Transport of Pollutants by the Sea Breeze in São Paulo under the South Atlantic High

Autores/as

  • Júlio Barboza Chiquetto Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Geografia http://orcid.org/0000-0002-4013-7947
  • Flávia Noronha Dutra Ribeiro Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades. Departamento de Gestão Ambiental
  • Débora Souza Alvim Universidade Federal do ABC. Centro de Ciências Naturais e Humanas
  • Rita Yuri Ynoue Universidade de São Paulo. Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas. Departamento de Ciências Atmosféricas
  • Josiane da Silva Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais. Centro de Previsão de Tempo e Estudos Climáticos.  Divisão de Modelagem e Desenvolvimento
  • Maria Elisa Siqueira Silva Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Geografia

DOI:

https://doi.org/10.11606/rdg.v0ispe.143050

Palabras clave:

Poluição Urbana, Circulação de Brisa, Transporte de Poluição, Região Metropolitana de São Paulo, Química Atmosférica, WRF

Resumen

The land-sea breeze circulation is important for the Metropolitan Region of São Paulo (MRSP), influencing predominant wind direction during the night and day, and so, the transport of pollution in the local scale. In the summer of 2014, there were 43 exceedances of the state air quality by ozone, when the South Atlantic Subtropical High strengthened over southeast Brazil. We aimed to study how the land-sea breeze circulation influenced the transport of the pollutants CO, NO, NO2 and O3 in the study area using the WRF/Chem model in the period 28/01-01/02/2014. Two scenarios were considered: CTRL – vehicular emissions based on current emission inventories and SENS – removing 75% of emissions in the MRSP. Results were analysed through maps with the spatial distribution of pollutants in the domain and showed the importance of the land-sea breeze circulation for the transport of pollution. Analysis of the divergence field proved useful for identifying the sea breeze front. Higher O3 concentrations were simulated in the prefrontal convergence line, due to stagnation and accumulation of pollutants brought by the passage of the sea breeze over polluted areas, resulting in the transport of ozone and other pollutants to distant areas northwest during the afternoon and evening. There was also transport of pollutants to the south in the early morning caused by the land breeze. Upward air motion due to the convergence in the prefrontal region caused vertical transport of ozone during the afternoon.

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Biografía del autor/a

  • Júlio Barboza Chiquetto, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Geografia

    Graduação em Geografia, Mestrado e Doutorado em Geografia Física. Áreas de atuação: poluição atmosférica, climatologia.

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Publicado

2018-09-09

Cómo citar

Chiquetto, J. B., Ribeiro, F. N. D., Alvim, D. S., Ynoue, R. Y., Silva, J. da, & Silva, M. E. S. (2018). Transport of Pollutants by the Sea Breeze in São Paulo under the South Atlantic High. Revista Do Departamento De Geografia, spe, 148-161. https://doi.org/10.11606/rdg.v0ispe.143050