THE VIOLA UNDER CONSTRUCTION: THE ACTION OF TRADITION AND CONTEMPORANEITY ON THE TEN-STRING VIOLA IN THE 21ST CENTURY

Authors

  • Renato Teixeira Almeida Universidade Federal de Minas Gerais
  • Flavio Barbeitas Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2016.120515

Keywords:

Ten strings guitar, Tradition, Contemporaneity.

Abstract

The aim of this communication is try to understand which are the elements that, nowadays, are present and acting to the constrution of viola caipira, of ten strings guitar. For that, we try to comprehend the formation process of folk tradition of the instrument and how this tradition act within the contemporary movements and their miscegenations, nowadays. Based on master degree thesis presented on 2013 by the author, in which were made a historical evaluation of viola, interviews with important persons of the instrument, and the application of an evaluative questionnaire with viola players and lovers we can suggest that these two forces are not excludents. Instead of that, they act togheter to built the ten strigns guitar in 21th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Renato Teixeira Almeida, Universidade Federal de Minas Gerais
    Renato Teixeira Almeida, mestre em música pela Escola de Música da UFMG, Doutor em Ciências Biológicas pelo ICB-UFMG. Tem seu interesse direcionado especialmente para os estudos a viola de dez cordas, conhecida como viola caipira, seja no seu contexto histórico, relacionado à construção e formação da cultura caipira, seja nas suas atuais relações com o mundo contemporâneo. Atua como professor de viola desde 2002 e foi, durante seu mestrado, responsável pela disciplina optativa "viola de dez cordas" na graduação da Escola de Música da UFMG.
  • Flavio Barbeitas, Universidade Federal de Minas Gerais

    Flavio Barbeitas é violonista, natural do Rio de Janeiro, Flavio Barbeitas é Bacharel e Mestre em Música pela UFRJ, Doutor em Estudos Literários pela UFMG/ Universidade de Bologna (Itália) e Pós-doutor em Musicologia pela Universidade Nova de Lisboa. Desde 1996, atua como professor de violão e de disciplinas musicológicas na Escola de Música da UFMG nos níveis de graduação e pós-graduação. Paralelamente às atividades didáticas e artísticas, tem especial interesse teórico pela relação da música com a literatura/linguagem e com a cultura brasileira de um modo geral. Na UFMG, lidera o Núcleo de Estudos em Música Brasileira (NeMuB) e participa dos grupos de pesquisa Resgate da canção brasileira, dedicado ao gênero “canção de câmara”, e Intermídia, ao lado de professores e artistas ligados às áreas de Literatura e Artes Cênicas.

Published

2016-07-05

Issue

Section

Comunication

How to Cite

THE VIOLA UNDER CONSTRUCTION: THE ACTION OF TRADITION AND CONTEMPORANEITY ON THE TEN-STRING VIOLA IN THE 21ST CENTURY. (2016). Revista Da Tulha, 2(2), 63-76. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2016.120515