Geoparks: sustainable development and the 2030 agenda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/eISSN.2236-2878.rdg.2022.193925

Keywords:

Geodiversity, Geoconservation, Territorial Management, Sustainability

Abstract

Geopark is a territory recognized by UNESCO for its abiotic heritage where sustainable development strategies are applied, trying to be a strategy for achieving global sustainability and a particular sociocultural way of a population to understand the context of local nature. The main objective of the research was to identify how Geoparks can meet the 2030 agenda, and as specific objectives to know which Geoparks already exist, what purposes they serve and which are under evaluation in Brazil, review the terms relevant to the creation of Geoparks and the challenges of their implantation. The bibliographic study took place through an integrative review in the CAPES databases: Web of Science and Scopus, in books, and in some official websites of Geopark organizations. There are 177 Geoparks approved by UNESCO in the world, and some projects are awaiting evaluation. In Brazil, the Geopark Araripe, the Seridó and the Geopark Caminhos dos Cânions do Sul are approved by UNESCO. The guidelines for sustainable development in Geoparks involve a multidisciplinary conception of educational, geotourism and geoconservative actions that drive local socio-economic development, since it overrides the need for interpretation of the abiotic elements established in the instructions on biodiversity. Knowledge about existing Geoparks in the world and their territorial distribution allowed us to identify the movement that countries have made in favor of sustainable development and to meet the 2030 Agenda.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Raquel Fleig, Universidade do Estado de Santa Catarina. Departamentos de Tecnologia, Saúde e Geografia

    Doutoranda em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Socioambiental - Gestão AmbientaL na Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGPLAN/UDESC), mestre em ENGENHARIA DE PRODUÇÃO pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 2003), especialista em Educação e EaD, graduada em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 1993), em Pedagogia pelo Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN, 2010). Atualmente é pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico e professora efetiva da Universidade do Estado de Santa Catarina. Tem experiência na área de Engenharia de Produção, com ênfase em Ergonomia, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, gestão, comportamento organizacional, ergonomia, ciência, tecnologia e sociedade e sustentabilidade. Faz parte do grupo de pesquisa BIOGEO (Biodiversidade e Geodiversidade) PPGPLAN/UDESC.

  • Iramar Baptiptistella do Nascimento, Universidade do Estado de Santa Catarina. Departamentos de Tecnologia, Saúde e Geografia

    Professor efetivo na categoria adjunto (doutor) da Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc/Cefid) Florianópolis/SC. Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade de Cruz Alta (1996). Especialização em Ensino e Educação pela ESAB (metodologias em educação e ensino). Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) (2003) e doutorado em Saúde e Meio Ambiente pela Universidade da Região de Joinville (2018). Atualmente é professor e pesquisador da Universidade Estadual de Santa Catarina (Udesc/Cefid) e pesquisador - Maternidade Darcy Vargas (MDV) Joinville/SC. Membro e pesquisador do laboratório de Postura e Equilíbrio (LAPEQ) da UDESC/ CEFID Coordenado pelo doutor Gilmar Moraes Santos. Na UDESC/ CEFID é membro do grupo de pesquisa fisioterapia sob coordenação do doutor Gilmar Moraes Santos. Foi Professor da Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul/Palhoça/SC) (2002-2010), Estácio de Sá/ Florianópolis/SC. (2004- 2008) e da Universidade do Estado de Santa Catarina no Centro do Planalto Norte (Udesc/Ceplan) São Bento do Sul/SC (2010 - 2019). Tem experiência na área de reabilitação em Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Na docência atua principalmente nas disciplinas de neurologia,cinesiologia, anatomia, neuroanatomia e metodologia da pesquisa. Pertence ao grupo de pesquisa de bioquímica da UFSC coordenado pela Dra. Rozangela Curi Pedrosa e do grupo de pesquisa saúde e doença da (MDV), coordenado pelo Dr. Jean Carl Silva e do grupo de pesquisa (Gestão de Riscos Ambientais), coordenado pelo Dr. Renato de Mello do CEAD/UDESC. A partir de 2020 atua como orientador e professor do Programa de Pós-graduação de Ciências do Movimento Humano (PPGCMH) (UDESC/CEFID) Florianópolis/SC.

