“As caravanas”: racism and the new racism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i80p18-32

Keywords:

Chico Buarque, Racism, Islamophobia, Slavery

Abstract

This paper is a reading of “As Caravanas”, a song from Chico Buarque, which is well-nigh a treatise on social exclusion, racism and the islamophobia. It explores the ambiguity of Rio’s toponymy, seeing the favelas not merely as the stage for lethal police incursions, but also as authentic centers of black culture. At the same time, it proposes a comparison with our contemporary reality anchored in recent news. In the manner of Antonio Candido, this analysis identifies a cleavage point in the poem that corresponds to a cleavage in the social body of Brazil rooted in entrenched slavery.

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Author Biography

  • Adelia Meneses, Universidade Estadual de Campinas

    Adelia Bezerra de Meneses é ex-docente e atual professora colaboradora voluntária do Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (DTLLC/FFLCH/USP), professora aposentada do Departamento de Teoria Literária do Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas (DTL/IEL/ Unicamp), pesquisadora do CNPq e autora de, entre outros, Desenho mágico: poesia e política em Chico Buarque (Ateliê, 2003) e Militância cultural: a Maria Antônia nos anos 60 (Com-Arte, 2014).

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Published

2021-12-13

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Articles

How to Cite

Meneses, A. (2021). “As caravanas”: racism and the new racism. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(80), 18-32. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i80p18-32