Arthur Kampela’s Percussion Studies
Pedagogical contributions to musical performance and composition
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2018.153275Keywords:
Arthur Kampela; morphological theme; instrumental defamiliarization; gestuality; rhythmic complexity., Arthur Kampela, Morphological Theme, Instrumental Defamiliarization, Gestuality, Rhythmic ComplexityAbstract
The musical pieces titled "Studies" also demonstrate to form a vast field of investigation in the areas of music. One of them is the fact that in the twentieth century, the genre study is strengthened by its diversity of proposals and, mainly, by its support as an experimentation environment in the areas of musical performance and musical composition. In this article, we focus on Percussion Studies by Brazilian composer Arthur Kampela in which we highlight a diversity of pedagogical approaches focused on listening, performance and musical composition. In this sense, we focus on the Percussion Study II (1993) - dedicated to the composer Elliott Carter -, addressing three main aspects of the work: (i) the sound-noise relationship in Kampela's work; (ii) morphological themes and instrumental defamiliarization, and finally, (iii) ergonomic implications of gesture in rhythmic complexity.
Downloads
References
BERNARD, Jonathan. The Evolution of Elliott Carter's Rhythmic Practice. Perspectives of New Music, Vol. 26, No. 2. Summer, 1988.
BONAFÉ, Valéria. Estratégias composicionais de Luciano Bério a partir de uma análise da Sonata per pianoforte. Mestrado, USP, 2011.
BONAFÉ, Valéria. A casa e a represa, a sorte e o corte. Doutorado, USP, 2016.
BORTZ, Graziela. Modulação micrométrica na música de Arthur Kampela. Per Musi, Belo Horizonte, n.13, 2006, p.85-99
BORTZ, Graziela. Rhythm in the music of Brian Ferneyhough, Michael Finnissy and Arthur Kampela: a guide for performers. University of New York, 2003.
CAMARA, Fabio Adour da. Sobre a composição para Violão. Rio de Janeiro: UFRJ. Escola de Música, 1999. 268 fls. Mimeo. Dissertação de Mestrado em Música.
CASTELLANI, F. M. Análise da obra Kurze Schatten II de Brian Ferneyhough. Per Musi, Belo Horizonte, n.19, 2009, p. 24-34
CATANZARO, Tatiana Olivieri. Transformações na linguagem musical contemporânea instrumental e vocal sob a influência da música eletroacústica entre as décadas de 1950-70. Doutorado, USP, 2003.
COSTA, Valério Fiel da.O Piano Expandido no Século XX nas obras para piano preparado de John Cage. Dissertação (Mestre em Música). Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2004.
CURY, Fernando Sávio da Conceição. Percussion Study I, de Arthur Kampela: Um guia para intérpretes.Dissertação de Mestrado, UFRJ, 2006.
FERRAZ, Silvio; PADOVANI, José Henrique. Proto-História, evolução e situação atual das técnicas estendidas na criação musical e na performance. Artigo, Revista Músicahodie, Vol. 11 nº 2. UFG, 2011.
INDA, Amilcar Rodriguez. Varias possibilidades sonoras de la guitarra em la música contemporanea. Uruguay: Imprenta Matutina S.A, 1984.
KAMPELA, Arthur. Micro-Metric modulation: new directions in the theory of complex rhythms. Columbia university, 1998.
KAMPELA, Arthur. Recital-Palestra de Arthur Kampela. ANPPOM. UFU, Uberlândia, 2011. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=lMWYxl_5Vjc&t=1727s – Último acesso em: 28/12/2018
KAMPELA, Arthur. Timbre ergonomics and Micro-Metric Modulation: a compositional assessment. Séminaires Recherche & Création, IRCAM, 2013.
KAMPELA, Arthur. Timbre, Ergonomia e Modulação-Micrométrica: uma perspectiva Composicional. UFRJ, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://www.facebook.com/liduino.pitombeira/videos/10213990546620218/ - Último acesso em: 28/12/2018
LANCHENMANN, Helmutt. Quatre aspects fondamentaux du matériau musical et de l’écoute. Inharmoniques. n8-9. 1991
MANOURY, P. La note et le son. Contrechamps. N. 11, 1990.
MURAIL, Tristan. Questions de cible. Entretemps n. 8, 1989
PERGAMO, Ana Maria Locatelli de. La Notacion de la Musica Contemporanea. Buenos Aires: Ricordi, 1972.
SILVA, Mario. Elementos Percussivos Estruturais: uma abordagem em obras para violão de Edino Krieger e Arthur Kampela. Artigo, Anais do II Simpósio Acadêmico de Violão da Embap, 2008.
SILVA, Mario. Violão expandido: panorama, conceito e estudos de caso nas obras de Edino Krieger, Arthur Kampela e Chico Mello. Tese de Doutorado. Unicamp, 2014.
SIMURRA, Ivan Eiji.Contribuição ao Problema da Orquestração Assistida por Computador com Suporte de Descritores de áudio. Doutorado, Unicamp, 2017.
TITRE, Marlon. Interview with composer/guitarist Arthur Kampela, 2009. Acesso em 09/2012.: http://www.kampela.com/interview_marlon.htm.
TITRE, Marlon. Thinking through the guitar : the sound-cell-texture chain. Mestrado, Leiden University, 2013.
ZANON, Fabio. Violão com Fabio Zanon: Harry Crowl e Arthur Kampela, n.82. Cultura FM: São Paulo, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ricardo Henrique Serrão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.