The professional doctorates in Physical Education in the context of world-class universities
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2022e36190094Keywords:
Professional Doctorate, Physical Education, Academic Rankings, World-Class UniversitiesAbstract
In Brazil, following the trend of the Anglo-Saxon world, professional doctorates began to be implemented after the 2017 legal framework, challenging the various postgraduate programs in the country. The objective of this study is to identify whether Professional Doctorates in Physical Education are courses commonly offered by the main World Class Universities (UCM) and to analyze the trends of this type of doctorate in these universities. This is an exploratory, analytical-descriptive, and comparative study that took as its main reference bibliographic analysis and information on the websites of the selected universities. To identify the UCMs, performance in the Shanghai Ranking's Global Ranking of Sport Science Schools and Departments (GRSSSD) was considered. Among other trends, the study showed that, although the offer, in the main universities of the world, of Professional Doctorates in some areas such as Education is common, the same does not happen in the area of Physical Education. Its existence among the UCM is unusual, with several explanatory hypotheses.
Downloads
References
Almeida Júnior A, et al. Parecer CFE no 977/65, aprovado em 3 dez. 1965. Rev Bras Educ. 2005;30:162-173.
Calderón AI, et al. Doutorado profissional em educação: tendências em universidades de classe mundial contextualizadas nos rankings acadêmicos internacionais. Práxis Educativa. 2019;14:138-162.
Brasil. Ministério da Educação. Portaria n. 389, de 23 de março de 2017. Dispõe sobre o mestrado e doutorado profissional no âmbito da pós-graduação stricto sensu [internet]. Brasília: c2017 [citado 16 nov. 2019]. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/20482828/do1-2017-03-24-portaria-no-389-de-23-de-marco-de-2017-20482789
Brasil. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria n. 60, de 20 de março de 2019. Dispõe sobre o mestrado e doutorado profissionais, no âmbito da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) [internet]. Brasília: c2019 [citado 16 de nov. 2019]. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=22/03/2019&jornal=515&pagina=26
Amadio AC. Trajetória da pós-graduação stricto sensu na Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo após 25 anos de produção acadêmica. Rev Bras Ciênc Esporte. 2003;24(1):27-47.
Quadros MH, Afonso MR. Trajetória da pós-graduação stricto-sensu na área de Educação Física: um estudo de revisão. EFDeportes. 2011;162:1.
Brasil. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plataforma Sucupira [internet]. c2019 [citado 16 de nov. 2019]. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoAreaAvaliacao.jsf;jsessionid=sZRuvmGgq04eL7KveM83CIc4.sucupira-205
Brasil. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plataforma Sucupira. Doutorado profissional na área de avaliação educação física - Universidade Norte do Paraná (UNOPAR) [internet]. c2019 [citado 9 dez. 2019]. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/viewPrograma.jsf?popup=true&cd_programa=40024016004P1
Hazelkorn E. How rankings are reshaping higher education. In: Climent V, Michavila F, Ripolles M, editores. Los Rankings Universitários: mitos y realidades. Dublin: Técnos; 2013. p. 49-60.
Kot FC, Hendel DD. Emergence and growth of professional doctorates in the United States, United Kingdom, Canada and Australia: a comparative analysis. Stud High Educ. 2012;37(3):345-364.
Bourner T, Bowden R, Laing S. Professional doctorates in England. Stud High Educ. 2001;26(1):65-83.
Fulton J, et al. The role of the professional doctorate in developing professional practice. J Nurs Manag. 2012;20(1):130-139.
Patiño Salceda J. Análisis comparativo entre el doctorado profesional y de investigación en México. Rev Iberoam Educ Super. 2019;10(28):25-41.
Fare M, Rovelli I. Los doctorados en los posgrados de Argentina y Brasil. Rev Actual Investig Educ. 2021;21(1):1-29.
Serva FM, Calderón AI, Dias JA. Doutorado profissional em Direito: tendências em universidades com melhor desempenho em rankings acadêmicos internacionais. Rev Bras Pós-Graduação. 2017;14:1-20.
Cardoso ST, Orlanda T, Sin C. Can you judge a book by its cover? Industrial doctorates in Portugal. High Educ Ski Work-based Learn. 2019;9(3):279-289.
Jimenez-Ramirez M. Os novos estudos de doutorado na Espanha: avanços e desafios para a convergência com a Europa. Rev Iberoam Educ Super. 2017;8(21):123-137.
University of California, Berkeley. Difference between academic and professional doctorate degrees [internet]. [citado 11 ago. 2021]. Disponível em: https://opa.berkeley.edu/difference-between-academic-and-professional-doctorate-degrees
Academic Ranking of World Universities. Shanghai Ranking's Consultancy [internet]. Shanghai: c2019 [citado 18 abr. 2020]. Disponível em: http://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2019/
University of Michigan. Graduate programs [internet]. [citado 9 abr 2021]. Disponível em: https://umdearborn.edu/academics/graduate-studies/graduate-programs
Shanghai Ranking's. Global Ranking of Sport Science Schools and Departments. 2018. Shanghai Ranking's Consultancy. China: Shanghai. [citado 18 de abr. 2020]. Disponível em: http://archive.shanghairanking.com/special-focus-institution-ranking/sport-science-schools-and-departments-2018.html
Fontanella BJB, et al. Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cad Saúde Pública. 2011;27(2):389-394.
Salmi J. The challenge of establishing world-class universities. Washington: The World Bank; 2009. 136 p.
Thiengo LC. Universidades de classe mundial e o consenso pela excelência: tendências globais e locais [tese]. Florianópolis (SC): Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação e Educação; 2018.
Liverpool John Moores University. Professional Doctorate in Sport and Exercise Psychology [internet]. [citado 20 mai. 2020]. Disponível em: https://www.ljmu.ac.uk/study/courses/postgraduates/professional-doctorate-in-sport-and-exercise-psychology
The Ohio State University. Graduate and professional admissions [internet]. Columbus [citado 22 out. 2020]. Disponível em: http://gpadmissions.osu.edu/programs/program.aspx?prog=0248
University of Birmingham. School of Sport, Exercise and Rehabilitation Sciences [internet]. Birmingham [citado 18 abr. 2020]. Disponível em: https://www.birmingham.ac.uk/schools/sport-exercise/index.aspx
Taylor N, Maxwell T. Enhancing the relevance of a professional doctorate: the case of the doctor of education degree at the University of New England. Asia-Pac J Coop Educ. 2004;5(1):60-69.
Wildy H, Peden S, Chan K. The rise of professional doctorates: case studies of the Doctorate in Education in China, Iceland and Australia. Stud High Educ. 2015;40(5):761-774.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Brazilian journal of physical education and sport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todo o conteúdo da revista, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons (CC-BY)
How to Cite
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers Processo nº 313514/2020