Dance as a possibility for Human Rights Education: understanding, discussing and enacting the Holocaust

Authors

  • Vanessa Helena Santana Dalla Déa Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, GO, Brasil.
  • Marlini Dorneles de Lima Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, GO, Brasil.
  • José Henrique Amoedo Barral Grupo Dançando com a Diferença, Funchal, Portugal.
  • Julia Mariano Ferreira Universidade Estadual de Goiás, Goiânia, Goiás, GO, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i3p89-97

Keywords:

Human rights, Dance, Diversity, Education

Abstract

This article aims to present dance as a possibility for human rights education. This is a qualitative research through descriptive cross-sectional observational study through documentary analysis of videos. The object of the study is to describe the process of education, preparation, awareness and realization of the Endless Show in Goiânia - Goiás. Through the results, it was possible to verify the power of university extension and dance as a form of education for human rights. Reports from dancers, choreographer and project coordinator were analyzed, as well as images from the rehearsal and the show. It was possible to verify, through
the reports, that inclusive / decolonial dance and cultural accessibility, promoted changes in paradigms and awareness of the horrors of the Holocaust and Human Rights. The images of the rehearsals and spectacle also provided verification of the power of dance to raise awareness and awareness of the need for Human Rights. We concluded that the experience with Endless allowed those involved to participate in a singular, multiple way, with their efficiencies and disabilities. The show took a look at the respect for difference and diversity, proving the power of dance as Education for Human Rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Declaração Universal dos Direitos Humanos. Assembleia Geral das Nações Unidas em Paris. 10 dez. 1948.

Levy D, Sznaider N A. institucionalização da moralidade cosmopolita: o Holocausto e os direitos humanos. Hist R. 2012;17(1):261-285.

Baldi N, Marques T, Nascimento D. Meia-volta na ciranda: reflexões sobre decolonialidade na Dança. Interritórios Rev Educ Univ Fed Pernambuco. 2019;5(8).

Baldi NC, Oliveira JUD, Patias IT. Procedimentos artístico-pedagógicos em Dança a partir da decolonialidade e da autobiografa. Rev FUNDARTE. 2019;19(37):127:139.

Barral JHA. Dança inclusiva em contexto artístico análise de duas companhias [dissertação]. Lisboa: Universidade Técnica de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana; 2002.

História do Grupo de Dança Diversus. Universidade Federal de Goiás [vídeo] [acesso 25 mai 2021]. Disponível em: https://youtu.be/ExZ79eVzCVA.

Dançando com a diferença. Apresentação promocional do espetáculo "ENDLESS", de Henrique Amoedo para o Dançando com a diferença, estreado no dia 11 de maio de 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=RaKb-1xeAtI&t=1s. Acesso em: 25 mai 2021.

Documentário Endless. Produção Julia Mariano. Goiânia: UEG. 2018. Disponível em: https://youtu.be/5S4ybppFCRg. Acesso em: 13 mai 2021.

Reportagem: dança inclusiva. Apresentação do espetáculo Endless. Produção TV Record. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=cEgUJ1WReb4. Acesso em: 13 mai 2021.

TV UFG. Enredo cultural 2018: dançando com a diferença. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fyVvl4woygI. Acesso em: 13 mai 2021.

Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

Dalla Déa VHS, Cunha MV, Nascimento OAS, Lima AF, Lima MD. Inclusão de pessoas com deficiência nos projetos de extensão de práticas corporais da Universidade Federal de Goiás. Pensar Prática. 2013;16(4):9561270.

Silveira SR, Freudenheim AM, Bassi P, Oliveira JA. Núcleo de Direitos Humanos da Escola de Educação Física e Esporte da USP: uma perspectiva educativa. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2020;34(nesp):1-9.

Ferreira CR, Zingano EM. A arte com defcientes auditivos. Rev Maiêutica Arte Cult. 2013;1(1).

Dalla Déa VHS, Moura J, Santander C. Universidade enquanto formadora de profssionais e professores preparados para a inclusão. In: Machado VF, Borges RMR, Santos LR, organizadores. Direitos Humanos: inclusão. Goiânia: CIAR/UFG, 2016, p. 35.

Dantas M. Dança: o enigma do movimento. Porto Alegre: Ed Universidade/UFRGS, 1999.

Sadalla A M, Larocca P. Autoscopia: um procedimento de pesquisa e de formação. Educ Pesq. 2004;30(3):419-433.

Garcez A, Duarte R, Eisenberg Z. Produção e análise de vídeo-gravações em pesquisas Qualitativas. Educ Pesq. 2011;37(2):249-262

Published

2021-12-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Dalla Déa, V. H. S. ., Lima, M. D. de ., Barral, J. H. A. ., & Ferreira, J. M. . (2021). Dance as a possibility for Human Rights Education: understanding, discussing and enacting the Holocaust. Brazilian Journal of Physical Education and Sport, 35(3), 89-97. https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i3p89-97