(Re) discussion of the major areas of knowledge: criticism of fundamental epistemology - ruminations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2021.185855

Keywords:

epistemology, humanities, knowledge classification, scientific policies

Abstract

The areas of knowledge, as structured in science assessment systems in Brazil, are the subject of discussion from time to time, both by the scientific community and by the funding agencies themselves - CNPq and CAPES. The article asks questions debated in a seminar held at IEA / USP, in 2018, and aims to problematize some pertinent aspects of scientific research, especially with regard to the Humanities, the focus of threats from groups that deny or ignore the historical and social importance these domains of knowledge that include, among others, the fields of study and research of literature, philosophy, music, history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Icleia Thiesen, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

    Professora Titular de Ciência da Informação da UNIRIO, Departamento de História e PPGH (Programa de Pós-Graduação em História). Coordenadora do LAHODOC – Laboratório de História oral, Informação e Documentação. Pesquisadora do CNPq. 

References

BERGSON, H. A intuição filosófica. Trad., introdução e notas de Maria do Céu Patrão Neves. Lisboa: Edições Colibri, 1994.

CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Avaliação trienal. 2014. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacaotrienal/Docs_de_area/Interdisciplinar_doc_area_e_comiss%C3%A3o_ATT27SET.pdf. Acesso em: 09 abril 2018.

FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: NAU, 1996.

HICKS, Diana et al. Bibliometrics: The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, v. 520, p. 429-431, 2015. Disponível em: https://www.nature.com/news/bibliometrics-the-leiden-manifesto-for-research-metrics-1.17351 e http://www.leidenmanifesto.org/. Acesso em: 09 abril 2018.

HICKS, Diana et al. Manifesto de Leiden. Disponível em: http://www.sibi.usp.br/iniciativas/bibliometria-e-indicadores-cientificos/manifesto-leiden/. Acesso em: 09 abril 2018.

MERTON, Robert K. Ensaios de sociologia da ciência. Organização e posfácio Anne Marcovich e Terry Shinn. São Paulo: Ed34, 2013.

SOUZA, Rosali Fernandez de. A representação da Ciência da Informação como área do conhecimento no âmbito das agências de fomento em ciência e tecnologia no Brasil. In: I Colóquio Mediações e Usos de Saberes e Informação: um diálogo França-Brasil. Anais... Rio de Janeiro: Rede MUSSI, 2008, p. 112-124.

STENGERS, Isabelle. A invenção das ciências modernas. Trad. Max Altman. São Paulo: Ed.34, 2002.

STENGERS, Isabelle ; BENSAUDE-VINCENT, Bernadette. 100 mots pour commencer à penser les sciences. Paris : Les empêcheurs de penser en rond/Le Seuil, 2003.

Published

2021-11-11

Issue

Section

Comunication

How to Cite

(Re) discussion of the major areas of knowledge: criticism of fundamental epistemology - ruminations . (2021). Revista Da Tulha, 7(1), 224-235. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2021.185855