Report on Experience Developed with NEJA Students in Climatology Education in Baixa Grande – Campos Dos Goytacazes/RJ

Authors

  • Taísa das Dores Pereira Universidade Federal Fluminense http://orcid.org/0000-0002-2983-4231
  • Maria do Socorro Bezerra de Lima Universidade Federal Fluminense - UFF. Departamento de Geografia
  • Maria Gertrudes Alvarez Justi da Silva Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF. Laboratório de meteorologia

DOI:

https://doi.org/10.11606/rdg.v0ispe.132940

Keywords:

Education, School Geography, Meteorological Phenomena, EJA.

Abstract

The teaching of climatology is part of the geography curriculum and it's presented showing the relationship between the Earth's surface and the atmosphere. The teaching of climatology studies the dynamics, the grading and the description of the climate, the occurrence of phenomena in the atmosphere and its influence in the society. Its significance is given because it contributes to the development of essentials skills for the process of teaching and learning.  The study has its main aim the meteorological phenomenon rain, about the content of learning in the geography classes of the New Education of Youths and Adults. The activities executed took place at the Barros Barreto State College, in the town of Baixa Grande, in the municipality of Campos dos Goytacazes/RJ. The operational procedures included the installation and monitoring of a mobile weather station in the school and the development of pedagogical activities and experiences. The results point to the lag in teaching of the essential subjects, to the difficulties of students to express through writing, and that it's possible to use the contents of learning in climatology teaching. Therefore, it is possible to conclude that the valorization of knowledge and learning contents confirm and also help during the learning process in teaching climatology in Geography classes.

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Author Biographies

  • Taísa das Dores Pereira, Universidade Federal Fluminense
    Licenciada em Geografia pela Universidade Federal Fluminense e Graduanda em Geografia - bacharel pela Universidade Federal Fluminense.
  • Maria do Socorro Bezerra de Lima, Universidade Federal Fluminense - UFF. Departamento de Geografia
    Graduação em Geografia pela Universidade Federal do Amazonas (1992), Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998). Doutorado de Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade, pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (CPDA/UFRRJ). Atualmente é professora da Universidade Federal Fluminense - Campos dos Goytacazes. Coordenadora do Núcleo de Estudos Rurais e Urbanos (NERU) e Tutora do Grupo Propet Ciranda Rural. Atua nas áreas de Geografia Agrária e Econômica, Políticas Públicas para a Agricultura e Educação do Campo.
  • Maria Gertrudes Alvarez Justi da Silva, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF. Laboratório de meteorologia
    Meteorologista formada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ-1975), mestre em Matemática Aplicada pelo Instituto de Matemática Pura e Aplicada (IMPA-1979) e doutora em Engenharia Mecânica, área de concentração em Ciências Atmosféricas em Engenharia pela COPPE/UFRJ (2003). Foi professora do Departamento de Meteorologia da UFRJ desde 1976, atuando como professora associada no ensino e pesquisa nas áreas de verificação das previsões meteorológicas, modelagem e previsão em mesoescala (modelos MM5 e WRF), variabilidade e previsões climáticas. Na UFRJ foi coordenadora do Grupo de Estudos, Previsões e Análises Climáticas (GePaC/UFRJ) e integrou o Laboratório de Prognósticos em Meteorologia (LPM/UFRJ) que faz previsão operacional com alta resolução espacial e temporal para o estado do Rio de Janeiro. Coordenou projeto do CNPq que promoveu a atualização profissional de meteorologistas dos Centros Estaduais de Meteorologia e que desenvolveu Sistemas de Previsão Numérica da Atmosfera para dez estados brasileiros. Foi Presidência da Sociedade Brasileira de Meteorologia (SBMET) de 2004 a 2008. Tem vasta experiência na administração acadêmica na UFRJ, tendo ocupado, entre outros os cargos de Chefe do Departamento Meteorologia, Coordenadora do Curso de Graduação em Meteorologia, Diretora Adjunta de Graduação do Instituto de Geociências e Assessora da Pró-Reitoria de Graduação. Desde maio de 2013 é professora associada no Laboratório de Meteorologia (LAMET) da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Tornou-se Chefe do LAMET/UENF em julho de 2014.

Published

2017-06-27

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Pereira, T. das D., Lima, M. do S. B. de, & Silva, M. G. A. J. da. (2017). Report on Experience Developed with NEJA Students in Climatology Education in Baixa Grande – Campos Dos Goytacazes/RJ. Revista Do Departamento De Geografia, spe, 138-146. https://doi.org/10.11606/rdg.v0ispe.132940