The denunciation of racism and the contestation of racial democracy by the black press in the beginnings of São Paulo football

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/eISSN.2236-2878.rdg.2022.203557

Keywords:

Racial discrimination, Media, Sport

Abstract

The Black Press emerged in São Paulo in the early years of the 20th century as a collective that addressed the racial issue in its economic, political and cultural context. They provoke debate through discussions about the structure of power, models of social and cultural organization, and forms of recognition and status by revealing attempts to deny these social inequities. Given this finding, the objective of this article is to analyze the denunciation of episodes of racial discrimination and the contestation of the identity myth of racial democracy in São Paulo football at the beginning of the 20th century through the publications of the Black Press. As a source, we used the newspapers available in the microfilms of the National Library. After reading the articles that thematized the sport, we selected two that dealt with the repercussion of prejudice and racial discrimination in São Paulo football in that context. In the analyzed period, we can observe that in São Paulo football there was the inclusion in certain spaces and exclusion in others, which prevented the realization of democratized relationships and provided the reproduction of the contradictions of racism in society. It was concluded that there was tension between the coexistence of the denunciation of racism and the praise of racial democracy in the early days of football in São Paulo.

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Author Biographies

  • Bruno Otávio de Lacerda Abrahão, Universidade Federal da Bahia

    Bacharel e Licenciado em Educação Física (2002), pela Universidade Federal de Viçosa; Especialista em Filosofia (2006), pela Universidade Federal de Ouro Preto; Mestre (2006) e Doutor (2010), em Educação Física pela Universidade Gama Filho, na área de concentração "Educação Física e Cultura". É professor adjunto do departamento de Educação Física, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia (UFBA). Leciona e orienta no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA na linha de pesquisa "Lazer, Cultura Corporal e Educação"

  • Antonio Jorge Gonçalves Soares, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Professor Titular da Faculdade de Educação - UFRJ. Realizou estágio de Pós-doutorado Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), no Departamento de Fundamentos da Educação (2018-2019) e na Universidade do Porto-FADE-UP (2007-2008). É professor permanente do Programa de Pós-graduarão em Educação-UFRJ, na linha de Pesquisa de Políticas Públicas e Instituições Educacionais, e professor colaborador do Programa em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo, na linha Estudos Pedagógicos e Socioculturais da Educação Física. Atuou como líder (2008-2020) do Laboratório de Pesquisas em Educação do Corpo-CNPq (LABEC), é membro-pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisa de Educação e Sociedade Contemporânea- UFSC, do Núcleo de Estudos sobre a Educação dos Sentidos e das Sensibilidades/NUPES, da FAE/UFMG e do PROTEORIA-UFES. Foi membro titular do Comitê Científico do GT 14 - Sociologia da Educação da ANPED ( 2013-15; 2015-2017; 2020-atual). Foi membro do Conselho Superior de Pós-graduação da UFRJ- CEPG (Conselho de Graduados 2011-2014), Coordenador Institucional PIBIC-UFRJ (2014-2015). Foi editor da Revista Contemporânea de Educação (RCE-UFRJ) e editor de seção do Journal Physical Education. Atua Consultor Ad-Hoc na Área de Educação-CAPES (2015-atual). Foi coordenador do PRINT do PPGE-UFRJ (2018-2020). Bolsista Produtividade PQ-Cnpq desde 2005-atual e Cientista do Nosso Estado com financiamento (2012-2015; 2015-2018; 2019-atual). Orientou e orienta trabalhos de conclusão de curso, iniciação científica, especialização, dissertações de mestrado. teses de doutorado e estágio de pós-doutorado. É autor de artigos científicos, livros, capítulos de livros e artigos de divulgação científica vinculados aos temas da escolarização, da escola de tempo integral, da educação do corpo, da educação física escolar e das políticas públicas da educação e do esporte. Atualmente seu projeto de pesquisa trata dos debates públicos e educacionais que envolvem os temas étnicos-raciais, racismo e antirracismo, políticas identitárias e modalidades de educação diferenciada.

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Published

2023-01-16

Issue

Section

Especial Copa do Mundo 2022: Geografias do Futebol - Conexões Possíveis

How to Cite

Abrahão, B. O. de L. ., Oliveira, G. R. B., & Soares, A. J. G. (2023). The denunciation of racism and the contestation of racial democracy by the black press in the beginnings of São Paulo football. Revista Do Departamento De Geografia, 42, e203557 . https://doi.org/10.11606/eISSN.2236-2878.rdg.2022.203557