He online music class in higher education: emergency considerations about pedagogy and motivation in times of pandemic

Authors

  • Cássia Carrascoza Bomfim Universidade de São Paulo
  • Eliana Sulpício Universidade de São Paulo
  • Fátima Corvisier Universidade de São Paulo
  • Silvia Berg Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2021.189962

Keywords:

Pedagogy, Motivation, Pandemic/Covid 19

Abstract

This article presents some considerations regarding pedagogy and motivation in music classes in Higher Education, addressing activities carried out in the 2020 and 2021 academic years, period corresponding to the Covid 19 pandemic. We have described activities applied and experienced in class, which illustrate this practice in an emergency online interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, R. C. Motivação e ensino de música. In: ILLARI, B. S.; ARAÚJO, R. C. (orgs). Mentes em Música. 2.ed. Curitiba: UFPR, 2013.

BORTZ, G. Contextualização Musical no Treinamento Auditivo: Transferindo Memórias à Prática Musical. In: Anais do VI Sincam, 2010, Rio de Janeiro, 1-8.

BRITO, T. A. Hans-Joachim Koellreutter: ideias de mudo, de música, de educação. São Paulo: Peirópolis, Edusp, 2015.

CONDESSA, J. A motivação dos alunos para continuarem seus estudos em música. In: Anais do VI Sincam, 2010, Rio de Janeiro, 651-661.

COSTA, R. Música Errante: o jogo da improvisação livre. São Paulo: Perspectiva, 2016.

FONSECA, D. S. Estratégias e técnicas para otimização musical: algumas contribuições da literatura em língua inglesa. In: ILLARI, B. S.; ARAÚJO, R. C. (orgs). Mentes em Música. 2.ed. Curitiba: UFPR, 2013.

GIL, A. C. Didática do Ensino Superior. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2012.

GOHN, D. M. Aulas online de instrumentos musicais: novo paradigma em tempos de pandemia. REV. TULHA, RIBEIRÃO PRETO, v. 6, n. 2, pp. 152-171, jul.–dez. 2020.

OTUTUMI, C. H. V. Percepção Musical: situação atual da disciplina nos cursos superiores de música. Campinas, 2008. 238f. Dissertação (Mestrado em Música). Instituto de Artes,

Unicamp, Campinas. 2008.

OTUTUMI, C. H. V. Percepção musical e a escola tradicional no brasil: reflexões sobre o ensino e propostas para melhoria no contexto universitário. Campinas, 2013. [344f.] Tese(Doutorado em Música). Instituto de Artes, Unicamp, Campinas, 2013.

PARNCUTT, Richard; McPHERSON, Gary E. The Science and Psychology of Music Performance. New York: Oxford University Press, 2002.

PAZ, E. A. Pedagogia Musical Brasileira no Século XX. Metodologias e Tendências. 2.ed. Brasilia: MusiMed, 2013.

PEREIRA, G. S.; CERQUEIRA, G. M.; SÃO MIGUEL, J. A. F. A motivação como ferramenta de aprendizagem significativa. Bahia: Iará, 2014. Disponível em:

https://www.recantodasletras.com.br/artigos-de-educacao/4887270 Acesso em: 23 mar. 2019

PROJETO ACADÊMICO DO DEPARTAMENTO DE MÚSICA DA FFLCRP-USP, quinquênio 2019-2023

RAY, S. Os termos pedagogia, didática, ensino, método e técnica na performance musical. In: XXVIII Congresso da Anppom, 2018, Manaus.

RISARTO, M. E.; LIMA, S. A. Capacidades cognitivas e habilidades envolvidas no processo de leitura à primeira vista ao piano. Música em Perspectiva. v. 3, n. 2, p. 87-110, 2010.

SCHAFER, R. M. A Afinação do Mundo: uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. 2. ed. Traduzido por Marisa T. Fonterrada. São Paulo: Fundação da Editora UNESP, 1977.

O Ouvido Pensante. 3.ed. Traduzido por Marisa T. O. Fonterrada. São Paulo: Fundação da Editora da Unesp, 1991.

SCHAFER, R. M. Educação Sonora. 100 exercícios de escuta e criação de sons. Traduzido por Marisa T. O. Fonterrada. São Paulo: melhoramentos, 2009.

SWANWICK, K. Ensinando Música Musicalmente. Traduzido por Alda Oliveira e Cristina Tourinho. São Paulo: Moderna, 2003.

TODOROV, J. C.; MOREIRA, M. B. O conceito de motivação na psicologia. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva. São Paulo, v. 7, n. 1, p. 119-132, 2005. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbtcc/v7n1/v7n1a12.pdf Acesso em: 23 mar. 2019.

Published

2021-11-11

Issue

Section

Article

How to Cite

He online music class in higher education: emergency considerations about pedagogy and motivation in times of pandemic. (2021). Revista Da Tulha, 7(1), 105-130. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2021.189962