Vanguarda Paulista and political openness: song as an agent of redemocratization, in Sao Paulo in the 1970s-1980s

Authors

  • Heloísa de Araújo Duarte Valente Universidade Paulista
  • Mauro Nascimento Clemente Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2023.209410

Keywords:

Vanguarda Paulista, Political openness, Recording industry, Popular song

Abstract

The 1970s and 1980s, in Brazil, were marked by the process of political opening and redemocratization. In this same period, an eloquent production of experimental, alternative and independent music emerged with considerable local strength, the so-called “Vanguarda Paulista”. The purpose of this article is to demonstrate that popular music spaces were already controlled by multinational recording companies and the ideological power of songs had been neutralized by the logic of the cultural industry. To do so, it uses concepts of “everyday tactics”, by Michel de Certeau; and “invention music” (“música de invenção”), by Augusto de Campos, to analyze the challenge of Vanguarda Paulista (avant-garde paulista) in achieving its place on the margins of the phonographic market spectrum, and reaching the general public with the greatest possible creative freedom. In this context, the article elects the musical groups Rumo, Língua de Trapo and Premeditando o Breque (Premê), analyzing songs that approach themes related to the sociopolitical moment, using authors such as Marcos Napolitano, José Adriano Fenerick, Éder Sader and others, who discussed about this opening process and its implications in the cultural scope. Some partial conclusions point out that these Vanguarda Paulista songs form bricolage of musical styles and genres; and that can be heard as everyday reports of a given temporal and physical space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mauro Nascimento Clemente, Universidade Federal de Minas Gerais

    Master in Communication and Media Culture from Universidade Paulista (UNIP), Doctoral student of the Graduate Program in Arts (PPGArtes) at the Federal University of Minas Gerais (UFMG), Linha Cinema.

References

AYDAR, Mário A. São Paulo, 19 nov. 2015. Entrevista concedida a Mauro Nascimento Clemente, via e-mail.

CAMPOS, Augusto de. Música de invenção. São Paulo: Perspectiva, 1998.

CARVALHO, Alessandra. Democracia e desenvolvimento versus Segurança e desenvolvimento - as eleições de 1974 e a construção de uma ação oposicionista pelo MDB na década de 1970. Artigo publicado pela revista VARIA HISTÓRIA, Belo Horizonte, vol.28, no 48, p.555-572: jul/dez 2012.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: um. Arte de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

DORATIOTTO, Wandy. São Paulo, 19 nov. 2015. Entrevista concedida a Mauro Nascimento Clemente. Registro em áudio.

FENERICK, José. Adriano. Façanhas às próprias custas: a produção musical da Vanguarda Paulista (1979-2000). São Paulo: Annablume; FAPESP, 2007.

MARCHI, Leonardo de. O significado político da produção fonográfica independente brasileira. Artigo publicado em COMPOS, ago 2007. Disponível em: www.compos.org.br/e-compos Acesso: 10/03/2023.

NAPOLITANO, Marcos. Cultura Brasileira: utopia e massificação (1950 – 1980). São Paulo: Editora Contexto, 2008.

SADER, Emir. Quando novos personagens entraram em cena: experiências e lutas dos trabalhadores da grande São Paulo, 1970-1980. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

VALENTE, Heloísa. Grândola, Vila Morena, o povo unido jamais será vencido! A canção de protesto como memória midiática da cultura. In: VALENTE, H.; PEREIRA, S. (orgs.): Com som. Sem som. Liberdades políticas. Liberdades poéticas. São Paulo: Letra e Voz; FAPESP, 2017.

VAZ, Gil Nuno. História da música independente. São Paulo: Brasiliense, 1988.

VICENTE, Eduardo. A vez dos independentes(?): um olhar sobre a produção musical independente do país. E-Compós – Brasília, v. 7, p.1-19, dez., 2006.

Fonográficas:

GRUPO RUMO. Canção bonita. Rumo. Lira Paulistana: São Paulo, 1981. LP, faixa 9.

GRUPO RUMO. AH! Rumo. Lira Paulistana: São Paulo, 1981. LP, faixa 4.

ITAMAR ASSUMPCÃO. Prezadíssimos ouvintes. Sampa Midnight. Mifune Produções: São Paulo, 1985. LP, faixa 1.

IVAN LINS. Cartomante. Nos dias de hoje. EMI-Odeon: Rio de Janeiro, 1978. LP, faixa 5.

LÍNGUA DE TRAPO. Xote bandeiroso. Língua de Trapo. Devil’s Discos: São Paulo, 1982. LP, faixa 4.

LÍNGUA DE TRAPO. Xingu disco. Língua de Trapo. Devil’s Discos: São Paulo, 1982. LP, faixa 6.

PREMEDITANDO O BREQUE. Vida besta. O melhor dos iguais. EMI-Odeon: Rio de Janeiro, 1985. LP, faixa 1.

Audiovisuais:

NÃO É ASSIM UMA BRASTEMP. Filme publicitário. Cliente: Brastemp. Agência: Talent. São Paulo: 1992. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=TFIi8m0brx8 Acesso: 10/03/2023.

A FÁBRICA DO SOM. Programa da TV Cultura de São Paulo. 17/03/1984. Disponível: https://www.youtube.com/watch?v=3ms4LIFvgSk Acesso: 10/03/2023.

Jornalísticas:

PUPIM, P. Pesquisa revela atuação do Dops na ditadura. Jornal da UEM, março/2004. Disponível em: http://www.jornal.uem.br/2011/index.php/edicoes-2004/39-jornal-06-marde-2004/215-pesquisa-revela-atua-do-dops-na-ditadura#:~:text=O%20Dops%20foi%20um%20bra%C3%A7o,de%20conspirarem%20contra%20a%20ditadura Acesso: 10/03/2023.

MACHADO, L. Como foi o primeiro 'Lula livre' em 1980, quando ex-presidente foi preso pela ditadura. BBC News Brasil, novembro/2019. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-50297742 Acesso: 10/03/2023.

HCSM. Povo, praça, participação: 30 anos das Diretas Já.. Revista História de Ciências e Saúde Manguinhos, abril/2014. Disponível em: https://www.revistahcsm.coc.fiocruz.br/povo-praca-participacao-30-anos-das-diretas-ja/ Acesso: 10/03/2023.

FINOTTI, I. Há 30 anos morria Chacrinha e há 20 Bolinha. Folha de S. Paulo, junho/2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2018/06/ha-30-anos-morria-chacrinha-e-ha-20-bolinha.shtml Acesso: 10/03/2023.

Published

2023-10-04

Issue

Section

Essay

How to Cite

Vanguarda Paulista and political openness: song as an agent of redemocratization, in Sao Paulo in the 1970s-1980s. (2023). Revista Da Tulha, 9(1), 276-300. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2023.209410