Terminology in High School Technical Professional Education: initial studies

Authors

  • Glória de Fátima Pinotti de Assumpção Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.14201/reb2022918197213

Keywords:

Terminology, Lexicon for specific purposes, Professional Technical High School Education

Abstract

This paper shows initial studies of the larger project that proposes to bring the teaching of Terminology in Secondary Technical Professional Education, aiming at possibilities for students of the stage articulated or subsequent to High School to better develop in communicative work situations. We use specialized, authentic texts in the area of Electronics, with which we develop a sequence of exercises, in two blocks: understanding and differentiating the general lexicon, and the terminological lexical unit in context. In order to contribute to the development of the lexical-terminological competence of these students, we use the vision of Leffa (2000) for the word - unit that composes the lexicon -, and Cabré (1999) for the term - unit that composes the meaning in a given context of use -, in addition to the strategies of meaningful reading of Smith (1997) and the work in Daniellou (2002). It is hoped that by the end of the exercise sequence, students will be able to identify the fundamental and specific vocabulary, recognize the terminological units in texts, and compose their own list of terms. The strategies used comprise reading, recapitulation, meta comprehension and development of critical attitude towards the terminology of the organizational prescriptions of the work “Testing thermal chambers with load and Safety Information”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Glória de Fátima Pinotti de Assumpção, Universidade Estadual Paulista

    Researcher at the research group Lexicon Studies: description and teaching, Project Modern Foreign Language Teaching for Specific Purposes: towards a Terminological-Discursive Approach - ATD/FCL, at Universidade Estadual Paulista (Unesp, Brazil).

References

Assumpção, G. F. P. (2003). Leitura de Instruções: Uma proposta para o Curso Técnico de Eletrônica. In S. T. R. Castro. Pesquisas em Linguística Aplicada: novas contribuições (pp. 177-194). Taubaté: Cabral.

Assumpção, G. F. P. (2014) Perfil terminológico dos documentos escolares individuais. Tese de doutorado, Universidade Estadual de São Paulo, São José do Rio Preto, SP, Brasil.

Bakhtin, M. (1992). Estética da criação verbal. (M. E. G. G. Pereira, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Barros, L. A. (2004). Curso Básico de Terminologia. São Paulo: EDUSP.

Biderman, M. T. C. (1978). Teoria Linguística: linguística quantitativa e computacional. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos.

Biderman, M. T. C. (1984). A ciência da Lexicografia. Alfa: revista de linguística, 28(supl.), l-26.

Biderman, M. T. C. (1996). Léxico e vocabulário fundamental. Alfa: revista de linguística, 40, 27-46.

Boutin-Quesnel, R. et al. (1985). Vocabulaire systématique de la terminologie. Québec: Publications du Québec. (Cahiers de l`Office de la langue française). Recuperado em março de 2010, de http://www.oqlf.gouv.qc.ca/ressources/bibliotheque/dictionnaires/voc_systematique_terminologie.pdf.

Bronckart, J. P. (1999). Atividades de linguagem, textos e discursos. Por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC.

Cabré, M. T. (1993). La Terminologie: théorie, méthode et applications. Canadá: Less Presses de l’Université d’Ottawa.

Cabré, M. T. (1998) Una nueva teoría de la terminología: de la denominación a la comunicación. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.

Cabré, M. T. (1999). La terminologia: representación y comunicación. Elementos para une teoria de base comunicativa y otros artículos. Barcelona: Institut Universitari de Lingüística Aplicada.

Cabré, M. T. (2000). Terminologie et linguistique: la théorie des portes. In Terminolgies nouvelles. Réseau international francophone d’aménagement linguistique – RIFAL 21. Canadá: RIFAL.

Daniellou, F. (2002). Le Travail des prescritions. In Actes du 37ème Congrès de la SELF, Les évolutions de la prescription (Conférence inaugural) (pp. 9-16). Recuperado em março de 2003, de https://ergonomie-self.org/self2002/daniellou.pdf.

Dolz, J. & Schneuwly, B. (2004). Gêneros orais e escritos na escola. (R. Rojo & G. S. Cordeiro, Trad.). Campinas: Mercado das Letras.

Dubois, J. et al. (1973). Dicionário de Linguística. São Paulo: Cultrix.

Hoffmann, L. (2015). Textos e termos. Trad (M. J. B. Finatto & L. Zilio). Porto Alegre: Palotti. Recuperado em mar. de 2020, de http://www.ufrgs.br/ppgletras/publicações.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2020). Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no Brasil. Recuperado em 20 agosto, 2021, de https://www.gov.br/inep.

Leffa, V. J. (2000). Aspectos externos e internos da aquisição lexical. In V. J. Leffa (Org.). As palavras e sua companhia: o léxico na aprendizagem (pp. 18-45). Pelotas: ALAB/EDUCAT.

Leffa, V. J. (2007). Como produzir materiais para o ensino de línguas. In Leffa, V. J. (Org.). Produção de materiais de ensino: teoria e prática (pp. 17-42). Pelotas: EDUCAT.

Ministério da Educação. (2021). Novo Ensino Médio começa a ser implementado gradualmente a partir de 2022. Recuperado em junho de 2021, de https://www.gov.br/mec/.

Pavel, S., & Nolet, D. (2003). Manual de Terminologia. Recuperado em março de 2010, de http://www.translationbureau.gc.ca.

Rey, A. (1973). Théories du signe et du sens. Série A. 5. Cidade: Klinckieck.

Rio-Torto, G. (2006). O léxico: semântica e gramática das unidades lexicais. Estudos sobre léxico e gramática. Cadernos do Cieg, 23, 11-34. Recuperado em 1 setembro de 2021, de http://hdl.handle.net/10316/13412.

Rondeau, G. (1984). Introduction à la Terminologie (2a ed.). Québec: Gaëtan Morin.

Smith, F. (1999). Leitura Significativa. (B. A. Neves, Trad). Porto Alegre: Artmed.

Secretaria de Educação de São Paulo. (2021). Você sabe o que é o Novo Ensino Médio? Recuperado em agost de 2021, de https://novoensinomedio.educação.sp.gov.br.

Vilela, M. (1997). O Léxico do Português: perspectiva geral. Filologia e Linguística Portuguesa, nº 1, 31-50. Recuperado em junho de 2020, de https://www.revistas.usp.br/flp/article/view/59644.

Published

2023-08-25

How to Cite

Terminology in High School Technical Professional Education: initial studies. (2023). Revista De Estudios Brasileños, 9(18), 197-213. https://doi.org/10.14201/reb2022918197213