The Candomble ritual's reflecting in the concert room: talking with the text "Musicking"from Christopher Small

Authors

  • Vitor Israel Trindade de Souza Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes. Departamento de Múscia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2020.160453

Keywords:

Orixa, Candomble, Brasilian music, Afrobrasilian, Ogan

Abstract

The text wants to observe the common points between the Candomblé Ritual’s and the Concert Room. Discussing their similarities, canons, and differences, trough the vision of Christopher Small (1987), whose observes the Concert Room as part of a ritual that includes the musicking, bringing besides the execution act, an important cast of persons, around this moment, including from the maestro to the person who sells the ticket. In another hand, the point of view from Jorge Vasconcelos (2010), Sacramento de Almeida (2009) and Vitor da Trindade (2019), Candomblé researchers, supporting the autor, whose are deeply inside on the Orixa’s world, as in the music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vitor Israel Trindade de Souza, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes. Departamento de Múscia

    Vitor Israel Trindade de Souza (Vitor da Trindade) nasceu em 1956. Artista desde os 12 anos de idade é herdeiro cultural da Família Solano Trindade, que desde a década de 50 se empenha na manutenção e divulgação da cultura afro-brasileira. Atuou como músico da noite paulistana e arte educador com várias ong e entidades governamentais. Vitor é bacharel em Música Popular pela Faculdade Instituto Tecnológico de Osasco e mestrando em etnomusicologia pelo departamento de música da ECA-USP. Estudou percussão afro-cubana com Dinho Gonçalves na FAP-ARTE, violão e canto popular com Laura Campaner e Consiglia Latorre na ULM-Tom Jobim. Foi professor na Musikschule Schoneberg, em Berlim na Alemanha, e é professor convidado na Landesmusikakademie, Berlin, desde 1998. Tem sete discos próprios gravados, 4 no Brasil, 1 na França e 2 na Alemanha. Já apresentou seu trabalho como professor e artista na Europa, Ásia, África e Américas do Sul e Central.

References

Cristipher Small (1987), Marcos Câmara de Castro (2019), Vitor da Trindade (2019), Jorge Luis Vasconcelos (2010)Paulo Petronilio Correia (2009)

Published

2020-12-21

Issue

Section

Article

How to Cite

The Candomble ritual’s reflecting in the concert room: talking with the text "Musicking"from Christopher Small. (2020). Revista Da Tulha, 6(2), 11-34. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2020.160453