  • Jairo Valdati, Universidade do Estado de Santa Catarina. Departamentos de Tecnologia, Saúde e Geografia

    Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996), mestrado em Programa de pós-graduação em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e doutorado em Geologia dellAmbiente e del Territorio - Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia (2005). O Título de doutorado foi reconhecido no Brasil, em Geografia Física, pela Universidade Federal do Paraná. Atualmente é professor na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e colabora com a Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia, Itália. Atua nos programas de Pós-Graduação em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Socioambiental - mestrado e doutorado (PPGPLAN- UDESC) e Programa de Pós-Graduação em Geografia - mestrado e doutorado (PPGG - UFSC). É líder do Grupo de pesquisa em estrutura, dinâmica e conservação da Biodiversidade e da Geodiversidade ? BIOGEO. Atua na área de Biogeografia e Geomorfologia.

References

BORBA, A. W. de. Um Geopark na região de Caçapava do Sul (RS, Brasil): uma discussão sobre viabilidade e abrangência territorial. Geographia Meridionalis. v. 3, n. 01 Jan-Jun/2017 p. 104–133, 2017. Disponível em: http://doi.org/10.15210/gm.v3i1.10302 Acesso em: 05 out. 2021.

BRILHA, J. B. R. Patrimônio geológico e geoconservação: a conservação da natureza na sua vertente geológica. Braga: Palimage, 2005.

BRILHA, J. B. R. A importância dos geoparques no ensino e divulgação das geociências. Revista do Instituto de Geociências – USP, v.5, p. 27-33, outubro 2009. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9087.v5i0p27-33 Acesso em: 05 out. 2021.

BRILHA, J. Inventory and quantitative assessment of geosites and geodiversity sites: a review: Geoheritage, v.8, n.2, p.119–134, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1007/s12371-014-0139-3 Acesso em: 05 out. 2021.

BRILHA, H. UNESCO Global Geoparks: A strategy towards global understanding and sustainability. Episodes, 40, 349–355, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18814/epiiugs/2017/v40i4/017036 Acesso em: 05 out. 2021.

CARCAVILLA, L.; DURÁN, J.J.; LÓPEZ-MARTÍNEZ, J. Geodiversidad: concepto y relación con el patrimonio geológico. Geo-Temas, 10, 1299-1303. VII Congreso Geológico de España. Las Palmas de Gran Canaria, 2008.

CATANA M.M., BRILHA J. Environmental Education in Naturtejo UNESCO Global Geopark (Portugal): A Nature-Based Approach. In: Vasconcelos C., Calheiros C.S.C. (eds) Enhancing Environmental Education Through Nature-Based Solutions. Integrated Science, vol 4. Springer, Cham. 2022. Disponível em:https://doi.org/10.1007/978-3-030-91843-9_17 Acesso em: 05 out. 2021.

CENGIZ, C. et al. Evaluation of the Visitor Understanding of Coastal Geotourism

and Geoheritage Potential Based on Sustainable Regional Development in Western Black Sea Region, Turkey. Sustainability, 13. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3390/su132111812 Acesso em: 05 out. 2021.

CHEN, A.; LU, Y.; NG, Y. The Principles of Geotourism: Springer, Berlin, 2015. 264 p ENG. European Geopark Charter. European Geoparks Network, 2000. Disponível em:

http://www.europeanGeoparks.org/?page_id=357 Acesso em: 05 out. 2021.

CPRM – Serviço Geológico do Brasil. Projetos Geoparques. 2019. Disponível em:

http://www.cprm.gov.br/publique/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?sid=134 Acesso em: 05 out. 2021.

DENG, L. H.; ZOU, F.H. Geotourism and Geoparks for sustainable rural development and poverty alleviation: Huanggang Dabieshan UNESCO Global Geopark, China, Australian Journal of Earth Sciences, v.69, n.2, 286-301, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1080/08120099.2021.1965023 Acesso em: 05 out. 2021.

