The “Modinha” as an expression of the XIXth century: demystifying the priest Garcia’S Genius Aura

Authors

  • Pedro Vaccari Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2020.174410

Keywords:

Modinha, Romantic genius, Padre José Maurício Nunes Garcia, Traditional popular

Abstract

The establishment of the romantic genius, full of anguish and misunderstood, who dies in misery, has followed the flow of historical mystification since the 18th century, in the figure of Mozart. Transferred to the tropics, this character was personified in Father José Maurício Nunes Garcia, black composer of the Court of D. João VI in Brazil, who would have Marcos Portugal as his rival and antipode – the true Salieri of Portugal / Brazil. Through our research, that analyzed all the Modinha Newspapers published in Lisbon from 1792 to 1796, and the Imperial Modinhas that were published by Mário de Andrade in 1930, one can see, furthermore, that the genre modinha, cultivated by José Maurício in at least four surviving pieces, has motivic links that can characterize him as belonging to an incipient nationalization of Brazilian music. Based on this argument, it was possible to draw a profile of the Father that demystifies the aura of genius, since his modinhas, specifically “Marília, si me não amas…”, bring characters that remind us the popular Brazilian oral tradition. Modinha, a song that would resonate in its own masses to constitute a Brazilianness in music, would not be a genre that brings together urban folk and popular influences, and the fact that José Maurício composed in this style would not bring him closer to the traditional currents of neo-troubadour rhetoric?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pedro Vaccari, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

    Pedro Vaccari é bacharel em Canto pela Unesp, onde também concluiu seu Mestrado em Performance, sob orientação de Martha Herr. Na Alemanha estudou com o tenor Gerd Türk, e no Brasil com Neyde Thomas e o tenor Fernando Portari. Cantou em Masterclass para Kiri te Kanawa, para o tenor Luiz Tenaglia e diversas outras Masterclasses, como da Universidade de Atlanta (EUA). Recentemente teve aulas na Itália com o tenor Nicola Pamio. Sob a direção de Mauro Wrona cantou diversas pocket óperas, foi bolsista do CNPq por três vezes consecutivas, e atualmente é doutorando pela Unesp, sob a orientação de Dorotea Kerr. Foi selecionado para a Bachakademie em Stuttgart na Alemanha, e desde 2008 integra o Coral Paulistano do Teatro Municipal de São Paulo. Também poeta, publicou poemas pela editora portuguesa Chiado e pela brasileira Vivara, e sua antologia poética foi indicada para publicação. Semifinalista do Concurso Os Três Tenores promovido pela Rede Record, também foi classificado para o Programa Prelúdio, da TV Cultura, onde cantou a primeira audição nacional da ópera L´esule di Roma de Donizetti. Especialista em Música brasileira, gravou CD com peças de Ronaldo Miranda, orientado pelo próprio compositor, e desenvolve pesquisa etnomusicológica sobre o Padre José Maurício Nunes Garcia. Foi banca do Congresso de Iniciação Científica da Unesp em 2012, e teve artigos publicados pela Anppom, Unirio, etc. Estudou piano com Claudio Tegg.

References

ALBUQUERQUE, M. J. D. . Jornal de Modinhas: Ano I. Lisboa, Instituto da Bilbioteca Nacional e do Livro, 1996 [1792].

ANDRADE, M. de. Ensaio sobre a música brasileira. Belo Horizonte, Itatiaia, 2006 [1928].

ANDRADE, M. de. Modinhas Imperiais. Belo Horizonte, Itatiaia, 1980 [1930].

BERNARDES, R. Corte de D. João VI: obras profanas. São Paulo, Funarte, 2001.

BLACKING, J. How musical is man? Washington, Washington Press, 1973.

CAMPOS, A. Marcos Portugal x Padre José Maurício: a morte em extrema miséria. Acesso: 02/08/2020 https://movimento.com/marcos-portugal-x-padre-jose-mauricio-morte-em-extrema-miseria/ ,2016.

CAMPOS, A. Marília si me não amas, não me diga a verdade. Rio de Janeiro, Música Brasilis, 2017.

CARDOSO, A. A música na Corte de D. João VI. São Paulo, Martins Fontes, 2008.

FRANÇA, E. N. Música do Brasil: Fatos, figuras e obras. Rio de Janeiro. Instituto Nacional do Livro, 1967.

FREYRE, G. Casa-Grande e senzala. 84a edição. São Paulo, Global, 2016. [1933]

GLASER, A. L. Raymond Williams: materialismo cultural. São Paulo, Biblioteca24horas, 2011.

HAZAN, M. C. “Raça, Nação e José Maurício Nunes Garcia”. Resonancias: Revista de investigación musical, vol. 13, n. 24, pp. 23-40, 2009.

HEITOR, L.. Música e músicos do Brasil. Rio de Janeiro, Editora da Casa do Estudante do Brasil, 1950.

HERTZMAN, M. A. Making Samba: a new history of race and music in Brazil. Nova Iorque, Duke University, 2013.

HOLANDA, S. B. de. Raízes do Brasil. 27a edição. São Paulo, Companhia das Letras, 2016 [1936].

MAGALHÃES PINTO, A. F.. Escritos de liberdade: literatos negros, racismo e cidadania no Brasil oitocentista. Campinas, Editora Unicamp, 2018.

MILCENT, F. D. Jornal de Modinhas com acompanhamento de cravo pelos milhores autores (edição em livro). Lisboa, Real Fábrica e Armazém de Música, 1820.

MATTOS, C. P. de. José Maurício Nunes Garcia: Biografia. Rio de Janeiro, Biblioteca Nacional, 1997.

MERRIAM, A. P. The Anthropology of Music. Michigan, Northwestern University, 1964.

OLIVEIRA, A. J. M. de. “Suplicando a “dispensa do defeito da cor”: clero secular e estratégias de mobilidade social no Bispado do Rio de Janeiro – século XVIII”. ENCONTRO DE HISTÓRIA ANPUH RIO, n. 13, pp. 1-8, 2008.

OLIVEIRA PINTO, T. de. “Questões de antropologia sonora”. Revista de Antropologia, v. 44, n. 1, pp. 221-86, 2001.

PAZ, E. 500 canções brasileiras. Brasília, MusiMed, 2010.

QUEIROZ, E. de. O primo Bazilio: episodio domestico. Porto, Lello Irmãos, 1912 [1878].

RIBEIRO, D. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo, Global, 2015 [1995].

SANTOS, I. L. dos. História da África e do Brasil afrodescendente. Rio de Janeiro, Pallas, 2018.

SCHLICHTHORST, C. O Rio de Janeiro como é. Rio de Janeiro. Editora Zélio Valverde, 1943 [1824-26].

SOARES, L. C. O “povo de cam” na capital do Brasil: a escravidão urbana no Rio de Janeiro do Século XIX. Rio de Janeiro, 7Letras, 2007.

SROETER, G., MORI, E (org.). Uma árvore da Música Brasileira. São Paulo, Sesc Edições, 2020.

SUZUKI, M. O gênio romântico: crítica e história da filosofia em Friedrich Schlegel. São Paulo, Editora Iluminuras, 1998.

TINHORÃO, J. R. Domingos Caldas Barbosa: o poeta da viola, da modinha e do lundu. São Paulo, Editora 34, 2004.

Published

2020-12-21

Issue

Section

Article

How to Cite

The “Modinha” as an expression of the XIXth century: demystifying the priest Garcia’S Genius Aura. (2020). Revista Da Tulha, 6(2), 35-63. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2020.174410