A Song Nobody Wrote: four Reflections on Intertextuality in Uma Canção by Marcelo Segreto

Authors

  • Paulo de Tarso Brandão Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2023.212192

Keywords:

Intertextuality , Song, Brazilian popular music, authorship

Abstract

Based on the concepts of intertextuality and dialogism, this article makes a brief analysis of the song “Uma Canção” composed by Marcelo Segreto, which opens the album Rádio Lixão by the São Paulo band Filarmônica de Pasárgada. Analyzing the compositional procedure used by Marcelo Segreto, four reflections emerge: 1st - The concept of intertextuality and its use as a compositional resource; 2nd - The concept of authorship and its problems in the field of postmodern art; 3rd - The use of parody and appropriation in Uma Canção as a factor of ambivalence in relation to the song's tradition; 4th- The tropicalist influence in the compositional process of Uma Canção. These four reflections, autonomous from each other, converge to a larger reflection that underlies the text: How intertextual tools can serve the process of composing songs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAMPOS, Augusto de. O balanço da bossa: e outras bossas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1993.

CAMPOS, Haroldo de. Da Razão Antropofágica: Diálogo e Diferença na Cultura Brasileira in: CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem e outras metas: ensaios de teoria e crítica literária - 4.ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. Cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais – 7ª ed. Trad. Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da Poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra - 5. Ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. FIORIN, José Luiz (org). Dialogismo, polifonia e enunciação. In: Dialogismo, polifonia, intertextualidade: em torno de Bakhtin. São Paulo: Edusp, 2003.

BARTHES, Roland. A morte do autor In: O Rumor da Língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004

BEZERRA, Paulo. Uma obra à prova do tempo. Prefácio. In: BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. p. 10-22.

FAVARETTO, Celso Fernando. Tropicália: Alegoria, Alegria. 3.ed. – São Paulo: Ateliê Editorial, 2000.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. - São Paulo : Ática, 2011.

GOUVEIA. M. A. R. O Princípio da Intertextualidade Como Fator de Textualidade. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, ano II, n. 4, agosto 2007.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Trad. Ricardo Cmz. - Rio de Janeiro: Imago Ed, 1991.

KRISTEVA, Julia. Introdução à semianálise. Trad. Lucia Helena França Ferraz. - 3. Ed. Revista e aumentada – São Paulo: Perspectiva 2012.

MOLINA, Sergio Augusto. Música de Montagem: a composição de música popular no pós-1967. 1ª Ed. São Paulo: É Realizações, 2017.

PIEDADE, Acácio Tadeu de Camargo. Modelação do tempo: Salvatore Sciarrino, janelas e nublamento. Opus,v. 23, n. 2, p. 131-154, ago. 2017.

PIEDADE, Acácio Tadeu de Camargo. Música e Retoricidade. In: ENCONTRO DE MUSICOLOGIA DE RIBEIRÃO PRETO, IV, 2012, Ribeirão Preto. Anais. Ribeirão Preto: USP, 2012. p. 90-100.

SANT´ANNA, Afonso Romano de. Paródia, Paráfrase e Cia. 5.ed. São Paulo: Editora Ática, 1995.

SEGRETO, Marcelo. A canção e a oralização: sílaba, palavra e frase (tese de doutorado); orientador Luiz Augusto de Moraes Tatit, - São Paulo, 2019.

STAM, Robert. Bakhtin: Da Teoria literária à cultura de massa. Trad. de Heloísa Jahn - 1. Ed. São Paulo: Editora Ática, 2000.

TATIT, Luiz. Por uma semiótica da canção popular. Dissertação de mestrado. São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, 1982.

TATIT, Luiz. O cancionista: composição de canções no Brasil São Paulo: Edusp, 2002.

TATIT, Luiz. O século da canção. Cotia: Ateliê Editorial, 2004.

TATIT, Luiz. Todos entoam: ensaios, conversas e canções. São Paulo: Publifolha, 2007.

TATIT, Luiz. & LOPES, I.C. Elos de melodia e letra: análise semiótica de seis canções. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2008.

TATIT, Luiz. Estimar canções: estimativas íntimas na formação do sentido. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2016.

Published

2023-10-04

Issue

Section

Article

How to Cite

A Song Nobody Wrote: four Reflections on Intertextuality in Uma Canção by Marcelo Segreto. (2023). Revista Da Tulha, 9(1), 91-120. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2023.212192