DONG, H.; SONG, Y.; CHEN, T.; ZHAO, J.; YU, L. Geoconservation and Geotourism in Luochuan Loess National Geopark, China. Quaternary International, n.30, p.1-12, 2013.

DOWLING, R. K. Geotourism’s global growth. Geoheritage, v. 3, n. 1, p. 1-13, 2010. Disponível em:

https://doi.org/10.1007/s12371-010-0024-7 Acesso em: 05 out. 2021.

DUARTE, A. K. G.; MENDONÇA, F. J. S. de F.; CABRAL, N. R. A. J.; SOUZA, B. S. C. de. Diagnóstico do nível de sustentabilidade em comunidade do Geopark Araripe da UNESCO. Revista Produção Online. Florianópolis, SC, v.21, n.3, 973-999, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.14488/1676-1901.v21i3.4345 Acesso em: 05 out. 2021.

FERRARO, F. X.; SCHILLING, M. E.; BAEZA, S.; OMS, O.; SÁ, A. A. Bottom-up strategy for the use of geological heritage by local communities: Approach in the “Litoral del Biobío” Mining Geopark project (Chile). Proceedings of the Geologists’ Association, 131, 500–510, 2020.

FERREIRA, D. R.; ANDRÉ SOUZA MARTINELLO, A. S.; VALDATI, J. Desenvolvimento rural e os Geoparques no Brasil. Revista Política e Planejamento Regional. RPPR – Rio de Janeiro – vol. 7, nº 3, setembro a dezembro de 2020, p. 358-371, 2020.

FREY, M.L. Vulkaneifel, a role model for the European & Global Geoparks Network (abs.): Proceedings of the Contact Forum Geoheritage, Geoconservation e Geotourism, Royal Flemish Academy of Belgium for Science and the Arts, p.31–44, 2012.

GALVÃO, C. M.; SAWADA, N. O., TREVIZAN, M. A. Systematic review: are source that allows forthein corporation of evidence in to nursing practice. Rev Latino-Am Enfermagem. V.12, n.3: 549-56, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-11692004000300014 Acesso em: 15 out. 2021.

GRAY, M. Geodiversity: Valuing and Conserving Abiotic. Nature, England: J. Wiley, 434 p., 2004.

GRAY, M. Geodiversity: the backbone of geoheritage and geoconservation. In: REYNARD, E.; BRILHA, J. (Ed.) Geoheritage: Assessment, Protection and Management. Amsterdam: Elsevier, p. 13-25, 2018.

HENRIQUES, M.H. e BRILHA, J. UNESCO Global Geoparks: a strategy towards global understanding and sustainability. Episodes, v.40, n.4, 2017.

IAPG. Temas de Geoética. Associação Internacional de Promoção Geoethics, 2016. Disponível em: http://www.geoethics.org/themes Acesso em: 05 out. 2021.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, Coordenação de Recursos Naturais e Estudos Ambientais. Manual Técnico de Geomorfologia. 2 ed. Rio de Janeiro: IBGE, 2001.

IYGU. International Year of Global Understanding. 2016. Disponível em: http://www.global-understanding.info/wpcontent/uploads/2015/09/english_web_04092015.pdf Acesso em: 15 out. 2021.

LEE,Y.; JAYAKUMAR, R. Economic impact of UNESCO Global Geoparks on local

communities: Comparative analysis of three UNESCO Global Geoparks in Asia, International Journal of Geoheritage and Parks, v.9, 189–198, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.ijgeop.2021.02.002 Acesso em: 15 out. 2021.

LEITE, M. J. F.; MENDONÇA, F. J. S.de F.; TAVARES, F. R. M.; CABRAL, N. R. A.; MAIA, E. A. Geoprodutos em comunidades turísticas para o desenvolvimento sustentável e empreendedorismo social: um estudo de caso. Revista Produção Online, Florianópolis, SC, v.21, n.3, 913-929, 2021. Disponível em:

https://doi.org/10.14488/1676-1901.v21i3.4346 Acesso em: 15 out. 2021.

