Intersection between physical education and philosophy: essay for sports teaching and gender equality in high school
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp77-81Keywords:
Mateus Henrique Servilha de Lucca, Interdisciplinary, School, Practical, Social, PedagogicalAbstract
The process of teaching and learning sports in school Physical Education has occupied a large space in the pedagogical practices of teachers at different levels of education. There is a pedagogical concern in breaking paradigms of reductionist teaching of sport, exacerbating the need to prioritize not only
technical-tactical, but also socio-educational and historical-cultural aspects. A sporting experience and presentation that does not include these references, takes the risk of discouraging the learning process of sports. Therefore, philosophy opens the way for democratic reflection in sport and equal rights. Thinking of interdisciplinary dialogues and having the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) and the emerging trends of Sport Pedagogy as a structural base, it is expected to present and discuss interdisciplinary pedagogical possibilities within the school, school Physical Education and Philosophy,
consolidating perspectives that develop the phenomenon in its entirety and in a democratic way. For this, a didactic unit was organized in four meetings between the Philosophy and Physical Education classes, to identify, dialogue and discuss the importance of gender equality in sport. In short, it is expected to present pedagogical possibilities to address the topic within the school environment, and from there, motivate new interventions that are able to mobilize not only knowledge for classes, but also beyond the walls of the school.
Downloads
References
Galatti LR, Bettega OB, Paes RR, Reverdito RS, Seoane AM, Scaglia AJ. O ensino dos jogos esportivos coletivos: avanços metodológicos dos aspectos estratégico-tático-técnicos. Pensar Prát.2017;20(3).
Darido SC. Diferentes concepções sobre o papel da Educação Física na escola. Universidade Estadual Paulista. Pró-Reitoria de Graduação. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, v. 16, p. 51-75, 2012.
Impolcetto FM, Darido SC. Sistematização dos conteúdos do voleibol: possibilidades para Educação Física escolar. Rev Bras Ciênc Mov. 2011;19(2):90-100.
Bauman Z. Vida líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
Galatti LR, Paes RR. Fundamentos da pedagogia do esporte no cenário escolar. Mov Percep. 2006;6(9).
Neira MG, Júnior MS. A educação física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Rev Motriv. 2016;28(48):188-206.
Brasil, Ministério da Educação.Base Nacional Comum Curricular (BNCC), 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 21 maio 2020.
Machado GV, Galatti LR, Paes RR. Pedagogia do esporte: pressupostos para a organização de conteúdos esportivos na escola de tempo integral. In: Nascimento JV, Souza ER, Ramos V, Rocha JCS, organizadores. Educação física e esportes: convergindo para novos caminhos. Coleção temas em movimento, Florianópolis: Editora UDESC, 2015.
Borges RM, Gaya ACA, González FJ, Galatti LR. Possibilidades de realização do diagnóstico no ensino dos esportes: uma pesquisa ação com professores de educação física. Motrivivência. 2017;29(50):104-122,
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Brazilian journal of physical education and sport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todo o conteúdo da revista, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons (CC-BY)