The Great Mystic Circus: an artistic-pedagogical project
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2020.169157Keywords:
The Grande Circo Místico, Higher Education, Fiato al Brasile FestivalAbstract
The artistic and pedagogical realization of the cultural extension project described here allows the discussion of a musical formation based on the articulation of the higher education areas - Teaching, Research and Extension - with the interaction and complementarity (Morin,2012) between the three poetic musical activities, practice. and theory and of the disciplines and contents of the curriculum of the music college, as an alternative to a music formation with critical power, facing the structure of fragmentation and compartmentalization of knowledge and skills installed in the pedagogical processes. In this excerpt we describe and appreciate the assembly of the show The Great Mystic Circus, with the songs composed by Chico Buarque and Edu Lobo based on the homonymous poem of Jorge de Lima, performed by two extension programs of the Arts Center and Music Department of Universidade do Estado de Santa Catarina Udesc/FLORIANÓPOLIS with three musical groups and a group of actors, produced by the Pró-Reitoria of Extension and Culture of that university.
Downloads
References
ADORNO, Theodor Wiesengrund; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução Guido Antonio de Almeida; Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1985, [1a ed. 1944].
ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e Emancipação. Tradução Wolfgang Leo Maar, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995 [1a ed. 1971].
CAMARGO, Cristina. O ensino musical na perspectiva da poética, da práxis e da teoria: processos de formação alternativos à indústria da cultura. 2014, 214 p., Tese PPGMus ECA/ USP, São Paulo.
COSTA, Alexandre [da Silva]. ¨Da relação entre lógos e daímon em Heráclito: a escuta como definidora do homem¨. In: RICCIARDI, Rubens Russomanno; ZAMPRONHA, Edson (org). Quatro ensaios sobre música e filosofia: 1a ed., Ribeirão Preto, SP: Editora Coruja, 2013.
COSTA, Maria Manuela Isaías Afonso da. O valor da música na educação na perspectiva de Keith Swaanwick. 2010, 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Lisboa (Portugal), 2009/2010.
FONTERRADA, Marisa T. de O. De Tramas e Fios: um ensaio sobre música e educação. 2a ed. São Paulo: Editora UNESP, Rio de Janeiro: FUNARTE, 2008.
HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. Tradução Maria da Conceição Costa; Lisboa, Portugal: Edições 70, 2005 [1935/36, 1a ed. 1977].
MORIN, Edgar. A religação dos saberes - desafio do século XXI. Tradução e notas Flávia Nascimento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.
PAREYSON, L. Problemas da Estética. Tradução Tradução Maria Helena Nery Garcez, Sandra Neves Abdo. 1a ed. - São Paulo: Martins Fontes, 2001 [1984].
PAULINO, Ana Maria. Artistas Brasileiros, 1 – Jorge de Lima. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1995.
QUADROS, Deisily. ¨O Grande Circo Místico: do palco à página¨. XII Congresso Internacional da ABRALIC Centro, Centros – Ética, Estética 18 a 22 de julho de 2011 UFPR – Curitiba, Brasil.
REIS, Sandra Loureiro de Freitas. Elementos de uma filosofia da educação musical em Theodor Wiesengrund Adorno. Belo Horizonte: Mãos unidas edições pedagógicas Ltda, 1996.
STRAVINSKY, Igor. Poética Musical em 6 lições. Tradução Luiz Paulo Horta. - Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1996 [1a ed. 1942].
SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. Tradução Alda Oliveira e Cristina Tourinho, São Paulo: Modera, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.