LIMA, F. F. Proposta metodológica para a inventariação do patrimônio geológico brasileiro. Dissertação (Mestrado em Patrimônio Geológico e Geoconservação). Escola de Ciências.Universidade do Minho. Portugal, 2008.

MANSUR, K. L. Projetos educacionais para a popularização das Geociências e para a geoconservação. Anuário do Instituto de Geociências, edição especial, v.5, p. 63-74, 2009.

MCKEEVER, PJ, ZOUROS, N., E PATZAK, M. The UNESCO Global Rede de Geoparques Nacionais: The George Wright Forum, v.27, n.1, pp. 14–18, 2010.

MISNI, A., & MOHD FAUZI, N. S. Conserving geo-diversity: The importance of valuing the heritage elements at Langkawi Geopark. International Journal of Design & Nature and Ecodynamics, v.12, n.3, 303–313, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.2495/DNE-V12-N3-303-313 Acesso em: 05 out. 2021.

MOREIRA, J. C. Patrimônio geológico em Unidades de Conservação: atividades inter¬pretativas, educativas e geoturísticas. Tese (Doutorado em Geografia) — Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

NASCIMENTO, M. A. L.; RUCHYS, U. A.; MANTESSO NETO, V. Geodiversidade, Geoconservação e Geoturismo: trinômio importante para proteção do patrimônio geológico. São Paulo: Sociedade Brasileira de Geologia, 82p., 2008.

NASCIMENTO, M.A.L.; COSTA, S.S.S.; BORBA, A.W.; SELL, J.C. Aspirantes e Projetos de Geoparques no Brasil em 2020. Relatório Técnico, Natal: Comissão de Geoparques da Sociedade Brasileira de Geologia, v.7, p., 2021.

OLIVEIRA, P. C. A. de; PEDROSA, A. de S.; RODRIGUES, S. C. Uma abordagem inicial sobre os conceitos de geodiversidade, geoconservação e patrimônio geomorfológico. Revista Ra’e Ga, v.29, p.92-114, dez/2013. Disponível em: https://doi.org/10.5380/raega.v29i0.30083 Acesso em: 05 out. 2021.

ÖZGERIŞ, M.; KARAHAN, F. Use of Geopark resource values for a sustainable tourism: a case study from Turkey (Cittaslow Uzundere). Environ Dev Sustain, v.23, 4270–4284, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10668-020-00773-3 Acesso em: 15 out. 2021

PANIZZA, M.; PIACENTE, S. Geomorphosites and Geotourism. Revista Geográfica Acadêmica, v.2, n.1, 5-9, 2009. Disponível em: http://geograficaacademica.webng.com Acesso em: 05 out. 2021

POPA, R. G., POPA, D. A., & ANDRĂȘANU, A. The SEA and Big-S models for managing geosites as resources for local communities in the context of rural Geoparks. Geoheritage, v.9, 175–186, 2017. Disponível em: http://doi.org/10.1007/s12371-016-0192-1 Acesso em: 05 out. 2021.

RODRÍGUEZ, I. B. S.; ACEVEDO, G. M.; HERNÁNDEZ, A. G.; LUNA-KELSER, J. El turismo CAVE como herramienta para la divulgación del patrimonio y el desarrollo sustentable en el Geoparque aspirante Huasteca Potosina. South Florida Journal of Development, Miami, v.2, n.5, 7359-7372, oct./dec, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.46932/sfjdv2n5-075 Acesso em: 05 mai. 2022.

ROSADO-GONZÁLEZ, E. M.; PALACIO-PRIETO, J. L.; SÁ, A. A. Geotourism in Latin America and Caribbean UNESCO Global Geoparks: Contribution for Sustainable Development Goals, Technological Progress, Inequality and Entrepreneurship, Studies on Entrepreneurship, Structural Change and Industrial Dynamics, Springer Nature Switzerland AG, V. Ratten (ed.), 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-3-030-26245-7_7 Acesso em: 05 out. 2021.

SANTOS, Y. R. F. dos. Cartografia geomorfológica de detalhe aplicada ao geopatrimônio: geomorfossítios do projeto Geoparque Caminhos dos Cânions do Sul, SC/RS. Dissertação do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Florianópolis, 2021.

