“And what do I have to do with it?” - An exercise in “pedagogical imagination” about racism in practice

Authors

  • Ana Carolina Toledo Universidade Estadual Paulista, São Paulo, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp93-97

Keywords:

Physical Education, Sport, Anti-racist Education, Anti-racism, Decoloniality

Abstract

If racism is structural, it means that it is deeply embedded in our structure, on that forms our subjectivities. This essay proposes to think about institutionalized racismo in educational sports practices based on a “pedagogical imagination” exercises: through practical questions, reflections about anti-racist methodologies and epistemlogies, black and white identities and subjectivities, and pedagogical practices are placed, in order to think about sports practice through a critical, plural, equalitarian and, mainly, humanist Physical Education. Acording this essay, these incipient discussion are  necessary for the construction of a anti-racist Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida SL. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

Souza NS. Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascenção social. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

Gomes NL. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

Daolio J. Da cultura do corpo. 17 ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

Nascimento A. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 1. Ed. São Paulo: Perspectivas, 2016.

Bourdieu P. Como é possível ser esportivo?. 1978. Disponível em: https://bityli.com/JQxOD. Acesso em: 10 dez 2020.

Silva VJC. Sociedade disciplinar no pensamento de Foucault e a sociedade de controle no pensamento de Deleuze-Guattari: o papel da instituição educacional e o controle na infância. Rev Aurora. 2016;9(2).

Soares CL. Educação Física: raízes europeias e Brasil. 5 ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

Carneiro S. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser [tese]. São Paulo (SP): Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação; 2005.

Published

2021-06-30

How to Cite

Toledo, A. C. . (2021). “And what do I have to do with it?” - An exercise in “pedagogical imagination” about racism in practice. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 35(Especial), 93-97. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35inespp93-97