The Saga Between the Said and the Not Said

Languague, music and work, in temporal perspecive

Authors

  • Andreia Aparecida Marin Universidade de São Paulo
  • Marcos Câmara de Castro Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.159987

Keywords:

Language, Representation, Work of art, Music, Animality

Abstract

“Saga” is a term used in the Heideggerian writings on language. The term indicates the extension of the language to beyond its communicative and meaningful function, opening space to the unsaid, for what escapes the univocal senses. The present text starts from this extension, understood from the temporal perspective proper of the poetic behavior and advances to the discussion of exclusions operated by the binary oppositions resulted of representation. In the context, the legitimacy of the practical dimension of music and the possibility of nonhuman music are highlighted. The text includes dialogues between the thoughts of Small, Sexto Empírico, Derrida and Heidegger.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor. Fragmento sobre música e linguagem. Trad. Manoel D. Bastos. Trans/Form/Ação, São Paulo, v.1, n.2, p.167-171, 2008.
BERROS, Fernando R.M. “Música e linguagem em Adorno”. Dissertatio, n.41, p.209-228, inverno 2015.
DERRIDA, Jacques. “Cette nuit dans la nuit de la nuit…”. Rue Descartes, n.42, Politiques de la communauté, pp.112-127, nov.2003, Disponível em http://www.jstor.org/stable/40978797, acessado em 09/11/2015.
__________. O animal que logo sou. 2.ed. Trad. Fábio Landa. São Paulo: Ed.Unesp, 2011.
__________. Gramatologia. Trad. Miriam Chnaiderman e Renato J. Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 1999.
FREIRE, Maria C. Escritura e desconstrução da linguagem em Derrida. 2010. Mestrado em Filosofia. Rio de Janeiro: PUC. Programa de Pós-Graduação em Filosofia.
HEIDEGGER, Martin. A caminho da linguagem. Trad. Marcia Sá C.Schuback. Petrópolis: Vozes, 2003.
__________. Ser e tempo. Trad. Maria S.C.Schuback. 3ª Ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Ed.Universitária São Francisco, 2008.
__________. A origem da obra de arte. Trad. Idalina Azevedo e Manuel A.Castro. São Paulo: Edições 70, 2010.
INWOOD, Michael. Dicionário Heidegger. Trad. Luisa Buarque de Holanda. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
KRAUSE, Bernie. A grande orquestra da natureza: descobrindo as origens da música no mundo. Trad. Ivan W. Kuck. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
MÂCHE, François-Bernard. “La forme en musique”. In CHANGEUX, Jean-Pierre (org). La vie des formes et les formes de la vie. Paris: Odile Jacob, 2012, pp.265-281.
PUCCI, Magda. Cantos da floresta: iniciação ao universo musical indígena. São Paulo: Peirópolis, 2017.
RODRIGUES, Felipe V. “Fisiologia da música: uma abordagem comparativa”. Revista de Biologia, v.2, pp.12-17, jun.2008.
ROEDER, Sarah. O Contra os músicos de Sexto Empírico: introdução, tradução e comentários. 2014. Mestrado em Música. Curitiba: UFPR. Programa de Pós-Graduação em Música.
SILVA, José Eduardo C. “O sentido da música no pensamento de Martin Heidegger”. In Anais do Simpósio de Estética e Filosofia da Música. Porto Alegre: UFRGS, v.1, n.1, 2013, p.134-150.
SEEGER, Anthony. “Por que os índios Suyá cantam para suas irmãs?”. In VELHO, G. (Org.) Arte e Sociedade: ensaios de sociologia da arte. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1977.
SEXTO EMPÍRICO. “Contra os músicos”. Trad. Sarah Roeder. In ROEDER, Sarah. O contra os músicos de Sexto Empírico: introdução, tradução e comentários. Curitiba: UFPR, Programa de Pós-Graduação em Música, 2014. Dissertação de Mestrado.
SMALL, Christopher. Musicking: the meanings of performing and listening. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press, 1998.
TOMÁS, Lia. A procura da música sem sombra: Chabanon e a autonomia da música no século XVIII. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
VALENTIM, Marco A. “Extramundanidade e sobrenatureza”: para uma crítica da antropologia filosófica. In I Encontro de Fenomenologia: Fenômeno/Mundo, 2013.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. “Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio”. Maná, v.2, n.2, pp.115-144, 1996.

Published

2019-08-10

Issue

Section

Essay

How to Cite

The Saga Between the Said and the Not Said: Languague, music and work, in temporal perspecive. (2019). Revista Da Tulha, 5(1), 233-260. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.159987