SILVA, C. R. Geodiversidade do Brasil: conhecer o passado, para entender o presente e prever o futuro. Rio de Janeiro: CPRM, 2008.

SILVA, E.; SÁ, A. A. Educational challenges in the Portuguese UNESCO Global Geoparks: contributing for the implementation of the SDG 4. International Journal of Geoheritage and Parks, v. 6, n.1: 95-106. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.17149/ijg.j.issn.2210.3382.2018.01.007 Acesso em: 05 out. 2021.

STOFFELEN, A.; GROOTEA, P.; MEIJLESA,E.B.; WEITKAMPA, G. Geoparks and territorial identity: A study of the spatial affinity of inhabitants with UNESCO Geopark de Hondsrug, Applied Geography, v.106, 1–10, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.apgeog.2019.03.004 Acesso em: 05 out. 2021.

SOBRAL, F. R.; CAMPOS, C. J. G. The use of active methodology in nursing care and teaching in national productions: an integrative review. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 46(1), 208-218, 2012.

STANLEY, M. Geodiversity, Earth Heritage, n.14, 15-18, 2000.

UNESCO. UNESCO Geoparks Programme – a new initiative to promote a global network of Geoparks safeguarding and developing selected areas having significant geological features: Document 156 EX/11 Rev., Executive Board, 156th session, UNESCO, Paris, 4 p., 1999.

UNESCO. Decisions adopted by the Executive Board at its 161st session: Document 161 EX/Decisions, UNESCO, Paris, 86 p., 2001.

UNESCO. Forjar la Educación del Mañana. Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible – Informe 2012 (abreviado). Paris, França, 2012.

UNESCO. Statutes of the international geoscience and Geoparks programme and operational guidelines for UNESCO global Geoparks. Paris: UNESCO p. 16, 2015. Disponível em:

http://www.globalGeopark.org/uploadfiles/2012_9_6/iggp_en_statutes_and_guidelines.pdf. Acesso em: 05 out. 2021.

UNESCO – United Nation Educational, Scientific and Cultural Organization. Operational Guidelines for the Implementation of the World Heritage Convention. World Heritage Centre. Paris, 2017.

UNESCO. Educação para objetivos de desenvolvimento sustentável. Objetivos de aprendizado. Paris, França: Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, 2020.

UNESCO. New UNESCO Global Geopark Applications, 2021.

UNESCO. New UNESCO Global Geopark Applications, 2022.

WERLEN, B. Bridging the Gap Between Local Acts and Global Effects. The Importance of Global Understanding for Sustainable Living: ArcNews Magazine, ESRI. 2016. Disponível em: http://www.esri.com/esri-news/arcnews/spring16articles/bridging-the-gap-between-local-acts-andglobal-effects Acesso em: 05 out. 2021.

WERLEN, B., OSTERBEEK, L., HENRIQUES, M.H. International year of global understanding: building bridges between global thinking and local actions: Episodes, v.39, n.4, pp. 604–611, 2016. Disponível em:

https://doi.org/10.18814/epiiugs/2016/v39i4/103894 Acesso em: 05 out. 2021.

ZELLMER, H. Der UNESCO Global Geopark Harz. Braunschweiger Land. Ostfalen als Netzwerk für außerschulische BNE-Lernorte. – In: Huth, T. & Röhling, H.-G. (Hrsg.): GeoTop 2019. Geotope und Geotourismus im digitalen Zeitalter. – Schriftenr. Dt. Ges. Geowiss, v.94: 70-77; Berlin. 2019.

ZOUROS, N. The European Geoparks Network: geological heritage protection and local development. Episodes, v.27, n.3: 165-171, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.18814/epiiugs/2004/v27i3/002 Acesso em: 05 out. 2021.

Published

2022-11-23

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Fleig, R., Nascimento, I. B. do, & Valdati, J. (2022). Geoparks: sustainable development and the 2030 agenda. Revista Do Departamento De Geografia, 42, e193925 . https://doi.org/10.11606/eISSN.2236-2878.rdg.2022.193925