educação física e esporte: possibilidades pedagógicas. Rev Bras Educ Física Esporte, Lazer Dança. 2006;4:101-114.

Aguiar JS de, Duarte É. Educação inclusiva: um estudo na área da educação física. Rev Bras Educ Espec. 2005;11:223-240.

Botelho RG, De Souza JMC. Bullying e educação física na escola: características, casos, conseqüências e estratégias de intervenção. J Phys Educ. 2007;139:58-70.

De Oliveira FF, Votre SJ. Bullying nas aulas de educação física. Movimento. 2006;12:173-197.

Matos KS, Zoboli F, Mezzaroba C. O bullying nas aulas de educação física escolar: corpo, obesidade e estigma. Atos Pesq Educ. 2012;7:272-295.

Fischer ML, da Cunha TR, Roth ME, Martins GZ. Caminho do diálogo: uma experiência bioética no ensino fundamental. Rev Bioét. 2017;25:89-100. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1983-80422017251170.

Messias TH, Anjos MD, Rosito MMB. Bioética e educação no ensino médio. Bioethikos. 2007;1:96-102.

Lins Rodrigues AC. Corpos e culturas invisibilizados na escola: racismo, aulas de Educação Física e insurgência multicultural [tese]. São Paulo: Faculdade de Educação, 2013.

Nobrega CCS. Por uma educação física antirracista. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2020;34(Esp):51-6. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/173145.

Published

2021-06-30

How to Cite

Waltrick, L. T. ., & Marinho, A. . (2021). Human rights and access to bioethics education for graduation and post-graduation in physical education. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 35(Especial), 47-54. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp47-54